مقام سازمان ملل: نیروهای یونیفل در مواضع خود در لبنان باقی می‌مانند

پس از اینکه چندین پایگاه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) در جنوب لبنان در بحبوحه درگیری‌های منطقه‌ای توسط رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار گرفتند، معاون دبیرکل سازمان ملل از ابقای نیروهای یونیفل در مواضع خود در لبنان خبر داد.

به گزارش ایسنا، پس از درخواست رژیم صهیونیستی برای خروج نیروهای یونیفل از لبنان، «ژان پی‌یر لاکروا»، معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که نیروهای یونیفل در مواضع خود در لبنان باقی خواهند ماند.

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، لاکروا در ادامه افزود: ما تصمیم گرفته‌ایم که نیروهای یونیفل به رغم درخواست‌های ارتش (رژیم) اسرائیل برای تخلیه مواضع خود در نزدیکی خط آبی در مواضع خود در لبنان باقی بمانند. ما از تقویت ارتش لبنان و گسترش حاکمیت آن بر تمام سرزمین‌های این کشور حمایت می‌کنیم.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در بیانیه‌ای خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «زمان آن فرا رسیده است که یونیفل را خارج کنید.»

پیش از این نیز شورای امنیت با تاکید بر حمایت خود از یونیفل اعلام کرد: «نیروهای حافظ صلح و اماکن سازمان ملل هرگز نباید هدف حمله قرار گیرند.»

شورای امنیت همچنین خواستار اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ خود شد که در سال ۲۰۰۶ با هدف حفظ صلح در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به تصویب رسید. این شورا «نیاز به اقدامات عملی بیشتر برای دستیابی به این نتیجه را تشخیص داد»، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

شورای امنیت به یونیفل - تحت قطعنامه ۱۷۰۱ - اجازه داده است به نیروهای لبنانی در تضمین عاری بودن جنوب لبنان از «هرگونه پرسنل مسلح، دارایی و سلاح، غیر از موارد متعلق به نیروهای دولتی لبنان» کمک کند.

طبق گزارش سازمان ملل، از زمان شروع عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در لبنان در اول اکتبر، مواضع یونیفل ۲۰ بار از جمله با شلیک مستقیم و حادثه روز یکشنبه که ۲ تانک اسرائیلی به زور از دروازه‌های یک پایگاه یونیفل عبور کردند، تحت تاثیر قرار گرفته است.

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «پنج صلح‌بان در جریان این حوادث زخمی شده‌اند، از جمله یک صلح‌بان که با گلوله زخمی شده است. منبع این تیراندازی هنوز توسط یونیفل تایید نشده است.»

در ۲ هفته گذشته، رژیم صهیونیستی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل گفته است که پنج کیلومتر از «خط آبی» - خط مدنظر سازمان ملل متحد که لبنان را از اراضی اشغالی و بلندی‌های جولان اشغالی به دست صهیونیست‌ها جدا می‌کند - عقب بروند.

یونیفل همچنین بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ مجاز است - در صورت درخواست دولت لبنان - در جلوگیری از حمل غیرقانونی اسلحه به این کشور کمک کند. قطعنامه ۱۷۰۱ همچنین طرف‌ها را از عبور از خط آبی از طریق زمین یا هوا منع می‌کند. هرگونه تغییر در مأموریت یونیفل باید توسط شورای امنیت مجاز باشد. دیپلمات‌ها گفتند در حال حاضر چنین بحثی وجود ندارد. این ماموریت در حال حاضر تا ۳۱ اوت ۲۰۲۵ مجاز است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403072418309
  • خبرنگار : 71588