رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان

اختصاص ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای تجهیز چاه های کشاورزی خراسان شمالی به پنل خورشیدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز چاه های کشاورزی استان به پنل خورشیدی خبر داد.

محمد محمدزاده در جلسه احیا و استفاده از انرژی خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی استان اظهار کرد: دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز چاه های آب استان به پنل خورشیدی نیاز است که در مرحله نخست ۵۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

وی گفت: تجهیز چاه های آب به پنل خورشیدی از اولویت جهاد کشاورزی است و تعداد زیادی بهره بردار در این خصوص مشارکت می کنند.

محمدزاده افزود: به ازای تولید ۱۰۵ کیلو وات برق، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت هر نیروگاه خورشیدی اعتبار لازم است.

وی ادامه داد: حوزه کشاورزی استان با قطع برق چاه های آب کشاورزی ضربه سنگینی را متحمل شده است.

وی بیان کرد: برق چاه های کشاورزی در فصل گرمای امسال از ساعت ۱۱ تا ۱۶ قطع می شد، برخی از چاه های آب ۵۰۰ بهره بردار کشاورز دارد و حال باید ببینیم که چه بر سر حوزه کشاورزی وارد می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید به این سمت و سو حرکت کنیم که تسهیلاتی به کشاورزان ارائه شود تا آن ها برای تامین برق مورد نیاز چاه های آب به سوی ایجاد نیروگاه های خورشیدی پیش روند.

صفدر صفدری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: پسته کاران استان تلاش کنند تا باغ‌های پسته را به پنل و نیروگاه‌های خورشیدی مجهز کنند.

وی با اشاره به ورود خسارت به باغ‌های پسته استان به علت قطع برق چاه‌های کشاورزی اظهار کرد: مهمترین راه برای جلوگیری از ورود خسارت به باغ‌ها به علت مذکور، مجهز شدن باغ‌ها به نیروگاه‌های خورشیدی است تا بتوان برق مورد نیاز چاه‌ها را از این طریق تامین کرد.

وی با بیان اینکه باغ‍‌ های پسته در برخی از دوره‍ ها نیاز به آب دارند، افزود: زمان گرده افشانی و گرفتن مغز این میوه نیاز به آب است که اگر آب کافی به گیاه نرسد هم بر روی کیفیت میوه تاثیر خواهد گذاشت و از سوی دیگر سبب می شود تا پسته با مغز کمتری تولید شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403072318087
  • خبرنگار : 50046