تل‌آویو: حملات هوایی به بیروت را متوقف نمی‌کنیم

رسانه‌های عبری، از جمله روزنامه هاآرتص، روز دوشنبه به نقل از یک مقام ارشد سیاسی رژیم صهیونیستی که نامش فاش نشد، گزارش دادند که این رژیم در روزهای آینده به بمباران لبنان از جمله بیروت، پایتخت، ادامه خواهد داد، این در حالی است که اخیرا «جو بایدن» خواستار به حداقل رساندن موج حملات به قلب لبنان شده است.

به گزارش ایسنا، اظهارات این مقام اسرائیلی در واکنش به آنچه شبکه عبری Kan ۱۱ وابسته به سازمان رادیو و تلویزیون این رژیم عصر دیروز یکشنبه منتشر کرد مبنی بر اینکه سطح سیاسی رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر به ارتش اشغالگر دستور داده است که بیروت را بمباران نکند، بیان شد.

این مقام ارشد افزود: اسرائیل به همه جای لبنان از جمله بیروت حمله می‌کند، ما اخیراً این را ثابت کرده‌ایم و با توجه به ملاحظات عملیاتی در روزهای آینده نیز ثابت خواهیم کرد.

این شبکه شامگاه دیروز گزارش داد که آخرین حمله به بیروت پنجشنبه گذشته در تلاش برای هدف قرار دادن «وفیق صفا» از رهبران  حزب‌الله صورت گرفت که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها لبنانی شد.

ارتش اشغالگر در پاسخ به آنچه در شبکه ۱۱ گزارش شده بود، آورده است برای رسیدن به اهداف جنگ بر اساس یک برنامه ریزی سازماندهی شده و بر اساس دستورات سطح سیاسی می‌جنگد.

ارتش همچنین گفت: درباره آنچه ارتش و سطح سیاسی اتفاق می‌افتد اظهار نظر نمی‌کنیم.

رسانه‌های عبری در ادامه گزارش دادند که ژنرال «مایکل کورلا»، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا، حدود یک هفته پیش در جریان سفر خود به تل‌آویو از «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد ارتش اشغالگر، خواست که ارتش اسرائیل بمباران بیروت را متوقف کند. هالوی نیز این درخواست را در سطح سیاسی مطرح کرد.

در عین حال به گزارش شبکه خبری سی ان ان آمریکا، به گفته یک منبع آگاه، حملات رژیم صهیونیستی به بیروت در روزهای اخیر در پی افزایش «تفاهمات» بین مقامات آمریکایی و اسرائیلی متوقف شده است.

این منبع افزود که تعداد زیادی از تماس‌های دیپلماتیک بین رهبری ۲ دولت در روزهای پس از آن تماسی که منجر به تفاهمات بین تل‌آویو و واشنگتن در مورد حملات به بیروت شد، انجام شده است.

این منبع ادامه داد که اقدام اسرائیل برای خودداری از حمله به بیروت و استقرار سیستم دفاع ضد موشکی تاد توسط ایالات متحده در اسرائیل بخشی از این تفاهمات بود. منبع مذکور از تایید اینکه آیا اسرائیل به طور مشخص درخواست سامانه تاد را داده است، خودداری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آن زمان گفت: ما همچنان به اسرائیل فشار می‌آوریم تا تمام اقدامات ممکن را برای محافظت از غیرنظامیان در طول عملیاتش، به ویژه در مناطق پرجمعیت بیروت انجام دهد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز یکشنبه گزارش داد در حالی که ارتش اشغالگر به گسترش عملیات زمینی خود در جنوب لبنان ادامه می‌دهد، نیروی هوایی به مدت سه روز به بیروت حمله نکرده است، به ویژه از زمانی که روز چهارشنبه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در تماس خود با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل این درخواست را مطرح کرده است. 

پیش از آن، وبگاه عبری Ynet جمعه گذشته گزارش داد که بایدن از نتانیاهو خواسته است تا حملات اسرائیل به بیروت را در سایه شهادت تعدادی از غیرنظامیان به حداقل ممکن کاهش دهد. پس از ۲ حمله خونینی که قلب پایتخت لبنان را هدف قرار داد از پنجشنبه شب گذشته، آرامش شکننده و محتاطانه‌ای بر ضاحیه جنوبی بیروت حاکم شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403072317904
  • خبرنگار : 71610