نماینده مردم شهرکرد در مجلس تاکید کرد:

بهره‌گیری از ظرفیت معلمان بازنشسته تا زمان جبران کمبودها

نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تربیت معلم برای نسل آینده مهم‌ترین و دشوارترین کار است، گفت: تا زمانی که با کمبود معلم مواجهیم باید از ظرفیت معلمان بازنشسته نیز بهره بگیریم.

احمد راستینه امروز ۲۴ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بعد از شهادت شهید جمهور، کشور تجربه جدیدی را بعد از دهه‌ها از عمر انقلاب اسلامی باید پشت سر می‌گذاشت، اظهار کرد: انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری با مشارکت بالایی برگزار و بار دیگر ثابت شد که مردم ما موقعیت‌شناس و با بصیرت هستند و حضور سلایق مختلف سیاسی نیز با تدبیر خوب نظام اسلامی بر شور انتخابات افزود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه التزام و اصرار رئیس‌جمهور سیزدهم به برنامه هفتم از جهاتی برای مجلس شورای اسلامی خوب است، ادامه داد: از جهاتی هم این اصرار بر برنامه هفتم توسعه به علت نیاز به برش‌های سالانه و منطقه‌ای، کلی‌گویی و نگران‌کننده است، بااین‌حال تأکید رئیس‌جمهور بر سیاست‌های کلی نظام و راهبرد مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که ایشان چارچوب قانون اساسی را به درستی می‌شناسد و تلاش دارد تا کشور را بدون حاشیه به اهداف خود برساند.

وی با اشاره به ترور اسماعیل هنیه، بیان کرد: این اقدام رژیم صهیونیستی پیام نگران‌کننده‌ای برای نظام بین‌الملل داشت و طبیعتاً جمهوری اسلامی باید از حیثیت خود و جایگاهش در عرصه بین‌المللی حفاظت می‌کرد، اگر کشوری نتواند امنیت پایدار خود را تأمین و جایگاه سیاسی خود را در نظام بین‌الملل تثبیت کند، نخواهد توانست از منافع مردم در بلندمدت حراست کند.

راستینه با تأکید بر اینکه همه می‌دانستند جمهوری اسلامی پاسخ این اقدام بی‌شرمانه رژیم منحوس را خواهد داد، تصریح کرد: با ترور شهید هنیه، توهمات پیچیده‌ای در رژیم اسرائیل شکل گرفت و نتانیاهو تصور می‌کرد به چنان قدرتی دست یافته که مجوز حذف جبهه مقاومت را دارد و می‌تواند این جبهه را دچار فروریزش کند و جمهوری اسلامی را هدف قرار دهد.

با شهادت سیدحسن نصرالله موجی از مطالبه‌گری میان مردم ایران و جهان اسلام شکل گرفت

وی ادامه داد: ماجرا تا جایی پیش رفت که چند فرمانده جبهه مقاومت ترور و ضربات قابل توجهی بر این جریان وارد شد، خویشتنداری جمهوری اسلامی حدودی دارد که پیام شفاف ما نیز به تمام دنیا و سیاست بین‌الملل همین بود، با شهادت سیدحسن نصرالله موج بزرگی از مطالبه‌گری در میان مردم ایران و منطقه و جهان اسلام شکل گرفت و امروز تمام فعالان عرصه جبهه مقاومت از عملیات وعده صادق ۲ خوشحالند و آن‌را پاسخ به‌حقی برای جنایات رژیم غاصب اسرائیل می‌دانند.

در عملیات وعده صادق ۲ از بخشی موشک‌های هایتک و فراصوت استفاده شد

راستینه با اشاره به اینکه طراحی وعده صادق ۲ به اندازه‌ای پیچیده بود که همه کارشناسان نظامی را متحیر ساخت، گفت: گروه‌های جوان و خلاق هکری ایران کمک کردند تا سامانه‌های راهبری و راداری رژیم غاصب مورد هدف قرار گیرد و از رهگیری موشک‌های ما ناتوان شود، بخش کوچکی از ظرفیت نظامی در عملیات وعده صادق ۲ به‌قدری بزرگ و اثربخش بود که جهان را متحیر ساخت.

وی با تأکید بر اینکه ایران تنها از بخش کوچکی از تکنولوژی موشک‌های هایتک و فراصوت خود استفاده کرد، گفت: تلفات و آسیب‌های جدی به مقرها و آشیانه‌های نظامی و مراکز امنیتی رژیم صهیونیستی وارد و تعداد قابل توجهی از جنگنده‌های این رژیم منهدم شدند، غرش موشک‌های ایرانی موجی از شادی، غرور و اعتماد به نفس را در جبهه مقاومت و مسلمانان جهان شکل داد و ثابت کرد که این حملات توانسته رژیم غاصب را متنبه کند.

نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تهدید اسرائیل به حمله به تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به معنای این است که ایران از NPT خارج خواهد شد، همچنان که جمعی از نمایندگان مجلس به دنبال خواسته مشروع ملت در تغییر دکترین هسته‌ای برای پاسخ‌های قاطع و بازدارنده در دفاع از میهن اسلامی هستیم.

راستینه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و آمریکا این پیام ایران را دریافت کردند و لذا تاکنون از حمله به تأسیسات هسته‌ای منصرف شدند، افزود: در گام دوم، آنها حمله به تأسیسات نفتی را مطرح کردند که پاسخ ما باز هم روشن و شفاف بود و اعلام کردیم هر پالایشگاه از ما هدف قرار گیرد، ده‌ها پالایشگاه و تأسیسات اقتصادی دشمن و کشورهای همکاری کننده هدف قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیام اخیر اسرائیل مبنی بر حمله به مراکز نظامی ایران، تصریح کرد: بسیار شفاف پیام دادیم که هر حمله آنها با حمله ایران به تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه پاسخ داده خواهد شد، امروز پیام ملت ما این است که خویشتنداری یک‌جانبه پایان یافته و ما در دفاع از منافع ملی با کسی تعارف نداریم.

دولت در انتخاب استانداران پایبند به اصول باشد

وی در ادامه با اشاره به اینکه انتخاب استانداران از اختیارات دولت است، اضافه کرد: طبیعتاً دولت‌ها برای گزینش نمایندگان خود در استان‌ها دست به انتخاب گزینه‌های همراه با خود می‌زنند و ما نیز با این سیاست همراه هستیم و کمک خواهیم کرد، با این‌حال دولت باید در این راستا پایبند به اصول باشد، لذا وفاق ملی که دولت از آن سخن می‌گوید نباید در شعار باقی بماند بلکه همه مردم فارغ از هر رأی، باید در کنار هم دیده شوند و سلایق مختلف سیاسی باید به رسمیت شناخته شوند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه در تعیین استاندار چهارمحال‌وبختیاری هم تعللی از سوی دولت اتفاق نیفتاده است، افزود: ما نمایندگان معتقدیم که اولویت با یک نیروی بومی کارآمد کاردان و باتجربه برای حل مشکلات استان است اما دولت لزوماً نمایندگان را طرف مشورت قرار نمی‌دهد که البته انتظار داریم دولت به این نگاه مجمع نمایندگان برای انتخاب یک نیروی کارآمد بومی و توانمند توجه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه ثبات مدیریت از یک سو و تحول مدیریت از دیگرسو می‌تواند مؤثر باشد، گفت: در خصوص ابقای استاندار یا تغییر، ما معتقدیم دولت باید تصمیم بگیرد و ببیند که ثبات را باید برگزیند یا دست به تحول برای پیشرفت بزند.

منابع پایدار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده است

راستینه در ادامه برخی مسائل اقتصادی را نیز مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: اجرایی‌سازی احکام قانون بودجه از جمله موضوعاتی است که مجلس دوازدهم به شدت پیگیری می‌کند، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از جمله این قوانین است که تلاش داریم این قانون بر اساس زمان‌بندی برنامه هفتم توسعه یعنی ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۳ عملیاتی و اجرایی شود که منابع پایدار برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه پیش‌بینی شده است و دولت مکلف است به اجرای این قانون اقدام کند.

تا زمانی که با کمبود معلم مواجهیم باید از ظرفیت معلمان بازنشسته بهره بگیریم

راستینه با تأکید بر اینکه تربیت معلم برای نسل آینده مهم‌ترین و دشوارترین کار است، توضیح داد: معتقدیم سرمایه موجود کشور در قالب معلم باید به درستی مورد استفاده‌ قرار گیرد و لذا به بحث بازنشستگی معلمان و عدم به‌کارگیری معلمان بازنشسته نباید نگاه احساسی داشت چرا که سرمایه بازنشستگان فرهنگی باید برای کمک به نسل آینده مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: به این موضوع اعتقاد داریم که باید از سرمایه نسل جوان به درستی استفاده کنیم، لذا در برنامه هفتم مصوب کردیم که سهمیه جذب دانشگاه فرهنگیان باید سالانه دو برابر شود تا خلأ کمبود معلمان به نوعی جبران شود اما تا زمانی که این کمبود را داریم باید از ظرفیت معلمان بازنشسته نیز بهره بگیریم.

راستینه با تأکید بر اینکه دستگاهی در استان وجود ندارد که اعتباراتش جذب نشده باشد، افزود: از خردادماه به‌صورت نوبتی گزارش‌های دستگاه‌ها را از دیوان محاسبات دریافت می‌کنم، در تیرماه امسال برخی دستگاه‌ها در جذب اعتبارات عقب بودند که بلافاصله با دستگاه‌های مذکور جلساتی برگزار و علت‌های عقب‌ماندگی احصا و تذکر و پیگیری شد و اجازه نمی‌دهیم ریالی از حقوق مردم تضییع شود.

نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر با اشاره به سفرهای خود به مناطق مختلف حوزه انتخابیه در راستای رسالت نظارتی و احصای مشکلات، توضیح داد: بازدید از پروژه‌های مختلف و میزان پیشرفت‌ها با همراهی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی همواره در این بازدیدهای میدانی در دستور کار قرار دارد و هر جا نیاز به تذکر یا پیگیری باشد، انجام می‌گیرد، طبیعی است که عملکرد برخی دستگاه‌ها قوی‌تر و برخی دیگر ضعیف باشد چرا که به هر علتی ممکن است مدیر و نیروی کارآمد در رأس دستگاه قرار نگیرد و آسیب‌هایی ایجاد شود.

راستینه با اشاره به جلسه هفته گذشته خود با رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد در خصوص تسهیلات، بیان کرد: در تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۳ قریب به ۱۵ هزار میلیارد تومان از طریق منابع دولتی و سه برابر آن از طریق بانک‌ها یعنی چیزی حدود ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بخش‌های تولیدی پیش‌بینی شده است اما متأسفانه بانکها در وظایف خود برای تخصیص سهم به درستی عمل نمی‌کنند و با وجود رسوب ۳۰ هزار میلیاردی تومان در بانک‌ها از محل بازگشت اقساط تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۲، نسبت به پرداخت تسهیلات کوتاهی کردند.

تسهیلات ازدواج از پایان مهرماه به صورت مستمر پرداخت شود

وی ادامه داد: طبیعتاً مطالبه ما از رئیس سازمان برنامه بودجه و وزیر اقتصاد این بود که سریعاً نسبت به واگذاری تسهیلات به بخش تولید و اشتغال اقدام کنند و این موضوع زیر تیغ نظارتی مجلس قرار گرفته است که تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

راستینه به تسهیلات تکلیفی وام ازدواج جوانان نیز اشاره و تصریح کرد: این موضوع دو هفته گذشته در کمیسیون اصل ۹۰ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دستگاه‌های ذیربط از جمله بانک مرکزی حضور یافتند و نسبت به کوتاهی پرداخت تسهیلات تکلیفی، اعتراضات مجلس اعلام شد که مقرر شده است تسهیلات از پایان مهرماه به صورت مستمر پرداخت شود.

وی ادامه داد: امروز ۲۵۰ هزار جوان در صف انتظار تسهیلات ازدواج قرار دارند و انتظار می‌رود دولت سریعاً نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه دختران رکن خانواده و مادران و همسران آینده هستند و باید حفظ شوند، توضیح داد: ما در قانون عفاف و حجاب به‌دنبال حفظ و حمایت و حراست از رکن خانواده و انتظام‌بخشی به خانواده هستیم و اطمینان داریم که ایرانیان از این قانون استقبال خواهند کرد. قانون عفاف و حجاب به تصویب شورای نگهبان رسیده و به مجلس ابلاغ شده است که به زودی مجلس آن‌را به دولت ابلاغ خواهد کرد.

راستینه با اشاره به اقدام مجلس در سازماندهی نظام ورزشی کشور، گفت: در مجلس یازدهم با کمک دولت سیزدهم، لایحه نظام باشگاه‌داری اعلام وصول و کارهای کارشناسی لایحه در کمیسیون انجام شد، به صحن مجلس رفت و در دستور قرار گرفت اما نوبت بررسی آن به عمر مجلس یازدهم نرسید، در این دولت طی مکاتبه با رئیس‌جمهور بر اهمیت حوزه ورزش تأکید شد و خوشبختانه دولت این لایحه را مجدداً به مجلس دوازدهم ارجاع داد که بررسی آن به‌زودی در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار خواهد گرفت و خبرهای خوبی در حوزه تأسیس باشگاه‌ها، تقویت اتحادیه‌ها و اصناف باشگاه‌داران، سازماندهی نظام باشگاه‌داری کشور، حرکت به سمت ورزش حرفه‌ای و اصلاح نظام ورزش قهرمانی، توسعه ورزش همگانی و بهره‌مندی عموم مردم از اماکن ورزشی و ... خواهیم شنید.

وی با اشاره به اینکه بیشترین جذب اعتبارات راه‌های روستایی در کشور مربوط به چهارمحال و بختیاری بوده است، افزود: راه‌های روستایی فراوانی در دستور کار ما قرار داشته که هر کدام تأمین اعتبار شدند و بسیاری از پروژه‌ها فعالند.

راستینه بیان کرد: در نیمه نخست امسال طی نشست‌های متعدد با وزاری دولت قبلی و فعلی دستورهای متعددی برای راه‌های شهری و روستایی از جمله دستور ۱۰ هزار تن قیر رایگان برای راه‌های روستایی گرفته شد، همچنین بسیاری از جاده‌های شهری از جمله جاده شهرکرد خوزستان تا سه راهی خراجی یا چهارخطه فرخشهر دستگرد یا چهارخطه بن داران تا شیخ شبان، غیرهمسطح تقاطع سامان و ... اصلاح شدند.

وی در پایان تأکید کرد: بودجه‌های محرومیت‌زدایی مصوب سفر رئیس جمهور شهید به استان، اختصاص اعتبارات به برخی پروژه‌ها نظیر استخر سورشجان یا توسعه مناطق گردشگری استان و ... با دستور وزیر نفت از محل مسئولیت‌های اجتماعی محقق شده است، همچنین طرح اصلاح زیرساخت گاز استان و تقویت شبکه‌های فشار قوی در دستور کار قرار گرفته است که طرح آن توسط شرکت گاز نهایی شده و به‌زودی از طریق وزارت نفت پیگیری خواهد شد و این کار مانند پروژه آبرسانی بن بروجن، یک اقدام بزرگ برای توسعه استان خواهد بود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403072418753
  • خبرنگار :