رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

تصمیم افزایش ظرفیت پزشکی خارج از اختیارات وزارت بهداشت گرفته شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر ضرورت پذیرش نظام مند دانشجویان پزشکی تاکید کرد و گفت: برای افزایش ظرفیت پزشکی خارج از اختیارات وزارت بهداشت تصمیم گرفته شد.

مهدی احمدی نژاد در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب کمبود پزشک در جامعه، مسئله جذب هیات علمی و پذیرش بدون زیر ساخت دانشجو را از مهم ترین دغدغه ها و چالش های حوزه آموزش پزشکی خواند و گفت: هر فردی که مدرک می گیرد، لزوما توانمند نیست و بعضا می تواند خود تبدیل به چالشی برای سیستم شود از این رو اگر چه در جامعه با کمبود پزشک مواجه هستیم اما پذیرش بدون قاعده و زیر ساخت در دانشگاه ها نیز می تواند خسارت های جبران ناپذیری به سیستم آموزش پزشکی وارد نماید.

وی بر ضرورت پذیرش نظام مند دانشجویان پزشکی تاکید کرد و گفت: پذیرش دانشجو باید بر اساس چارچوب و زیر ساخت های مراکز آموزشی و دانشگاه ها باشد. در برخی از رشته ها همچون دندانپزشکی و داروسازی که آموزش دانشجویان، وابسته به تجهیزات و یونیت های آموزشی است، می تواند مراکز آموزشی را با چالش مواجه کند. در رشته پزشکی نیز برنامه مدونی برای حضور دانشجویان در بالین دیده نشده و این در حالی است که بعضا در برخی از رشته ها با کمبود اعضای هیات علمی مواجه هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سپس به تناسب میان اعضای هیات علمی و دانشجو اشاره کرد و گفت: دانشگاه کرمان در سال های اخیر با افزایش تخت های بیمارستانی، تلاش کرد تا ظرفیت های آموزشی و درمانی خود را افزایش دهد، البته به شرطی که بتوانیم جذب اعضای هیات علمی خود را نیز متناسب با آن افزایش دهیم.

احمدی نژاد، در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در مورد افزایش ظرفیت پزشکی گفت: بارها نظرات دانشگاه ها در شورای آموزشی وزارت بهداشت گردآوری و منعکس شد اما متاسفانه در نهایت تصمیمات خارج از حیطه اختیارات وزارت بهداشت و دانشگاه ها اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه "مقاومت زیادی برای ساماندهی تعرفه های پزشکی وجود دارد" خاطر نشان کرد: عدم اصلاح تعرفه های خدماتی، موجب کاهش جذابیت در رشته های پایه همچون قلب، بیهوشی و ... شده است و این رشته های اصلی در حال نابودی هستند. چنانچه تعرفه ها اصلاح نشوند، زیر ساخت های رشته های علوم پزشکی از بین خواهد رفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در پایان افزود: مشکل اینجاست که سیاست گذاری ها خارج از وزارت بهداشت صورت می پذیرد و از نظرات نخبگان در آن استفاده نشده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403072418436
  • خبرنگار : 71567