معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش یزد خبر داد؛

افزایش سرانه ورزشی دانش‌آموزان استان/ورزش در اولویت مطالبات یزدی‌ها از مدرسه نیست

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل اموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اجرای موفق طرح شهید سلیمانی با هدف ایجاد زیرساخت‌های ورزش دانش‌آموزی، از افتتاح ۱۳۵ طرح در قالب این طرح و افزایش سرانه فضای ورزش دانش آموزان استان به حدود یک مترمربع خبر داد.

«ابوالفضل شبانی» امروز سه شنبه ۲۴ مهرماه به مناسبت هفته تربیت بدنی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حوزه تربیت بدنی یکی از ساحت‌های حائز اهمیت سند تحول بنیادین است چرا که اگر دانش‌آموزان از بدنی سالم و آرامش روحی مناسب برخوردار نباشند در سایر ساعات مدرسه نیز حضوری موثر نخواهند داشت.

وی با اشاره به اهتمام این معاونت اداره کل آموزش و پرورش استان به انجام اقداماتی در راستای تامین این  سلامت جسمی و روحی در دانش آموزان، گفت: به منظور جلوگیری از مقابله با چاقی دانش آموزان و ترغیب آنها به تحرک بدنی، علاوه بر تدارک برگزاری مسابقات ورزشی و با توجه به این که موفق به اضافه کردن ساعات درس ورزش دانش‌آموزان نشدیم، اقدام به اجرای حیاط پویا در مدارس کردیم و برای ساعات عصرگاهی نیز کانون‌های ورزشی برای دانش اموزان در نظر گرفته شده است.

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش استان در همین رابطه از برگزاری ۴۱ رویداد ورزشی دانش آموزی در سال تحصیلی گذشته خبر داد و گفت: در قالب این رویدادها ۲۸ کاروان ورزشی متشکل از ۲۶۰ دانش آموز عازم مسابقات کشوری شدند.

وی با اشاره به اجرای موفق طرح «شهید سلیمانی» با هدف ایجاد زیرساخت‌های ورزشی ویژه دانش‌آموزان در استان، گفت: در قالب این طرح که از دو سال قبل اجرایی شد تاکنون ۱۳۵ طرح ورزشی در استان افتتاح شده به نحوی که سرانه فضای ورزش دانش اموزی استان در این مدت از ۶۶ سانتیمترمربع به قریب به یک مترمربع افزایش داشته است.

شبانی به کمبود آموزگار و دبیر ورزشی در مدارس استان اشاره و گفت: در همین راستا علاوه بر جذب ۶۵ نفر در قالب آزمون استخدامی در حوزه کیفیت بخشی، در قالب طرح توانمندسازی آموزگاران پایه ابتدایی و با برگزاری ۱۷ دوره در قالب طرح همت، دو دوره حین خدمت و شش کارگاه آموزشی نسبت به جبران این کمبود اقدام شده ولی براسا برآوردهای اولیه هنوز در دوره ابتدایی با کمبود حدود ۱۷۰ آموزشگار ورزش مواجه هستیم.

وی از دیگر اقدامات این معاون را اجرای طرح «شهید طوقانی» با هدف ترویج منش پهلوانی ذکر کرد و گفت: ۱۲ کانون ورزش دانش‌آموزی در استان فعالیت دارند که در قالب این طرح طی سال گذشته ۱۲۰۰ دانش‌آموز پایه‌های پنجم و ششم از اموزشهای حرکات زورخانه‌ای برخوردار شدند.

این مسئول ادامه داد: امسال برای سومین سال در استان شاهد اجرای طرح دختران آفتاب ایران(دآا) در سطح سه مدرسه دخترانه دارای خوابگاه دانش‌آموزی خواهیم بود که هدف از اجرای این طرح، آشنایی دانش‌آموزان با فعالیتهای ورزشی اعم از ورزش‌های قهرمانی و رشته‌های بومی محلی است و در پایان این دوره‌ها ضمن اعطای گواهی سفیران دآا به دانش‌آموزان شرکت‌کننده در طرح، این امکان فراهم می‌شود که این دانش‌آموزان پیامرسان ترویج ورزش در روستاهای خود در ایام غیرتحصیل باشند.

وی از اجرای طرح شهید خرازی به منظور آزادسازی فضاهای ورزشی در سطح استان برای فعالیتهای ورزشی دانش‌آموزان در کنار خانواده‌هایشان خبر داد و گفت: تلاش داریم در قالب این طرح دسترسی دانش اموزان به فضاهای ورزشی با کمترین هزینه را فراهم کنیم.

شبانی در همین رابطه اظهار کرد: اهتمام ویژه‌ای برای استفاده دانش آموزان از استخرهای آموزش و پرورش با تخفیف ۵۰ درصدی تا اواخر مهرماه داریم تا در ترغیب دانش اموزان و ترویج و توسعه ورزش و تحرک بدنی دانش اموزان مساعدت کنیم.

وی با بیان این که متاسفانه ورزش در اولویت مطالبات خانواده‌ها از کادر مدرسه نیست،  به تاثیرگذاری خانواده‌ها در ترغیب دانش آموزان جهت پرداختن به فعالیتهای ورزشی نیز اشاه کرد و گفت: خانواده‌ها می‌توانند به همراه دانش اموزان در پایگاه‌های ورزشی حضوری فعالتر در این رابطه داشته باشند.

وی اجرای طرح پاک را از دیگر برنامه‌های این معاونت اعلام کرد و گفت: طرح پایش آمادگی کودکان ویژه دانش آموزان پایه های سوم، ششم و نهم انجام و دانش آموز پایش و تست های آمادگی بدن انجام و در هر دوره در جریان سلامت  بدنی وی قرار می گیریم.

به گفته این مسئول،   هم اکنون ۱۵۰ مراقب سلامت در مدارس داریم درحالی که نیاز به ۵۰۰ مراقب در مدارس استان داریم ولی با این حال تلاش شده ضمن رفع این کمبود در قالب جذب نیروهای طرح کیفیت‌بخشی، با همکاری سایر بخش‌های بهداشتی استان به صورت ویژه سلامت دانش‌آموزان را رصد و پیگیری کنیم.

وی در مورد تعامل بین ادارات کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان به منظور آموزش استعدادهای ورزشی از سنین پایه نیز گفت: امیدواریم در این راستا و در قالب دستورالعملی، بخشی از   فعالیت‌های هیات‌های ورزشی به حوزه ورزش دانش‌آموزی اختصاص یابد و همکاری بیشتری برای پرورش این استعدادها را شاهد باشیم.

شبانی در پایان نیز ضمن تشریح برنامه‌های هفته تربیت بدنی در آموزش و پرورش استان، تصریح کرد: ویژه برنامه‌های این هفته از پنجشنبه ۲۶ مهرماه آغاز و تا پنجشنبه سوم آبانماه ادامه خواهد داشت که از مهمتری آنها می‌توان به افتتاح طرح‌های شهید سلیمانی در شهرستان‌های مختلف، افتتاح چند کانون ورزشیی و تندرستی و حرکات اصلاحی، افتتاح مسابقات درون مدرسه‌ای، اجرای طرح‌های شهید خرازی، افتتاحیه طرح دآا در مدارس مجری این طرح، تکریم پیشکسوتان و برگزاری همایش ورزشی و پایش سلامت کارکنان، اشاره کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403072418661
  • خبرنگار : 50214