معاون استاندار تاکید کرد

لزوم توجه به سیاست‌ها و چشم‌انداز توسعه گردشگری در خراسان شمالی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی گفت: میراث‌فرهنگی به‌عنوان یک مجموعه بین‌نسلی، حلقه اتصال گذشته، حال و آینده است و جامعه از مأموریت‌های این دستگاه بهره‌مند می‌شود.

حسن ناهیدی ۲۴ مهرماه در بازدید از مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم با تأکید بر برنامه توسعه هفتم اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی لازم در اداره کل میراث فرهنگی استان برای رسیدن به سیاست‌ها و چشم‌اندازهای توسعه‌ای حوزه گردشگری صورت گیرد تا به نقطه مطلوب و اهدافی که وزارت میراث فرهنگی در برنامه هفتم تبیین کرده است، برسیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی با اشاره به حوزه مهم صنایع دستی استان افزود: تولیدات صنایع‌دستی باید انتقال‌دهنده پیام فرهنگی استان باشد و نمادهای استان باید در معرفی استان نقش‌آفرینی داشته باشند.

ناهیدی گفت: تاکنون اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته است و تعاملاتی که وجود دارد به سمت تحقیقات علمی برود. همچنین پایان‌نامه‌های دانشگاهی را باید به سمت موضوعات کاربردی در حوزه صنایع‌دستی و توسعه گردشگری هدایت کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز گفت: رشد ۳۰۰ درصدی جذب اعتبارات تملک دارایی ملی، رشد تسهیلات در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری و کسب رتبه سوم در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ ملی از اقداماتی است که در سال گذشته در استان صورت گرفته است.

علی مستوفیان افزود: انجام کاوش‌های باستان‌شناسی با هیأت‌های بین‌المللی، رفع مشکلات حریم آثار تاریخی به خصوص تپه معصوم زاده و باغ فواره، برگزاری موفق نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، احداث بازارچه دائمی صنایع‌دستی و انجام پروژه‌های زیربنایی تأسیسات گردشگری در حوزه‌های راه، آب و برق رسانی را می‌توان به‌عنوان عملکرد این بخش عنوان کرد.

مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم متشکل از آینه‌خانه و عمارت از یادمان‌های برجسته دوره قاجار در خراسان شمالی است که در شمال شهر بجنورد در منتهی‌الیه شمالی خیابان شریعتی قرار دارد.

در حال حاضر ۶ موزه در سطح استان فعال هستند که شامل موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی عمارت مفخم، موزه اسناد و نسخ خطی آینه‌خانه، موزه گرمابه و تاریخ شهر فاروج، موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم، موزه قلعه جلال‌الدین گرمه و موزه فرش شیروان می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403072418609
  • خبرنگار : 50444