مدیرکل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی:

بانک یک بنگاه اقتصادی است؛ خیریه نیست

مدیر کل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی تاکیدکرد: بانک یک بنگاه اقتصادی است و نباید آن را با بنگاه خیریه اشتباه گرفت.

به گزارش ایسنا، عبدالمهدی ارجمند نژاد در نشست تخصصی ویژگی‌های نظارت موثر بانکی گفت: در سیستم و مدل نظارتی، رویکرد ریسک محور و تطبیعی جایگزین یکدیگر نیستند، اما مکمل هم می‌شوند.

وی افزود: به عبارتی در گذشته بر اساس یک معیار و دستورالعمل، عملکرد با قوانین و مقررات تطبیق داده می‌شد و بعدها به مرور در حوزه نظارت بحث های دیگری مطرح شد که بیشتر رویکرد احتیاطی دارد.

مدیر کل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی اظهار کرد: یک سند تحت نام اصول اساسی برای نظارت بانکی موثر در سپتامر ۱۹۹۷ منتشر شد و در سال ۲۰۰۶ نیز به روز رسانی و آخرین نسخه آن مربوط به آوریل ۲۰۲۴ است که ۱۳ اصل اول آن می‌گوید، سیستم نظارتی اگر بخواهد موثر باشد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از پیش شرط‌ها سیاست‌های موثر و کارآمد در حوزه اقتصاد کلان است. بانک یک بنگاه اقتصادی است و بنگاه خیریه نیست، ما نباید آن را با بنگاه خیریه اشتباه بگیریم. امروز برخی مراجع یک سری تکالیف را بر گردن بانک‌ها می‌گذارند و تکلیف می‌کنند که تسهیلات چگونه و با چه ضوابطی باشد.

مدیر کل حسابرسی و ریسک بانک مرکزی ادامه داد: بنابراین مداخلات در سیستم بانکی انضباط بازار را به هم می‌ریزد، در صورتی که بانک مبتنی بر محاسبه است.

ارجمند نژاد گفت: یک پیش شرط دیگر به چارچوب‌های تنظیم گری برای ثبات مالی باز می‌گردد. علاوه بر آن وجود زیرساخت عمومی توسعه یافته مانند یک نظام قوی حسابرسی لازم است. همچنین باید نظام کاملی از قوانین و مقررات وجود داشته باشد تا بتوان نظام نظارتی کارآمدی را در اختیار داشت.

وی در پایان گفت: مرجع نظارتی باید استقلال و اختیار داشته باشد و علت آنکه بسیاری از اقدامات نظارتی جلو نمی‌رود این است که ما بسیاری از پیش شرط‌های مورد نیاز نظارت بانکی را نداریم و تصمیم نظارتی باید از سوی نهاد نظارتی اتخاذ شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403072418444
  • خبرنگار : 71956