مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مطرح کرد

حذف تمامی نهرهای سنتی در سرخس با اجرای ۳۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخس گفت: تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با اجرای ۳۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری تمامی نهرهای سنتی در سرخس را حذف کنیم.

 محمدعلی رهنما در گفت و گو با ایسنا از تهیه طرح بسیار حائز اهمیت و در سطح ملی برای بخش کشاورزی شهرستان خبر داد و افزود: با حمایت فرماندار و ستاد فرامین حضرت امام اجرای ۳۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری از محل طرح تحول کشاورزی شهرستان در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مقدمات اجرای ۵۰ کیلومتر از این طرح امسال با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان فراهم شده است، اظهار کرد: امسال از ۳۰۰ کیلومتر ۵۰ کیلومتر آن اجرا می‌شود و باقی نیز تا ۲سال آینده در بخش کشاورزی شهرستان اجرا خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخس با اعلام اینکه با اجرای این طرح زیرساخت بسیار خوبی برای بهره‌وری از آب در بخش کشاورزی فراهم خواهد آمد، گفت: مهم‌ترین دغدغه امروز بخش کشاورزی بهره‌وری از منابع آب و خاک است که امیدواریم این ۳۰۰ کیلومتر را با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان طی ۲سالی که پیش‌بینی شده بتوانیم به سرانجام برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: حذف شدن نهرهای سنتی و مجرای آبی که به وسیله کشاورزان به صورت غیر مدرن احداث شده موجب می‌شود که ۶۰ درصد بهره‌وری در منابع آبی داشته باشیم. همچنین به توسعه کشت کشاورزی و برنامه میز محصولی و الگوی کشتی که برای شهرستان پیش‌بینی شده کمک می‌کند

رهنما با بیان اینکه با اجرای این ۳۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری ۱۰۰ درصد نهرهای سنتی انتقال آب حذف خواهند شد، افزود: از حدود ۱۶هزار هکتار اراضی آبی شهرستان، تاکنون ۶۰۰۰ هکتار به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

وی اجرای طرح سیستم آبیاری نوین را یکی از مهم‌ترین اقدامات برای مقابله با بحران کاهش منابع آبی در شهرستان سرخس دانست و اظهار کرد: بدون شک مهم‌ترین اقدام برای مدیریت مصرف آب از طریق اجرای آبیاری نوین است.

 رهنما در ادامه از آغاز کشت پاییزه سه محصول گندم، جو و کلزا در سطح ۶۸۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خبر داد و گفت: کشت محصول گندم آبی در سطح ۴۷۵۰ هکتار، جو آبی در سطح ۲۰۰۰ هکتار و کلزا در سطح ۹۰ هکتار از مزارع این شهرستان انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخس در پایان گفت: گندم، جو، یونجه، پنبه، کلزا، چغندر قند، ذرت علوفه‌ای و جالیز از مهم‌ترین محصولات شهرستان هستند.

شهرستان مرزی سرخس با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ شهر سرخس و مزداوند و ۶۸ روستای دارای بیش از ۲۰ خانوار است و ۵۵ درصد جمعیت آن در روستاهای ۲ بخش مرکزی و مرزداران سکونت دارند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072418384
  • خبرنگار : 30147