وزیر راه تاکید کرد

لزوم تهیه نقشه دستیابی به ترانزیت ۱۵ میلیون تنی بین ایران و جمهوری آذربایجان

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اینکه آمادگی داریم مناسبات دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان را در همه بخش‌ها توسعه دهیم، گفت: لازم است نقشه راه دستیابی به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت کالا بین دو کشور در سال تهیه شود.

به گزارش ایسنا، فرزانه صادق در نشست مشترک با شاهین مصطفی یف - معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان - با بیان اینکه توسعه ارتباط با جمهوری آذربایجان از اهمیت و جایگاه بالایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، گفت: اطمینان دارم که این مناسبات با تلاش های جنابعالی در آینده و در راستای منافع دو کشور بیش از پیش ارتقاء خواهد یافت.

وی افزود: مراتب خرسندی خود را از بازگشایی مجدد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اعلام می کنم و آمادگی داریم تا مناسبات دو کشور را در همه بخش‌ها توسعه دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: آماده‌ایم در کوتاه‌ترین زمان ممکن «شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در تهران برگزار کنیم تا همه زمینه‌های همکاری مرور شود.

صادق با بیان اینکه همکاری در کلیه زمینه‌های حمل و نقل و لجستیک و همینطور در پروژه‌های زیرساختی به طور مستمر در جریان است، گفت: ما اقدام برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا را آغاز کرده‌ایم که نقطه عطفی برای توسعه کریدور شمال جنوب است و مشارکت دولت آذربایجان برای توسعه زیرساختهای ریلی منتهی به این مسیر اهمیت بالایی دارد.

به گفته وی، با توجه به ظرفیت‌های مرزی موجود در بخش جاده‌ای پیشنهاد می‌شود میزان پذیرش ناوگان به صورت روزانه در مرز آستارا به یک‌هزار دستگاه در بیله‌سوار ۸۰۰ دستگاه، در جلفا به ۷۰۰ دستگاه و در پلدشت به ۶۰۰ دستگاه افزایش یابد.

وی همچنین افزود: لازم است تفاهمنامه جامعی درخصوص همکاری دو کشور در بخش حمل‌ونقل تهیه شود که همانطور که زیرساخت‌ها توسعه می‌یابند جریان حمل‌ونقل نیز سرعت یابد.

وی عنوان کرد: می‌توانیم ظرف یک ماه آینده ترتیب برگزاری جلسه و تهیه این تفاهمنامه را بدهیم. همچنین لازم است نقشه راه دستیابی به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت کالا بین دو کشور در سال تهیه شود.

صادق اظهار کرد: درخصوص توسعه همکاری‌های بندری و دریانوردی لازم است نشست مشترک کارشناسی جهت نهایی‌سازی پیش‌نویس تفاهمنامه همکاری ظرف یک ماه آینده برگزار گردد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403072418450
  • خبرنگار : 71553