مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر خبر داد:

تولید سالانه ۱۷۴ هزار تن سیب در مشگین شهر

مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر گفت: این شهرستان با میانگین تولید سالانه ۳۰ تن سیب در هکتار و در مجموع ۱۷۴ هزار تن سیب در سال جاری، مقام ششم تولید این محصول را در کشور دارا می‌باشد.

ناصر حسین علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: شهرستان مشگین شهر با مساحت حدود ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ سیب و میانگین تولید سالانه ۳۰ تن سیب در هکتار و در مجموع ۱۷۴ هزار تن سیب در سال جاری، مقام ششم تولید این محصول را در کشور دارا می باشد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۳ بعلت عدم تلقیح مناسب و خسارت تگرگ عملکرد هکتاری حدود ۲۰ تن سیب در هکتار و عملکرد کل شهرستان حدود ۱۱۶ هزار تن سیب برآورد شد.

مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر گفت: از کل سیب تولیدی شهرستان نزدیک به ۹۰ درصد مربوط به سیب رد دلیشز قرمز (لبنانی) و بقیه مربوط به ارقام مختلف از جمله سیب شکی زرد، لبنانی گرانی، اسمیت، گالا سیب سبز درباری و ... می باشد.

حسین علیزاده ادامه داد: برداشت ارقام تابستانه از اواسط تابستان شروع می شود که عمدتا مربوط به سیب شکی بوده که بیشتر مصرف داخل کشوری دارد و برداشت سیب زرد و قرمز لبنانی از اواسط شهریور تا اوایل آبان ماه انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر اظهار کرد: رقم قرمز لبنانی علاوه بر تامین نیاز داخل استان به سایر استانها و کشورهای منطقه از جمله روسیه، عراق، پاکستان و قزاقستان صادر شده و علاوه بر رونق اقتصادی و اشتغالزایی برای باغداران و اهالی منطقه ارزآوری بالایی نیز دارد.

حسین علیزاده بیان کرد: بزرگترین مشکل در این حوزه نبود صنایع تبدیلی است که باعث شده است فروش محصولات با مشکل مواجه شده و به قیمت مناسب عرضه نشود و مقداری از آن به هدر رود و به این دلیل کشاورزان علاقه‌ای به ادامه کاشت نهال سیب ندارند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403072418383
  • خبرنگار :