«قطر» لقمه آماده یا گلوگیر!

دو تیم هیچ شباهتی به تیم‌های سال قبل ندارند. نه ایران آن تیم جام ملت‌هاست و نه قطر که با برتری مقابل ایران به فینال رفت و برای دومین بار متوالی قهرمان شد. آن‌ها وضعیتی وخیم‌تر از ما دارند. این را جدول مسابقات به ما می‌گوید، هر چند به هیچ عنوان نمی‌توان روی نتایج قبلی حساب باز کرد.

به گزارش ایسنا، فریدون حسن در یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: چهارمین ایستگاه مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در قاره کهن، امشب ایران- قطر در دوبی! همین موضوع اولین شوک بازی است؛ دیداری که ما میزبان آن هستیم، اما باید در زمین ثالث برگزار شود. 

دو تیم هیچ شباهتی به تیم‌های سال قبل ندارند. نه ایران آن تیم جام ملت‌هاست و نه قطر که با برتری مقابل ایران به فینال رفت و برای دومین بار متوالی قهرمان شد. آن‌ها وضعیتی وخیم‌تر از ما دارند. این را جدول مسابقات به ما می‌گوید، هر چند به هیچ عنوان نمی‌توان روی نتایج قبلی حساب باز کرد. قطر همچنان قهرمان آسیاست و تیمی است که خوب فوتبال بازی می‌کند و از همه مهم‌تر اینکه همیشه انگیزه پیروزی بر ایران را دارد، بنابراین همانطور که می‌تواند یک لقمه آماده برای بلعیدن باشد، می‌تواند گلوگیر هم باشد و دردسرساز شود. 

قطر ضعیف شده

قطر مقابل امارات و کره‌شمالی نمایش ضعیفی داشت و با برتری مقابل قرقیزستان کمی خود را جمع و جور کرد. قطر چهار امتیازی است و در رده چهارم جدول جا خوش کرده، اما همین تیم چهار امتیازی برخلاف ایران هفت امتیازی دوم جدول تا اینجای کار در سه بازی گذشته شش گل زده، یعنی متوسط هر بازی دو گل و ایران تنها دو گل زده، همین جا یعنی خط حمله این تیم با اکرم عفیف و معز علی می‌تواند همان بلایی را که در جام ملت‌ها سرمان آورد، این بار هم تکرار کند.

ایران هم مشکلات کمی ندارد. اصرار قلعه‌نویی به استفاده از برخی مهره‌ها باعث شده است تیم حتی هارمونی لازم را هم نداشته باشد، البته ظاهراً باید خوشحال باشیم که سامان قدوس محروم است و نمی‌تواند مقابل قطر به میدان برود، اما حضور علیرضا جهانبخش ناآماده و دور از شرایط مسابقه همچنان نگران‌کننده است. با اینکه قلعه‌نویی دست پری دارد، اما همچنان به استفاده از بازیکنانی که دیگر حتی یک نیمه‌ای هم نیستند، اصرار دارد. 

لزوم تجدیدنظر

این روزها همه می‌گویند: «قلعه‌نویی باید تجدیدنظری جدی در تفکرات خود داشته باشد. در شرایطی که همچون گذشته دغدغه صعود به جام جهانی وجود ندارد، بازی‌های مقدماتی این رقابت‌ها بهترین فرصت برای اوست تا بتواند تیمی آماده کند که هم میانگین سنی بالایی نداشته باشد و هم اینکه فوتبال خوبی ارائه دهد.»، اما اگر در این دیدار هم مرغ سرمربی تیم ملی همچنان یک پا داشته باشد، آن وقت باید گفت که امشب همین قطر ناآماده هم برای ایران شاخ می‌شود. 

یکی از مشکلات اصلی تیم ملی عدم‌تغذیه مهاجمان تیم است؛ مشکلی که باعث شده ایران تا اینجای کار تنها دو گل به ثمر برساند. قطر با وجود اینکه خط حمله زهرداری دارد، خط دفاع متزلزلی هم دارد، آن‌ها اگر شش گل زده‌اند، شش گل هم دریافت کرده‌اند، اما وقتی خط حمله ایران در سه بازی قبلی اینقدر کم‌اثر ظاهر شده است، حتی خط دفاعی قطر هم نباید نگران مقابله با این خط حمله باشد، چون تا اینجای کار تقریباً توپی به این خط حمله نرسیده است که بتواند گلزنی کند، البته مشکل تیم ملی تنها در گل نزدن خلاصه نمی‌شود. خط دفاع تیم ملی هم در سه بازی گذشته چندان مطمئن نشان نداده است. هر چند گلی دریافت نکرده‌ایم، اما در چندین نوبت دل‌مان لرزیده است، آن هم در مقابل تیم‌هایی که اصلاً در حد حریفان اصلی ایران نیستند، حتی مهدی طارمی، مهاجم تیم هم به این ضعف‌ها اشاره می‌کند: «واقعاً در چند دیدار اخیر خوب بازی نکرده‌ایم، با وجود این باید طوری بازی کنیم که هم گل نخوریم و هم موقعیت‌های زیادی روی دروازه حریف ایجاد کنیم. تمام تلاش و برنامه‌ریزی ما این است که هر دو کار را با هم انجام بدهیم. متأسف هستیم در چند بازی اخیر نشد این کار را بکنیم، اما تلاش می‌کنیم روزبه‌روز بهتر شویم و رو به پیشرفت باشیم.»

فرصت انتقام 

دیدار امشب، اما فرصتی است تا انتقام شکست تلخ مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا را از قطر بگیریم؛ شکستی که تلخی آن هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود. بدون تعارف باید گفت که حتی پیروزی در این دیدار هم نمی‌تواند تلخی آن را از کام‌مان پاک کند. ایران جایی به قطر باخت که نباید می‌باخت، این را می‌توان حتی از حرف‌های مهدی طارمی هم متوجه شد: «نمی‌توان گفت این بازی جنبه انتقامی دارد، زیرا در ۱۰بازی اخیر فقط یک بار به قطر باخته‌ایم، اما متأسفانه باید آن بازی را می‌بردیم. برد بازی امشب هم از نظر من جایگزین آن شکست نمی‌شود. به هر حال اکنون شرایط متفاوتی داریم و برای حضور در جام جهانی تلاش می‌کنیم. ذهن خود را برای هموارکردن راه خود برای جام جهانی گذاشته‌ایم. آن بازی نیمه‌نهایی جام ملت‌ها گذشته و متأسفانه آن چیزی که می‌خواستیم، نشد. الان شرایط ما با آن دوران متفاوت است.»

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403072418378
  • خبرنگار :