گلایه اهالی موسیقی جنوب شرق تهران از نبود امکانات

بسیاری از هنرمندان شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران از نبود امکانات و فضای مناسب برای موسیقی در این شهرستان‌ها گلایه‌های فراوانی دارند بنابراین مسئولان شهرستان باید توجه بیشتری به این هنر داشته باشند.

شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک با وجود بیش از۳۰۰۰ هنرمند در عرصه‌های مختلف همیشه پیشتاز در کارهای هنری و فرهنگی بوده، اما نکته‌ای که در کار و فعالیت آن‌ها همیشه تکرار شده، نبود حمایت از هنر و هنرمندان در این خطه است.

در همین خصوص تعدادی از هنرمندان در گفت‌وگو با ایسنا نبود امکانات کافی و فضای مناسب را درد همیشگی هنرمندان عنوان و گلایه‌هایی را بیان کردند.

امیرحسن صدیقی -سرپرست گروه نوای عشق و نوازنده دف- در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مشکلات زیادی در شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران وجود دارد، اما بیشترین مطالبه و گلایه ما نبود فرهنگسرا و سالن آمفی تئاتر به عنوان مکانی برای کار و فعالیت‌های هنری و فرهنگی در شهرستان پیشوا است.

این هنرمند که بیش از ۱۰ سال است در سازهای کوبه‌ای فعالیت دارد، بیان کرد: شروع کار نوازندگی را در خانه هنر پیشوا آغاز کردم اما به‌دلیل عدم حمایت اداره فرهنگ و ارشاد پیشوا و همچنین نبود امکانات به شهرستان ورامین رفته و برنامه کنسرت و موسیقی خود را در این شهرستان اجرا می‌کنم، چرا که در پیشوا زیرساخت مناسبی برای فعالیت‌های هنری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نبود فرهنگسرا موجب شده تا هنرمندان به شهرستان‌های مجاور رجوع کنند، ادامه داد: در شهرستان پیشوا تنها سالن هلال‌احمر است که برنامه‌های هنری در آن برگزار می‌شد که این سالن هم به علت نبود امکانات کافی متروکه‌ شده است.

صدیقی ادامه داد: یکی دیگر از موانع هنری در شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران نبود هنرستان هنرهای تجسمی است و در پیشوا یک مدرسه غیردولتی کاردانش شروع به برگزاری کلاس‌های موسیقی کرده که امسال هم مجوز برای دبیرستان موسیقی داده نشده است.

این نوازنده دف تصریح کرد: به منظور حمایت از هنرمندان و پیشرفت در حوزه‌های هنری مسئولان مربوطه بویژه اداره فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش در این زمینه ورود کنند تا دانش‌آموزان موسیقی بتوانند در رشته موسیقی به تحصیل ادامه دهند.

ملیکا یاوری نوازنده کمانچه نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برخی کمبودها مانند نداشتن مکان فیزیکی برای اجرای برنامه و تمرین، نبود حمایت مسئولان از رشته‌های مختلف هنری از جمله موسیقی گلایه کرد و خواستار توجه بیشتر به هنرمندان رشته‌های مختلف شد.

یاوری ادامه داد: عدم همکاری کادر مدیریتی مدارس برای برگزاری مراسمات را از دیگر موضوعات مهم در شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران عنوان کرد.

این نوازنده کمانچه با اشاره به دیگر مشکلات این حوزه، تصریح کرد: فضاهای فرهنگی بیشتر در حاشیه شهر هستند و عدم دسترسی به وسایل نقلیه یکی دیگر از مشکلات ما در شهرستان است.

وی نبود ساختمان مناسب در شهر را سبب پراکندگی هنرمندان و انجمن‌های فرهنگی دانست و خواستار رسیدگی و تکمیل فرهنگسرای پیشوا شد.

اسماعیل بوربور نوازنده گیتار و تنبور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: امام جمعه، فرماندار، شهردار، شورای اسلامی شهر همگی حکم پدر شهر را دارند و ما هنرمندان فرزندان این شهر هستیم، هنرمند با هنر خود شور و نشاط را در شهر ایجاد می‌کند و مانع از بروز ناهنجاری‌ها می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: فرهنگسرای رازی شهر ورامین با قدمت ۶۰ سال وضعیت خوبی ندارد و می‌طلبد مسئولان بیشتر به این مکان توجه کنند.

این دانشجوی کارشناسی موسیقی ادامه داد: برای برگزاری کنسرتی که بعد از ۶ سال در شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران با همت هنرمندان به مناسبت میلاد حضرت رسول (ص) به مدت ۴ روز در فرهنگسرای رازی برگزار شد، هیچ ارگانی از هنرمندان حمایت نکرد و تنها ارشاد شهرستان حامی بوده است.

این نوازنده گیتار و تنبور گفت: با حمایت‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ساختمان پشت فرهنگسرای رازی که به هفت بهشت معروف است راه‌اندازی شد و فرماندار شهرستان در روز افتتاح قول تجهیز ساختمان هفت بهشت را داد که هنوز این ساختمان تجهیز نشده است.

این دانشجوی کارشناسی موسیقی گفت: مسئولان شهرستان هیچ گونه حمایت تبلیغی را برای اطلاع‌رسانی در شهرستان انجام ندادند و دوستان ما در فضاهای مجازی در شهرستان همیشه یار و یاور هنرمندان موسیقی هستند.

وی تصریح کرد: با برگزاری جشنواره‌ها و کنسرت مردم هیجانات درون خود را تخلیه می‌کنند و جامعه همیشه زنده و پویا است.

بوربور با تاکید بر اینکه فقط با نصب بنر هنر شهر ارتقا نمی‌یابد، ادامه داد: ردیف بودجه در حوزه فرهنگی در شهرداری‌ها تعیین شده است ولی هیچ کمکی به اهالی هنر و موسیقی نمی‌شود.

این دانشجوی کارشناسی موسیقی با اشاره به فرسودگی فضاهای فرهنگی گفت: سال‌های قبل شاهد اجرای مراسمات گوناگون در سالن هلال احمر  پیشوا بودیم اما متاسفانه امروز شاهد از بین رفتن این سالن و تبدیل آن به مخروبه هستیم، شهرداری و نهادهای مرتبط به جای صرف هزینه‌ها برای ساخت دست‌انداز در سطح شهر این بودجه‌ها را به مسائل فرهنگی منطقه اختصاص دهند.

وی با اشاره به رده سنی نوازنده‌های گروه نوای عشق که بین ۱۸ تا ۴۰ سال هستند و با تاکید بر اینکه ضرورت دارد مسئولان شهرستان به دانش‌آموزان هنرمند عرصه موسیقی بها دهند، گفت: متاسفانه در سطح شهرستان‌های جنوب شرقی استان تهران مجوز تبلیغ کنسرت و اجرای موسیقی زنده داده نمی‌شود و در صورت برگزاری نیز هیچ یک از مسئولان شهرستان در این برنامه‌ها شرکت نمی‌کنند.

گودرزی که بیش از ۶ سال در عرصه موسیقی سابقه دارد با بیان اینکه در جنوب شرق استان تهران موسیقی نسبت به بقیه هنرها مظلوم‌تر است و حمایتی از این هنر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه برای برگزاری یک کنسرت تمام ضوابط و شرایط رعایت می‌شود ولی در سطح شهرستان همچنان شاهد سنگ‌اندازی از جانب برخی مسئولان هستیم در حالی که در شهرستان‌های ری و شهریار و ... حمایت‌های بهتری از موسیقی می‌شود.

در ادامه محمد مه‌بادی نوازنده پیانو که بیش از ۲۷ سال در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند با بیان اینکه از سال ۸۵ تاکنون هیچ کنسرتی در جنوب شرق استان تهران برگزار نشده است، تاکید کرد: هنر در این منطقه مغفول و مجهور مانده است.

وی ادامه داد: نوجوانان و جوانان بسیاری در عرصه موسیقی این منطقه حضور دارند که به دلیل نبود درآمد پایدار و بها ندادن برخی خانواده‌ها به هنر حضور آنها در حوزه موسیقی کمتر دیده می‌شود. بنابراین مسئولان شهرستان باید حمایت خود را از هنر بیشتر کنند تا جوانان و نوجوانان بتوانند استعدادهای نهفته خود را در خانه‌های هنر و فرهنگسراها شکوفا کنند.

این نوازنده پیانو در پایان با تاکید بر اینکه عشق و علاقه، رسالت ما را به هنر دو برابر کرده است، خاطرنشان کرد: در جامعه کنونی که بیشتر ساختمان‌ها عمودی رشد کرده‌ و زمخت شده‌اند می‌توان با برگزاری کنسرت‌های موسیقی نشاط را به خانواده‌ها هدیه کرد، ضمن اینکه حضور جوانان و نوجوانان در این حوزه هم موجب آرامش آنها می‌شود و هم از این راه می‌توانند منبع درآمد پایدار داشته باشند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1403072418287
  • خبرنگار : 71951