طی سال جاری انجام شد

غربالگری بینایی بیش از ۵۱ هزار کودک در آذربایجان‌غربی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی از غربالگری بینایی ۵۱ هزار و ۱۱۷ کودک در راستای کاهش مشکلات بینایی طی سال جاری خبرداد. 

پروین محمدپوری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: از بین کودکان غربال شده، یک هزار و ۹۵۰ کودک جهت معاینات تخصصی به مراکز بینایی سنجی و چشم پزشک ارجاع شدند. 

وی با بیان اینکه از ۵۹ هزار و ۲۸۱ نفر معلولین تحت پوشش بهزیستی، ۷ هزار و ۲۲۶ نفر دارای معلولیت بینایی هستند، افزود: ۶ هزار و ۴۲ نفر از معلولین بینایی، مستمری دریافت می‌کنند. 

محمدپوری، برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولین، آموزش، پرداخت مستمری، مناسب سازی مسکن، پرداخت شهریه دانشجویی،تهیه وسایل توانبخشی و... را بخشی از اقدامات بهزیستی در راستای توانمندسازی معلولان بیان کرد و گفت: طی سال جاری مناسب‌سازی مسکن برای ۳ نفر از متقاضیان کم بینا و نابینای تحت پوشش انجام شده و در نیمه دوم سال نیز با جذب اعتبار این عدد افزایش خواهد یافت. 

مدیرکل بهزیستی استان از پرداخت شهریه به دانشجویان دارای معلولیت بینایی و یا فرزندان با والدین دارای معلولیت مذکور به تعداد ۳۵ نفر به مبلغ ۱۱۴ میلیون تومان خبرداد و گفت: امسال کمک هزینه تحصیلی ۵۲۶ دانش‌آموز با معلولیت بینایی و ۲۵ دانشجوی دولتی بدون شهریه با معلولیت بینایی پرداخت می‌شود. 

وی ادامه داد: به ۱۱۰ نفر از افراد دارای معلولیت بینایی ماهیانه مبلغ ۲۱ میلیون ریال حق پرستاری( خانواده محور) واریز می‌شود. 

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به پرداخت ۵۲۳ میلیون ریال هزینه درمان برای ۲۶ نفر از افراد دارای معلولیت بینایی در ۶ ماهه نخست امسال افزود: طی نیمه نخست امسال وسایل کمک توانبخشی شامل ۲۰۰ عدد قلم قرآنی به ارزش ۳ میلیارد ریال، شطرنج ویژه افراد دارای معلولیت بینایی ۵۰ عدد، اسپیکر فلش ۲۰۰ عدد به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال فلش ۲۰۰ عدد به ارزش ۴۰۰ میلیون ریال و دستگاه چاپگر به ارزش ۶ میلیارد ریال تهیه شده است. 

محمدپوری اظهار کرد: ۱۲۳ نفر از نابینایان طی برنامه CBR از وسایل کمک توانبخشی نظیر عصا، عینک، برجسته نگار، کاغذ بریل، اسپیکر و غیره بهره‌مند شده‌اند. 

وی ادامه داد: تعداد ۲۶ نفر از معلولان بینایی که بی‌سرپرست هستند با حکم قضایی در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند. 

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403072418448
  • خبرنگار : 50136