نیویورک‌تایمز: پیشروی‌های روسیه اوکراین را در اهدافش ناکام می‌گذارد

رسانه آمریکایی گزارش داد، نیروهای ارتش روسیه روستاهایی را که پیشتر نیروهای اوکراینی به دنبال حمله‌ به خاک روسیه اشغال کرده بودند، بازپس گرفته‌اند و احتمالا این پیشروی‌های ارتش روسیه، امید کی‌یف را برای داشتن امتیازاتی بر سر میز مذاکره تضعیف می‌کند.

به گزارش ایسنا، اوکراین در فوریه ۲۰۲۵ وارد سومین سال جنگ خواهد شد و وضعیت این کشور هم‌اکنون در وضعیت سخت‌تری به نسبت قبل قرار دارد. ارتش اوکراین در شرق نیروهای خود را از دست می‌دهد و به‌رغم حملات غیرمنتظره‌ای که به «کورسک» روسیه داشته و هم‌چنین تسلیحات زیادی که از غرب دریافت می‌کند، قادر به حفظ مواضع خود نیست و نیروهای روسیه هر چند با دستاوردهای کم به پیشروی‌ها در دونباس (شرق اوکراین) ادامه می‌دهند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با استناد به تصاویر میدان نبرد که توسط گروه‌های مستقلی که از تصاویر ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، منتشر شده، می‌نویسد: «طی روزهای اخیر، نیروهای روسیه تلاش‌ها را برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی از منطقه کورسک تشدید کرده‌اند و چندین عملیات را با خودروهای زرهی انجام داده‌اند.»

«دیپ‌استیت» گروهی که روابط نزدیکی با ارتش اوکراین دارد و تصاویر منطقه جنگ را بررسی می‌کند، اعلام کرد: «به‌طور کلی وضعیت در کورسک خوب نیست. نیروهای اوکراینی اقداماتی را برای به‌ثبات رساندن وضعیت انجام می‌دهند اما به‌دست آوردن آنچه از دست داده‌اند، بسیار دشوار است.»

«امیل کاستهلمی» تحلیلگر نظامی در گروه «بلک بِرد» مستقر در فنلاند می‌گوید: «برخی از یگان‌های روسی موفق شده‌اند پیشروی نسبتا زیادی داشته باشند و این مسئله باعث ایجاد مشکلات و خساراتی برای طرف اوکراینی شده است.»

طبق گفته این گروه، اوکراین همچنان «حدود ۷۷۶ کیلومتر مربع از خاک روسیه» را در اختیار دارد که در مقایسه با حدود ۱۰۳۶ کیلومتر مربع در هفته‌های اول حمله غیرمنتظره خود به منطقه کورسک که اوایل ماه اوت آغاز شد، کمتر است.

حمله اوکراین به «کورسک» روسیه

در همین رابطه، «آپتی علاءالدینوف» فرمانده یگان نیروهای ویژه آخمات روسیه و معاون اداره نظامی-سیاسی وزارت دفاع این کشور با انتشار ویدئویی در پیام‌رسان تلگرام خود عنوان کرد: «هنگامی که من ۲ ماه پیش به اینجا آمدم، گفتم که دشمن را نابود خواهیم کرد و آنها را بیرون خواهیم راند. تقریبا نیمی از قلمروها آزاد شده‌اند و ارتش اوکراین به‌زودی در کورسک متواری خواهد شد.»

اوکراین نمی‌تواند خطوط را حفظ کند

روزنامه نیویورک تایمز از اهداف حمله اوکراین به «کورسک» روسیه می‌نویسد: «اوکراینی‌ها می‌خواستند کرملین مجبور شود نیروهایش را از دیگر بخش‌های جبهه جهت پاسخ به حمله متفرق کند تا بدین ترتیب فشار علیه اوکراینی‌ها کاسته شود. همچنین اوکراینی‌ها قصد داشتند تا با در اختیار گرفتن قلمروهای روسیه، این کشور را در میز مذاکره تحت فشار قرار دهند.»

این رسانه آمریکایی تاکید می‌کند: از آنجایی که اوکراین در هدف اول شکست خورد، حالا به هدف دوم با برنامه‌ای موسوم به «طرح پیروزی» متوسل شده است.

طبق آنچه رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند، اگرچه «طرح پیروزی» علنا اعلام نشده، اما ظاهرا از چهار بند تشکیل شده است و از جمله آنها می‌توان به «تداوم حملات اوکراین به کورسک، تضمین‌های امنیتی به سبک ناتو، ارسال تسلیحات پیشرفته بیشتر و کمک‌های مالی بین‌المللی برای اوکراین» اشاره کرد.

نیروهای اوکراینی در «دونباس» - ژوئن ۲۰۲۲

«امیل کاستهلمی» با اشاره به آینده اوکراین می‌گوید: «ضدحملات مداوم روسیه موجب شده تا اهمیت سیاسی مناطق تحت کنترل اوکراین در کورسک کاهش یابد. اگر وضعیت کنونی ادامه پیدا کند، اوکراینی‌ها احتمالا باید نسبت به حضور خود در این منطقه و آینده کل عملیات تجدید نظر کنند.»

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی اذعان کرد: «پنج روز است که روس‌ها تلاش کرده‌اند تا دفاع ما را در کورسک درهم بشکنند اما نیروهای اوکراینی در حال حفظ مواضع هستند.»

این درحالیست که نیویورک تایمز در پایان به نقل از تحلیلگر نظامی گروه «بلک بِرد» می‌نویسد: «مشخص است که اوکراین به‌خوبی نمی‌تواند خطوط را حفظ کند.»

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403072418723
  • خبرنگار : 71660