همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه (س) برگزار شد

رونمایی از دو کتاب با موضوع اهل بیت در آذربایجان‌غربی

همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه (س)،۲۳ مهرماه آیین رونمایی دو کتاب «گریه‌ای بدون اشک» و «پناه امت» اثر علی امامی در آذربایجان‌غربی برگزار شد. 

در ابتدای مراسم مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف و دبیر نشست ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه (س) توضیحاتی پیرامون آثار و نویسنده ارائه داد و گفت: کتاب «گریه‌ای بدون اشک» ترجمه و شرح قصیده‌ای در سوگ شهدای کربلا و کتاب «پناه امت» ترجمه و شرح قصیده «عینیه» از سید حمیری، از شاعران مشهور عرب زبان و شیعه است و هر دو کتاب دارای محتوای شیعی و اسلامی و دارای پیامهای انقلابی و مبارزه با ظلم است. 

سمیه رحمان پور، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاریهای اداره کل کتابخانه‌عای عمومی آذربایجان‌غربی نیز گفت: رونمایی کتاب، اقدامی در راستای ترویج کتابخوانی، شناساندن آثار، حمایت از چرخه نشر و نویسندگان است. 

در ادامه، سعید سلیمان پور، نویسنده، مدرس، منتقد ادبی و کارشناس برنامه به معرفی آثار پرداخت و گفت: کتاب «پناه امت»، ترجمه و شرح قصیده «عینیه» سروده سید حمیری، از اصحاب امام صادق (ع) و از شعرای اهل‌بیت (ع) در قرن دوم هجری قمری است که با محوریت حقانیت امیرالمؤمنین (ع) است؛ در این اثر، ضمن ترجمه و شرح این قصیده، به آیات قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) نیز، اشاره شده است. 

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس، برخی اسرای رژیم بعثی عراق، شعرهایی در زمینه‌های گوناگون سرودند؛ قصیده «بکاء بلا دموع»، سروده یکی از این اسرا به زبان عربی و در عزای امام حسین (ع) است. این قصیده که نام شاعر آن مشخص نیست در کتاب «مع الاسراء الأحرار» به چاپ رسید.

سلیمان پور گفت: کتاب «گریه‌ای بدون اشک»، ترجمه و شرح این قصیده به زبان فارسی است؛ این قصیده از سروده‌های ارزشمند با مضامین والا است که تاکنون مورد توجه چندانی واقع نشده بود. 

وی تصریح کرد: هر دو اثر دارای مقدمه‌ای کامل و مبسوط به همراه معانی واژگان و شناسنامه قصیده بوده و نثر آن روان و قابل فهم برای عموم است. 

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403072318091
  • خبرنگار : 50136