اخبار کشاورزی مازندران

از نخستین برداشت مکانیزه کشت دوم برنج تا مرمت آب‌بندان‌های مازندران

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار از نخستین برداشت مکانیزه کشت دوم برنج از شالیزارهای این شهرستان خبر داد.

حمید رضا معماریان ۲۴ مهر در گفت‌وگویی با رسانه‌ها با اشاره به بارندگی‌های به موقع و ذخیره آب مطمئن در آب‌بندان‌های شهرستان فریدونکنار در سالجاری، اظهار کرد: ۵ هزار و ۹۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان به کشت دوم و رتون اختصاص یافت.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار تصریح کرد: پیش‎بینی می‌شود امسال بیش از ۲۵ هزار تن شلتوک از کشت دوم برنج در شالیزارهای این شهرستان برداشت شود.

وی یاد آور شد: سطح اراضی شالیزاری این شهرستان در سال زراعی جاری ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار بود که با توجه به وجود آب مطمئن در این اراضی، یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن به پرورش رتون و ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار به کشت مجدد برنج اختصاص یافت.  

برداشت ۱۰۰ هزار تن شلتوک از مزارع کشت مجدد و رتون در آمل

مدیر جهاد کشاورزی آمل از پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۰۰ هزار تن شلتوک از مزارع کشت مجدد برنج و پرورش رتون در اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد.

مهرداد فولاد نیز در مراسم نخستین برداشت کشت مجدد برنج در پنج هکتار از اراضی شالیزاری روستای ابوالحسن آباد بخش دابودشت شهرستان آمل، اظهار کرد: باتوجه به شرایط آب و هوایی مناسب امسال و آب مطمئنی که اراضی شالیزاری در اکثر مناطق شهرستان آمل داشت، ۲۱ هزار هکتار از این اراضی به زیر کشت مجدد برنج رفت.

 مدیر جهاد کشاورزی آمل پیش‌بینی کرد امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن شلتوک در مزارع کشت مجدد و پرورش رتون این شهرستان برداشت شود.

فولاد با بیان اینکه امسال بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش تولید خواهیم داشت، افزود: این شهرستان دارای بیش از ۴۳ هزار هکتار زمین شالیزاری است.

در ادامه رمضانی مسئول دفتر برنج سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به شرایط آب و هوایی مناسب امسال، گفت: بیش از ۷۰ هزار هکتار کشت مجدد در استان داریم.

وی به کشاورزان توصیه کرد بعد از برداشت محصول از مزارع کشت مجدد برنج به خاطر حاصلخیزی خاک نسبت به کشت شبدر و علوفه اقدام کنند تا شرایط برای بهبود کیفیت خاک‌ مهیا شود.

۲۳۰۰ هکتار از باغات بابل شناسنامه‌دار شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل از اجرای طرح شناسنامه‌دار شدن دو هزار و ۳۷۲ هکتار باغات مرکبات و کیوی در این شهرستان خبر داد.

محسن آهنگری با بیان اینکه شناسنامه دار کردن باغات، راهکار توسعه و استاندارد سازی تولیدات باغی است، گفت: سطح تخصیصی طرح هویت بخشی و شناسنامه دار کردن باغات شهرستان بابل در سال جاری ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل با اشاره به اینکه با اجرای سطح تخصیصی، ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار باغات در این شهرستان، شناسنامه دار می شود، تصریح کرد: هویت‌بخشی یکپارچه و ایجاد ارتباط مؤثر و پایدار با تولیدکنندگان زیربخش باغبانی با اهداف مهمی همچون تدوین بانک جامع اطلاعاتی محصولات باغبانی، ثبت و پایش مبدا تولید محصولات، کنترل باقیمانده آثار سموم شیمیایی و ارتقای کمی و کیفی صادرات محصولات باغبانی و به طور کلی اعمال مدیریت جامع در حوزه محصولات باغبانی را از جمله راهبردهای طرح شناسنامه‌دار کردن باغات است.

وی تصریح کرد: در فرآیند طراحی شده برای اجرای این طرح ملی، تمامی مراحل ثبت و صدور شناسنامه واحدها در سامانه تحت وب بهره‌برداران نظام صنفی کشاورزی موسوم به «سَبَک» صورت می‌گیرد که با کد دسترسی سریع طراحی شده در این سامانه برای مراکز تولید محصولات باغبانی، امکان پایش مبادی تولید و استانداردسازی محصولات برای صادرات و حتی تنظیم بازار داخلی ایجاد خواهد شد.

مرمت ۱۸ هزار متر مربع آببندان در سوادکوه شمالی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی از مرمت و لایروبی آب‌بندان ۱۸ هزار متر مربعی در روستای بورخیل این شهرستان خبر داد.

علی نوری نژاد با بیان اینکه این طرح با هزینه‌ای بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال پایان یافت، افزود: این آب‌بندان ۳۰ هکتار از اراضی شالیزاری منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، این مسئول تصریح کرد: در این پروژه عملیات لایروبی، اصلاح دیواره، افزایش حجم از ۱۴ هزار و ۳۴ متر مکعب به ۷۳ هزار و  ۱۳۴ متر مکعب و افزایش عمق از یک متر به سه متر با حجم عملیات خاکی هفت هزار و ۷۷۷ متر مکعب اجرا شد.

نوری نژاد بیان کرد: آب‌بندان‌ها به عنوان اکوسیستم‌های آبی برای ذخیره‌سازی آب کشاورزی، جمع‌آوری و ذخیره‌سازی رواناب‌های سطحی منطقه، مهار و کنترل سیلاب برای کشاورزی، پرورش ماهی و کسب درآمد بیشتر برای اهالی منطقه، تغذیه چشمه‌ها و آب‌های زیرزمینی و نیز زیستگاهی برای پرندگان و حیات وحش به شمار می‌روند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403072418281
  • خبرنگار :