شهردار منطقه ۱۸ تهران عنوان کرد

ساخت وساز غیرمجاز باید جرم تلقی شود/ شهرداری به تنهایی نمی‌تواند بازار آهن شادآباد را ساماندهی کند

شهردار منطقه ۱۸ تهران بر لزوم ورود قضایی برای ساماندهی بازار آهن شادآباد تأکید کرد و گفت: ساماندهی این بازار به تنهایی از عهده شهرداری تهران بر نمی‌آید.

به گزارش ایسنا،  محمد جواد خسروی با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران در مورد حریق بازار آهن شادآباد با بیان اینکه بازار آهن بالغ بر ۶۰۰۰ واحد تجاری دارد که از سال ۸۱ در شادآباد مستقر هستند، گفت: از روزی که ما در منطقه ۱۸ کار خود را آغاز کردیم از آنجایی که بازار شادآباد در دل بافت مسکونی قرار دارد با جدیت دو چندان وضعیت این بازار را پیگیری کردیم و جلسات مکرر با کسبه برای ساماندهی بازار آهن داشتیم و حتی وزیر وقت کشور را برای ساماندهی به بازار شادآباد دعوت کردیم؛ اما متأسفانه تاکنون همکاری از سوی کسبه بازار با شهرداری صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه بارها از کسبه خواستیم که ایمن سازی را از معابر شروع کنند و حداقل آهن آلات را از جلوی در مغازه شان جمع کنند که نکردند، افزود: ساماندهی بازار آهن به تنهایی از عهده شهرداری تهران بر نمی‌آید؛ کما اینکه در مورد ساماندهی بازار شادآباد هیچ همکاری از سوی هیچ سازمانی نداشتیم و وقتی با کمک شرکت ساماندهی مشاغل برای ساماندهی بازار وارد شدیم به ما گفتند که کاری نکنید و موضوع امنیتی می‌شود و حالا متأسفانه شاهد بودیم که در پی حریق شادآباد ۳ نفر کشته شدند و اگر کاری نشود موضوع بدتر می شود و ساماندهی بازار شاد آباد نیاز به یک همکاری فرابخشی دارد.

خسروی با تأکید بر اینکه بخش اعظمی از این بازار به دلیل عبور بزرگراه شهید بروجردی خود به خود ساماندهی می‌شود؛ اما باز هم باید با کار حقوقی و قضایی این بازار را ساماندهی کنیم، گفت: با دادستان صحبت کردم تا ساماندهی به بازار آهن بدهیم چراکه معابر کل بازار را گرفتند و باید اقدامات قضایی داشته باشیم. در مورد ملک یافت آباد باید بگویم که محله یافت آباد ساخت و ساز غیرمجاز زیادی دارد؛ بگونه‌ای که در سال ۱۴۰۱ فقط ۱۰ پروانه ساخت و ساز صادر شده بود چراکه فرهنگ قالب مردم این محله این بود که چرا باید مجوز بگیریم؛ اما حالا این فرهنگ تغییر کرده و تنها در محله یافت آباد در سال گذشته ۳۰۰ پروانه ساخت و ساز صادر شد.

وی بیان کرد: برخی خلاف‌ها در ساخت و ساز موجب درگیری با جان مردم می‌شود و وقتی ما برای تخریب وارد می شویم به ما اجازه نمی دهند و یک پروسه چندماهه می خواهیم برای ورود به ملک و بر اساس مجوز صرفا جلوگیری از ساخت و ساز است و باید وسایل ساخت و ساز مثل بیل و کلنگ را جمع آوری کنند و بعد شاهدیم باز متخلف در را می بندد و دوباره اقدام به ساخت و ساز می‌کند و برای رأی ماده ۱۰۰ هم باید شش ماه بدویم و وقتی رأی را می‌گریم می بینیم که شهروندان ساکن شدند.

خسروی گفت: باید این ساخت و سازها جرم محسوب شود و در برخی مناطق جنوبی چون خریدها قولنامه‌ای است اصلا نیاز به پایان کار ندارد و این به برخی مسایل دامن می زند و شاهد خلازیرهای دیگر خواهیم بود و اگر می‌خواهیم خلازیرهای دیگر شکل نگیرد باید ساخت و ساز غیرمجاز جرم تلقی شود تا متخلفان جلوی مامور شهرداری تهران گردن کشی نکنند.

شهردار منطقه ۱۸ تهران با بیان اینکه هر هفته نیروهای ما از دست اراذلی که در ساخت و ساز غیرمجاز دخالت می‌کنند در بیمارستان هستند و این جسارت را از مأموران شهرداری تهران می‌گیرد و البته من منکر تخلفات از سوی برخی عوامل شهرداری نیستم اما وقتی نیرویی هیچ حمایت قضایی نمی شود را چه می‌شود؟ گفت: همکاری لازم را در بیش از دو سال از فراجا نداشتیم و حتی یک سرباز برای اجرای حکم ندادند و ما دست به دامن یگان حفاظت شهرداری می‌شویم و تا الان کمترین همکاری را از سوی پلیس دیدیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403072418433
  • خبرنگار : 71368