تاکید روسای مجالس ایران و ترکیه بر مقابله با رژیم صهیونیستی

روسای مجالس ایران و ترکیه بر وحدت کشورهای اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار نعمان کورتولموش رئیس مجلس ترکیه در حاشیه برگزاری اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی گفت: در قرن جدید جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و لبنان یک پدیده تلخ به حساب می آید، ما باید این موضوع را در ابعاد مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بررسی کنیم. این حادثه آنچنان مهم است که باید بدانیم هر روز آن، سال‌های آینده را شکل می دهد. 

وی اضافه کرد: امروز کشورها به ویژه کشورهای اسلامی باید در سطوح سیاسی و مردمی با یکدیگر همکاری کنند و پشتیبانی کافی از مردم لبنان و فلسطین داشته باشند.

قالیباف افزود: آمریکا علیرغم نزدیکی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، پشت تمام اتفاقات منطقه قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید ارسال کمک‌ها به لبنان در اولویت کشورها باشد، گفت: پیش از سفر به ژنو، سفری به بیروت داشتم و دیدم که مردم جنوب لبنان نیازمند شکل‌گیری مسیری برای دریافت کمک در حوزه اقلام اساسی هستند. ما باید برای استقرار هلال احمر در بیروت تلاش کنیم تا کمک ها از طریق هوایی و دریایی به آنها برسد. 

رئیس مجلس ترکیه: قدرت رژیم صهیونیستی از عدم وحدت کشورهای مسلمان است

نعمان کورتولموش رئیس مجلس ترکیه نیز در این دیدار با تاکید بر تقویت روابط دوستانه میان ترکیه و ایران گفت: ما در مجلس ترکیه آمادگی کامل برای گسترش روابط با مجلس شورای اسلامی ایران داریم. ایجاب می کند ما به عنوان دو کشور دوست و برادر، بیش از پیش با یکدیگر همکاری کنیم. 

رئیس مجلس ترکیه خاطرنشان کرد: غزه و فلسطین تنها اهداف اسرائیل نیستند و امروز همه ملت های منطقه مورد هدف اسرائیل هستند. رژیم صهیونیستی به صورت افراطی هیچ تمایزی میان کشورها قائل نیست و اقدامات ضد بشری خود را ادامه می دهد.

وی افزود: امروز به لطف پیشنهاد آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری وارد فاز جدیدی از مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی شده‌ایم. کشورها به دلیل اقدام آفریقای جنوبی دسترسی رسمی برای محکومیت اسرائیل دارند در حالی که تا پیش از این چنین دسترسی وجود نداشت.

کورتولموش گفت: امروز به صورت مستند می توان جنایات رژیم صهیونیستی را پیگیری کرد، باید اسرائیل را در مجامع بین المللی طرد و بین امت اسلامی وحدت ایجاد کنیم.

رئیس مجلس ترکیه یادآور شد: متاسفانه باید بپذیریم که قدرت اسرائیل تنها به واسطه سلاح، رسانه و حمایت های غربی نیست بلکه از عدم وحدت و از هم گسیختگی مسلمانان است که قدرتمند می شود. 

کورتولموش ابراز امیدواری کرد که بتواند به زودی بازدید از جمهوری اسلامی ایران داشته باشد تا از دیپلماسی پارلمانی به عنوان ابزاری قوی در تقویت روابط دوجانبه استفاده کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403072318124
  • خبرنگار : 71234