دلیل افزایش قیمت مرغ در کرمانشاه چیست؟

قیمت مرغ گرم در بازار کرمانشاه از کیلویی ۹۰ هزار تومان عبور کرده و با قیمتی بالاتر سر سفره خانواده‌ها می‌رود.

سعید جوادی معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه روند افزایشی قیمت مرغ در کرمانشاه از حدود دو هفته پیش شروع شده، گفت: البته افزایش قیمت مرغ تنها مختص کرمانشاه نیست و در سراسر کشور شاهد افزایش قیمت هستیم.

وی با بیان اینکه این روزها مرغ گرم در کرمانشاه با قیمت کیلویی حدود ۹۲ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، افزود: قیمت مرغ گرم در بازار استان‌های همجوار در حدود کرمانشاه و حتی گاها اندکی بالاتر است.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه قیمت مرغ بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، گفت: کم شدن مقطعی جوجه‌ریزی در شهریور ماه به دلیل افزایش قیمت جوجه یک‌روزه و به تبع آن کاهش تولید، در بالا رفتن قیمت این روزهای مرغ در بازار تاثیر داشته است.

وی یکی دیگر از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت مرغ در استان کرمانشاه را در دو هفته اخیر پایین آمدن تولیدات استان به دلیل قطعی‌های مقطعی برق در فصل تابستان عنوان کرد و افزود: مرغی که امروز در بازار استان عرضه می‌شود محصول جوجه‌ریزی‌ انجام شده در ۵۰ روز گذشته (اوایل شهریور ماه) در سالن‌های تولید است و از آنجایی که قطعی‌های برق در شهریور ماه در کاهش تولیدات مرغ استان تاثیر داشته، این روزها شاهد کاهش تولید و عرضه مرغ به بازار و در پی آن بالا رفتن قیمت مرغ در بازار هستیم.

جوادی با بیان اینکه عرضه مرغ منجمد را به منظور تعدیل قیمت مرغ در بازار شروع کرده‌ایم، گفت: هم‌اکنون مرغ منجمد با قیمت هر کیلوگرم ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان به وفور در بازار کرمانشاه در حال عرضه است.

 وی با بیان اینکه ذخایر مرغ منجمد سردخانه‌های استان بالا است، گفت: مشکلی برای عرضه گسترده مرغ منجمد به منظور تعدیل قیمت مرغ در بازار استان نداریم.

وی با بیان اینکه نیاز روزانه بازار مرغ استان کرمانشاه بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ تن در نوسان است، گفت: میزان مرغ گرم عرضه شده در بازار استان در یکی دو روز گذشته ۱۷۰ تن بوده که بیشتر از نیاز روزانه بازار کرمانشاه است و احتمالا قیمت مرغ را در بازار استان کاهشی خواهد کرد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی با توجه به بیشتر شدن میزان تولیدات، قیمت مرغ در بازار تعدیل شود و به کیلویی ۸۷ تا ۸۸ هزار تومان برسد.

سیروس نوروزی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص دلایل بالا رفتن قیمت مرغ در یکی دو هفته اخیر، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت جوجه ‌یک‌روزه، قطعی‌های مقطعی برق و نیز گرمای هوا در شهریور ماه گذشته، جوجه‌ریزی‌ در سالن‌های تولید استان در این ماه نسبت به ماه‌های قبل اندکی کاهش داشت که نتیجه این کاهش جوجه‌ریزی و کاهش تولید را در دو هفته گذشته در استان شاهد بوده‌ایم که بازار مرغ کرمانشاه را با چالش مواجه کرده و سبب بالا رفتن قیمت مرغ تا ۹۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مرغ شده است.

نوروزی اضافه کرد: در حالی که در دو سه روز گذشته میزان مرغ کشتار شده در کشتارگاه‌های استان حدود ۱۷۰ تن بوده، این میزان در دو هفته گذشته کمتر از این میزان و  در برخی روزها حدود ۱۱۴ تن بوده که این کاهش تولید و عرضه، بازار مرغ را با افزایش قیمت مواجه کرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه از اواسط شهریور ماه به بعد میزان جوجه‌ریزی در واحدهای تولیدی استان کرمانشاه به روال قبل برگشت، ابراز امیدواری کرد: طی روزهای آتی قیمت مرغ در استان تعدیل و به کمتر از ۹۰ هزار تومان برسد.

انتهای پیام
 

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072418392
  • خبرنگار : 50180