کاظمی:

میزان توجه والدین به نیازهای تربیتی دانش‌آموزان عاملی در آینده‌سازی آنان است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اولین رمز و راز موفقیت والدین شناخت استعدادها، قوت‌ها و ضعف‌های فرزند است گفت: آن‌چه که می‌تواند موفقیت فرزند ما را در آینده‌سازی رقم بزند، میزان توجه والدین به نیازهای تربیتی دانش‌آموزان است.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در آیین گرامیداشت هفته پیوند اولیاء و مربیان با بیان اینکه پدران و مادران دلسوزانه فضای تربیتی فرزندان را با کمک معلمان دنبال می‌کنند گفت: نقش پدر و مادر نقش اول در تربیت کودکان است.

وی با بیان اینکه به هر میزان که آن‌ها وقت‌گذاری و سرمایه‌گذاری بیشتری در تربیت کودکان داشته باشند به همان میزان معلمان و مدارس هم موفق خواهند بود افزود: آن‌چه که می‌تواند موفقیت فرزند ما را در آینده‌سازی رقم بزند، میزان توجه والدین به نیازهای تربیتی دانش‌آموزان است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چگونه می‌توانیم نیازها را تشخیص دهیم و چه مهارت‌هایی برای تشخیص این نیازها لازم داریم ادامه داد: این طبیعتاً به میزان توجه و رابطه پدر و مادر با معلم و مدرسه برمی‌گردد.

کاظمی با بیان اینکه ما باید در فضای تعلیم و تربیت کشور این رویکرد را حاکم کنیم که والدین برای تربیت فرزندان بیش از آنکه نیازهای اولیه آنها را برطرف کنند شناخت لازم را بدست آورند گفت: شرط اول، قبول وضعیت و شرایط دانش‌آموز است.

وی با بیان اینکه اولین رمز و راز موفقیت والدین شناخت استعدادها، قوت‌ها و ضعف‌های فرزند است و متقابلاً در مدرسه و کلاس هم، همین حاکم است افزود: معلمی موفق است که با ارتباط خوب با اولیاء و همکاران مدرسه دانش‌آموز خود را به خوبی بشناسد.

کاظمی با بیان اینکه مهمترین مولفه برای موفقیت دانش‌آموزان شناخت است ادامه داد: استعدادها و ظرفیت‌ها متفاوت است و معلمی موفق است که برای هر دانش‌آموز یک تکلیف مشخص داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز مهمترین خللی که در اولیاء وجود دارد این است که آگاهی‌ها و مهارت‌های لازم را در مواجهه با رفع یک مانع یا پرورش یک استعداد ندارند گفت: این باید مورد توجه والدین و معلمان باشد. تعامل بین اولیا و مربیان می‌تواند این دو مسأله مهم را حل کند و زمینه‌سازی رشد و شکوفایی روحی، روانی، علمی و استعدادهای دانش‌آموزان ما را فراهم کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گام بعدی امکاناتی است که ممکن است مورد نیاز باشد افزود: مدیران بدانند که اهمیت وقت‌گذاری روی این موضوع در موفقیت مدرسه نقش بسیار مهمی دارد، باید آسیب‌شناسی کنیم و زمینه مشارکت‌پذیری و مشارت‌جویی اولیاء را در فرآیند تربیت در مدرسه فراهم کنیم.

کاظمی با بیان اینکه رویکرد اولیاء و مربیان باید اینگونه باشد گفت: متاسفانه در گذر زمان این رویکرد دچار کم‌توجهی یا فراموشی شده یا مسایل دیگری در اولویت قرار گرفته است. معتقدیم که انجمن اولیاء و مربیان در ساختار وزارت آموزش و پرورش آنگونه که بایسته و شایسته است نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند.

وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه زمانی تنها خانواده‌ها نقش مهمی در تربیت داشتند، امروز آنچه که فرهنگ جامعه را می‌سازد و در فرآیند تربیت می‌تواند مانع یا نقش‌پذیری ایجاد کند مولفه‌های بسیار بیشتری هستند ادامه داد: ما نیاز داریم در کنار فعالیت‌های خود به مهارت‌های فضای جدید هم آشنا شویم.

کاظمی با بیان اینکه اگر باز هم بررسی کنیم علی رغم همه تغیراتی که در الگوی تربیتی در کشور افتاده، کماکان خانواده اساسی‌ترین نقش را در شکل‌گیری ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری و تربیتی دانش‌آموزان ایفا می‌کند گفت: کماکان مدرسه به عنوان فضای رشددهنده افراد می‌تواند عمل کند و جامعه هم می‌تواند این نقش مکمل را داشته باشد لذا معتقدیم که نقش انجمن اولیاء و مربیان باید به عنوان یک سازمان بزرگ دیده شود و این نیاز به یک بازبینی دارد. 

کاظمی با بیان اینکه باید یک الگوی مشارکتی نظام‌مند، قاعده‌مند، ساختارمند بر مبنای رویکردهای تربیتی طراحی کنیم گفت: یکی از مسائلی که امروز خیلی مهم است این است که ما باید به شدت مراقب آسیب‌های اجتماعی که ممکن است فرزندان ما با آن مواجه شوند، باشیم. الگوهای رفتاری و دست‌یابی و ... تغییر کرده است و دختران و پسران ما در معرض آسیب هستند.

وی با بیان اینکه من برای این حوزه شخصا وقت می‌گذارم افزود: در حوزه پیشگیری از آسیب اجتماعی، اعتیاد که به طور ویژه یک آسیب بزرگ و ویرانگر است؛ پدران و مادران و همچنین دانش‌آموزان امروز در معرض انواع الگوهای اعتیاد ممکن است قرار بگیرند که برنامه مشترکی خواهیم داشت تا هم آگاهی و هم مهارت والدین و دانش‌آموزان را ارتقا دهیم و بتوانیم به کسانی که در معرض آسیب هستند یا آسیب دیدند، کمک کنیم. 

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403072418630
  • خبرنگار : 71955