مدیرکل راه و شهرسازی استان خبرداد

پیشرفت ۵۳ درصدی طرح‌های نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی از پیشرفت ۵۳ درصدی طرح‌های نهضت ملی مسکن در استان خبر داد و  گفت: از ۳۶۴ هزار واحد هدف‌گذاری شده در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۱۹۳ هزار و ۳۰۴ واحد در استان در مراحل مختلف ساخت از صدور پروانه تا تحویل است.

وحید داعی در گفت‌وگو با ایسنا راجع به طرح‌های تفصیلی و نهضت ملی مسکن اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که بعد از تامین زمین باید در دستور کار قرار داد، موضوع آماده‌سازی‌ این اراضی است. آماده‌سازی اراضی در استان توسط بنیاد مسکن، قرارگاه بسیج سازندگی و بسیج استان در دست اقدام بود که از ۶ ماهه دوم سال گذشته تا پایان مردادماه سال‌ جاری، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع سازمان ملی تامین مسکن را وارد استان و برای سایت‌ها هزینه کردیم. این اعتبار به ۵۰ سایت نهضت ملی مسکن در استان اختصاص یافته است. 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیش از ۴۷۰۰ هکتار زمین در این طرح با همکاری دستگاه‌های دولتی تامین شده است، عنوان کرد: این طرح مطابق با برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغیه دولت قبل و برنامه وزارت راه و شهرسازی در تمام کشور در دست اجرا بود. بر این اساس سهم استان خراسان رضوی برای ۴ سال در ۴ بخش "حمایتی، خودمالک، بازآفرینی شهری و روستایی" به تعداد ۳۶۳ هزار و ۹۳۴ واحد مسکونی تعیین شد که هم اکنون ۱۹۳ هزار و ۳۰۴ واحد در استان در مراحل مختلف ساخت از صدور پروانه تا تحویل است. بنابراین تحقق ۵۳ درصدی در طرح نهضت ملی مسکن استان حاصل شده است.
 
داعی افزود: از این تعداد ۱۶۹ هزار واحد در بخش حمایتی است، بیش از ۱۱۸ هزار واحد در حال ساخت، یعنی حدود ۷۰ درصد تحقق یافته است، ۵۶ هزار واحد در بخش بازآفرینی شهری بوده است. بیش از ۲۸ هزار واحد در حال ساخت، یعنی تحقق ۵۱ درصدی. ۷۴ هزار واحد در بخش خودمالکی بوده که ۷۵۶۰ واحد در حال ساخت، یعنی تحقق ۱۰ درصدی و ۶۴ هزار واحد در بخش روستایی بوده که بیش از ۳۸ هزار واحد آن در حال ساخت است،  یعنی تحقق ۶۰ درصدی حاصل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان درباره نحوه نظارت بر این طرح بیان کرد: صورت وضعیت‌ها توسط مجریان آماده‌سازی ارائه می‌شود و کنترل‌های فنی انجام و بعد از طی مراتب فنی کار پرداخت صورت می‌گیرد. امیدواریم با همین روند بتوانیم موضوع آماده سازی این اراضی را که از سیاست‌ها و تأکیدات فرزانه صادق، مقام عالی وزارت راه و شهرسازی است، با سرعت انجام دهیم.

داعی در ارتباط با گلایه‌های مردمی درباره طرح ملی نهضت مسکن و زمین‌های منطقه سیدی اظهار کرد: در مشهد و کلان‌شهرها با محدودیت زمین روبه‌رو هستیم؛ از طرفی مسائل و موضوعات شهرسازی هم حاکم است. لذا تمرکز جمعیتی را در کلان شهرها نباید داشته باشیم. بر اساس توافق‌نامه‌ای که در دوران مرحوم قاسمی با آستان قدس رضوی انجام شد، آورده‌هایی تامین و سلسله مراتب آن انجام شد. البته مقداری ابهامات وجود دارد که در حال برطرف کردن آن‌ها هستیم، هنوز نمی‌توانیم اعلام کنیم که ۱۰۰ درصد زمین‌ها اختصاص پیدا می‌کند ولی همچنان پیگیر موضوع هستیم تا بتوانیم این موضوع را عملیاتی کنیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072418356
  • خبرنگار : 50555