بزرگترین تراشه‌ساز جهان کارخانه‌های بیشتری در اروپا می‌سازد

شرکت TSMC تایوان با تمرکز به تراشه‌های هوش مصنوعی، قصد دارد کارخانه‌های بیشتری در اروپا راه اندازی کند.

به گزارش ایسنا، وو چِنگ ون، وزیر شورای ملی علم و فناوری تایوان، در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: آنها ساخت اولین کارخانه را در درسدن آغاز کرده اند و هم اکنون سرگرم برنامه ریزی ساخت چند کارخانه دیگر در آینده برای بخش‌های مختلف بازار هستند. وی، به جدول زمانی برای گسترش بیشتر فعالیت تراشه‌ساز تایوانی در اروپا اشاره نکرد.

شرکت TSMC در بیانیه‌ای اعلام کرد همچنان بر پروژه‌های توسعه جهانی فعلی خود متمرکز است و در حال حاضر هیچ برنامه سرمایه‌گذاری جدیدی ندارد. این شرکت که بزرگترین سازنده تراشه در جهان است و بیشتر نیمه‌رساناهای خود را در تایوان تولید می کند، ده‌ها میلیارد دلار برای راه اندازی پایگاه‌های تولید جدید در آمریکا، ژاپن و آلمان هزینه می‌کند، تا خود را در برابر افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی با چین، محافظت کند.

این شرکت در ماه اوت، ساخت یک کارخانه ۱۰ میلیارد یورویی (۱۰.۹ میلیارد دلار) را در درسدن آلمان آغاز کرد که اولین کارخانه TSMC در اتحادیه اروپا است. حدود نیمی از بودجه این پروژه، با یارانه‌های دولتی تامین می‌شود و قرار است تولید آن تا پایان سال ۲۰۲۷ آغاز شود.

در حالی که تراشه‌سازان اروپایی از جمله ان ایکس پی و اینفئوم تکنولوژی، بیشتر بر روی فناوری‌های توسعه یافته برای بخش‌های صنعتی و خودرو متمرکز هستند، تعدادی از طراحان تراشه نسل بعدی در اروپا نظیر «بِلک سمیکانداکتور» آلمان و Axelera AI در هلند، ظهور کرده‌اند.

کارخانه‌های TSMC در خارج از تایوان، فرصت‌هایی را برای کشورها و شهرهای اطراف ایجاد می‌کنند تا سرمایه‌گذاری‌های تامین‌کنندگان خود را تضمین کنند. به نظر می‌رسد برای پایگاه TSMC در درسدن، جمهوری چک به عنوان یک برنده ظاهر شود زیرا پراگ و تایپه روابط خود را در سال‌های اخیر عمیق‌تر کرده اند.

پراگ روابط دیپلماتیک رسمی با پکن دارد، اما روابط تجاری نزدیکتر و غیررسمی با تایپه ایجاد کرده است. چندین مقام ارشد تایوانی در یک سال گذشته، به جمهوری چک سفر کرده اند. تسای اینگ ون، رئیس جمهور سابق تایوان نیز در اولین سفر اروپایی خود، ابتدا در این کشور توقف خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وو همچنین گفت: انتظار دارد شرکت‌های تراشه‌ تایوانی فارغ از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر، با فشار بیشتری برای توسعه در این کشور مواجه شوند. شرکت TSMC تاکنون بیش از ۶۵ میلیارد دلار برای ایجاد سه کارخانه در آریزونا متعهد شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403072317878
  • خبرنگار : 71263