تحلیلگر صهیونیست: حمله حزب‌الله به پایگاه حیفا شکست ارتش را نمایان کرد

یک تحلیلگر نظامی صهیونیست تاکید کرد، حمله حزب‌الله به پایگاه نظامی جنوب حیفا نشان‌دهنده نقص و شکاف خطرناک در ارتش و شکست در فرماندهی است.

به گزارش ایسنا «آوی اشکنازی» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی در تحلیلی در روزنامه «معاریو» گفت: «چهار کشته و بیش از ۵۰ مجروح که حال هفت تن از آنها وخیم است در حمله پهپادی حزب‌الله به پادگان آموزشی تیپ گولانی در جنوب حیفا، نشان می‌دهد که ارتش از بسیاری جهات شکست خورده است. از عدم توانایی برای رهگیری و عدم هشدار به مردم نسبت به نفوذ پهپادها گرفته تا اقدامات تیپ گولانی که مانع تجمع این تعداد زیاد از سربازان در یک مکان نشده بود.»

وی افزود: «ارتش باید بررسی و تحقیقات سریعی را انجام داده و اقداماتی را برای توبیخ فرماندهانی که شکست خوردند، اتخاذ کند. این تنها شکست در عملیات نبود، بلکه شکست در فرماندهی نیز بوده است.»

آوی اشکنازی گفت: «ارتش ۲ پهپاد را شناسایی کرد که از لبنان به سمت سواحل نهاریا پرواز می‌کردند. کشتی نیروی دریایی یکی از آنها را رهگیری کرد اما نیروی هوایی با جنگنده‌هایش در رهگیری پهپاد دوم شکست خورد و این پهپاد از میدان دید سامانه‌های نیروی هوایی ناپدید شد. اینجا سوالات سختی مطرح می‌شود. چرا فرماندهی جبهه داخلی وابسته به ارتش هشدار جدی را به تمام این منطقه نداد؟ چرا نیروی هوایی در رهگیری پهپاد شکست خورد؟ و آیا فرماندهی جبهه داخلی کاهش هشدارها را آغاز کرده است؟ چه منطقی پشت این اقدام است؟ موضوع دوم برخورد میدانی ارتش است. به نظر می‌رسد یک شکست خطرناک در رهبری از سوی فرماندهان تیپ گولانی وجود دارد. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا ارتش تعداد سربازان در پایگاه آموزشی این تیپ را کاهش نداد؟»

وی تاکید کرد: «این نخستین حمله در این نوع نیست. حدود ۱۰ روز پیش ۲ سرباز از تیپ گولانی کشته و حدود ۲۰ تن در ارتفاعات جولان در حمله پهپادی به پایگاه این تیپ زخمی شدند. فرماندهان تیپ‌ها و فرماندهان ارتش از این حادثه درس نگرفتند. دلیل تجمع این تعداد زیاد از سربازان در اتاق غذاخوری واضح نیست. حمله یکشنبه نشان‌دهنده نقص و شکاف جدی در ارتش در مجموعه‌ای از سیستم‌های هوایی، دریایی، زمینی و جبهه داخلی است.»

ارتش رژیم صهیونیستی بعد از این حمله اعلام کرد «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش تحقیقات اولیه را با فرماندهان در این پایگاه آغاز کرد. هالوی طی بازدید از پایگاه تیپ گولانی این حمله را سخت و نتایج آن را دردناک دانست.

در این راستا مسئولان امنیتی اسرائیلی به شبکه عبری «آی۲۴نیوز» گفتند در داخل پهپادی که به پایگاه هوایی گولانی اصابت کرد توپ‌های آهنین دیده شد. این رسانه عبری اعلام کرد: «گفته شده که دلیل اصلی عدم اسقاط این پهپاد فقدان توانایی برای شناسایی آن به‌عنوان یک هدف در شمال شرق عکا بود. این مسئله به دلیل پرواز این پهپاد در ارتفاع پایین بود.»

همچنین سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، بر اساس تحقیقات ارتش این رژیم پهپاد حزب‌الله لبنان که در پایگاه گولانی منفجر شد به سالن غذاخوری در زمان تجمع سربازان اصابت کرد. تحقیقات ارتش رژیم صهیونیستی نشان داد که تلاش‌ها برای رهگیری این پهپاد شکست خورد و آژیرهای هشدار نیز به صدا درنیامد و این پهپاد از نوع صیاد ۱۰۷ وابسته به حزب‌الله بود.

بر اساس این تحقیقات این پهپاد دارای کلاهکی با سه تا پنج کیلوگرم مواد منفجره بود. به دنبال این حادثه فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی دستور داد تا آژیرهای هشدار در مناطق وسیع‌تری به صدا دربیاید.

مقاومت اسلامی لبنان شامگاه یکشنبه با تعدادی پهپاد انتحاری پادگان آموزشی تیپ گولانی در «بنیامینا» در جنوب حیفا را هدف قرار داد که به هلاکت چهار تن و زخمی شدن ۶۷ تن دیگر منجر شد. رسانه‌های عبری این حادثه را یکی از دشوارترین حوادث از آغاز جنگ دانستند و تاکید کردند حزب‌الله لبنان سربازان را در زمان تجمع آنها برای خوردن غذا در پایگاه نظامی هدف قرار داد و این یعنی حزب‌الله می‌داند چه زمانی و کجا حمله کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403072418372
  • خبرنگار : 71516