دبیرکل ناتو: از تهدیدهای روسیه هراسی نداریم

دبیرکل جدید ناتو در نخستین بازدیدش از هیات اوکراین در این ائتلاف که با هدف ایجاد هماهنگی کمک‌های نظامی از آمریکا ایجاد شده، گفت ناتو از تهدیدهای روسیه نمی‌ترسد و به حمایت قوی خود از کی‌یف ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، «مارک روته» که به‌تازگی پست دبیرکلی ناتو را بر عهده گرفته است، گفت: «پیام به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این است که ما به کارمان ادامه می‌دهیم و هر آنچه را که لازم است انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که پوتین راه به جایی نمی‌برد و این اوکراین است که پیروز می‌شود.»

به نقل از خبرگزاری رویترز، وی در جریان بازدید از پایگاه آمریکایی در ویسبادن که میزبان مقر هیات جدید ناتو به نام «مرکز آموزش و کمک امنیتی ناتو به اوکراین» است درباره کمک‌رسانی تدریجی غربی‌ها به کی‌یف صحبت کرد.

به نظر می‌رسد که تشکیل این گروه اقدامی با هدف تضمین مکانسیم کمک‌رسانی در برابر بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید باشد. ترامپ جمهوری‌خواه که سابقا رئیس‌جمهور بود، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر آمریکاست.

دیپلمات‌ها اذعان می‌کنند، سپردن هماهنگی کمک‌های نظامی به ناتو شاید تاثیری محدود داشته باشد چون آمریکا، قدرت مسلط ناتو است و اکثریت کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین، در دست واشنگتن است.

پایگاه ویسبادن محل استقرار واحد آمریکایی مسئول موشک‌های دوربردی است که واشنگتن قرار است به صورت موقت از ۲۰۲۶ در آلمان مستقر کند تا با تهدیدهای موشکی روسیه مستقر در کالینینگراد در ۵۰۰ کیلومتری برلین مقابله کنند.

دبیرکل ناتو در نخستین سفرش به آلمان همچنین گفت، برای ناتو مهم و ضروری است که ظرفیت کاملی از نیازهایی را داشته باشد که بتواند تهدیدهای روسیه را بازدارد.

وی افزود: «ما ناتو هستیم. ما یک ائتلاف دفاعی هستیم نه تهاجمی. ما به دنبال تصاحب و اشغال هیچ بخشی از کشوری خارج از قلمروی ناتو نیستیم. به‌عنوان یک ائتلاف دموکراتیک، قوی‌ترین ائتلاف نظامی در تاریخ جهان که برای یک میلیارد نفر خدمت می‌کند، ما آماده مقابله با هر تهدیدی هستیم. ما هرگز از دشمنان خود نمی‌هراسیم.»

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072418388
  • خبرنگار : 71129