کانادا و هند تعدادی از دیپلمات‌های یکدیگر را اخراج کردند

با بالا گرفتن تنش‌ها، وزارت خارجه هند اعلام کرد، دهلی‌نو تصمیم گرفته است تا در واکنش به اقدام اوتاوا در اخراج ۶ دیپلمات هندی، ۶ دیپلمات کانادایی از جمله سرپرست کمیسیونر عالی را اخراج کند.

به گزارش ایسنا، در پی اخراج دیپلمات‌های هندی از کانادا، دولت هند نیز در اقدامی تلافی‌جویانه تعدادی از دیپلمات‌های کانادایی را اخراج کرد. این مناقشه دیپلماتیک نشان‌دهنده بدتر شدن روابط بین این ۲ کشور مشترک‌المنافع است.

وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد، در فهرست افراد اخراج شده از هند، «پاتریک هبرت» معاون کمیساریای عالی، «استوارت راس ویلر»، سرپرست کمیسیونر عالی و چهار منشی اول سفارت کانادا نیز دیده می‌شود. از این دیپلمات‌ها خواسته شده تا پیش از ظهر ۱۹ اکتبر هند را ترک کنند. همچنین فرستاده دهلی‌نو در کانادا نیز فراخوانده شد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتینک، اوایل روز دوشنبه وزارت خارجه هند ادعای کانادا مبنی بر اینکه «سانجای کومار ورما» کمیسیونر عالی هند در اوتاوا در توطئه‌ای برای ترور «هاردیپ سینگ نجار»، رهبر جدایی‌طلب سیک در کانادا دست داشته است، رد کرد.

هند همچنین می‌گوید کومار ورما و یکسری دیگر از دیپلمات‌هایش را از کانادا به دلایل امنیتی فراخوانده است و این برخلاف بیانیه کاناداست که می‌گوید این دیپلمات‌ها را اخراج کرده است. براساس اعلام دولت هند، دهلی‌نو دیپلمات‌هایش را از کانادا خارج می‌کند «زیرا مطمئن نیست که امنیت آنها تضمین شود.»

وزارت خارجه هند همچنین گفت: «ما هیچ اعتقادی به تعهد دولت کنونی کانادا برای تضمین امنیت آنها نداریم. بنابراین، دولت هند تصمیم گرفته است کمیساریای عالی و دیگر دیپلمات‌ها و مقامات هدف را از کانادا خارج کند.»

در این میان پلیس کانادا، هند را به تلاش برای جمع آوری اطلاعات از این کشور و همچنین برنامه‌ریزی برای ترور و انجام اعمال خشونت‌آمیز از طریق دیپلمات‌هایش در کانادا متهم کرد.

پلیس کانادا شواهدی به دست آورده است که چهار موضوع بسیار جدی را نشان می‌دهد و شامل افراط‌گرایی خشونت‌آمیز می‌شود که هر ۲ کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ پیوند دادن عوامل دولت هند به قتل و اعمال خشونت‌آمیز و همچنین استفاده از جنایات سازمان‌یافته برای ایجاد یک محیط ناامن برای جوامع جنوب آسیا در کانادا به همراه دخالت در فرآیندهای دموکراتیک است.

این نهاد دولتی کانادا در ادامه اعلام کرد، شواهدی هست که دیپلمات‌ها و مقام‌های کنسولی هند را به دست داشتن در فعالیت‌هایی جدی مانند جمع‌آوری اطلاعات برای دولت دهلی‌نو ربط می‌دهد. پلیس همچنین اعلام کرد، شواهد را به مقامات هندی ارائه و ابراز امیدواری کردند که وضعیت به نفع امنیت عمومی کانادا و جامعه اتباع جنوب آسیا در کانادا حل شود.

«ملانی جولی» وزیر امور خارجه کانادا گفت اوتاوا از هند خواسته بودتا مصونیت دیپلماتیک ۶ دیپلمات را حذف کند تا آژانس‌های تحقیقاتی کانادا بتوانند از آنها در مورد اتهامات مربوط به فعالیت جنایی بازجویی کنند اما از آنجا که هند همکاری نکرد، این ۶ دیپلمات هندی اخراج شدند.

در ژوئن گذشته، رهبر جدایی‌طلب سیک توسط ۲ مرد مسلح در یک پارکینگ در معبد سیک‌ها در «سوری» بریتیش کلمبیا، هدف گلوله قرار گرفت. وی به دنبال ایجاد «کشور مستقل سیک» در شمال هند به نام «خالصتان» بود. «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا سپتامبر گفته بود دولتش اتهامات مرتبط با مقام‌های هند را در ارتباط با کشتن این رهبر جدایی‌طلب بررسی می‌کند؛ اتهامی که دهلی‌نو آن را رد کرد.

در پی ترور این فرد، کانادا دیپلمات ارشد سفارت هند در اوتاوا را به اتهام ارتباط با اطلاعات خارجی کشورش اخراج کرد و در واکنش، مقام‌های دهلی‌نو نیز دستور دادند که دیپلمات ارشد کانادا، هند را ترک کند. وزیر خارجه هند در ژانویه گفته بود سیاست‌های کانادا در ارتباط با گروه‌های سیک، تاثیری منفی بر روابط بین ۲ کشور می‌گذارد. کانادا بالاترین جمعیت سیک‌ها را خارج از ایالت زادگاهشان در پنجاب دارد و تظاهرات سال‌های اخیر دولت هند را خشمگین کرده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403072418262
  • خبرنگار : 71129