پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه جهادی مخابرات ایران طی دو سال گذشته

طرح نهضت جهادی مخابرات ایران موسوم به نجما برای توسعه فیبر نوری در راستای جبران بخشی از این عقب افتادگی در سال های گذشته آغاز شده و براساس آخرین اظهارات مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در دو سال گذشته به طور میانگین ۹۵درصد پیشرفت داشته و اجرایی شده است.

به گزارش ایسنا، سرعت روز افزون پیشرفت فناوری‌های مخابراتی در جهان خیره کننده است. فناوری ارتباطات با سرعت در حال پیشرفت است و شرکت‌های مخابراتی برای پاسخ به نیازهای مشتریان خود باید با این سرعت فناوری های خود را ارتقاء داده و به روزرسانی کنند؛ به طور مثال امروز در حوزه فناوری ارتباطات سیار جهان در حال حرکت به سمت تکنولوژی نسل پنجم است و در ایران هم  فراهم کردن شرایط و بسترها و زیرساخت‌های لازم برای ارائه این سرویس به مشترکین در حال انجام است.

درباره پروژه نجما و مهم‌ترین اهداف آن چه می‌دانید؟

ایجاد زیرساخت فیبرنوری از جمله فناوری ها و زیرساخت های ضروری در صنعت مخابرات است که درحال حاضر برای کشور ضرورت دارد بنابراین شرکت مخابرات ایران با تصمیم هیات مدیره این شرکت به طور ویژه وارد این حوزه شد و طرح نهضت جهادی مخابرات ایران موسوم به نجما برای توسعه فیبر نوری در راستای جبران بخشی از این عقب افتادگی در سال های گذشته آغاز شد.    

این شرکت آغاز طرح نجما را در چند استان و از تابستان سال ۱۴۰۱ به صورت رسمی اعلام کرد و مهم ترین هدف های این طرح توسعه شبکه زیرساخت کابل‌های فیبر نوری شرکت مخابرات ایران در فاصله مرکز تلفن تا نزدیکی اماکن مشترکان محلی‌اش در استان‌های مختلف است.

برخی دیگر از اهداف طرح نجما استفاده حداکثری از همه توان و امکانات در سطح استان در قالب یک نهضت جهادی برای توسعه فناوری با اولویت برای طراحی دارای توجیه اقتصادی و بیشترین جریان درآمدی در سال و بهینه سازی لایه های مختلف شبکه در راستای ارتقای کیفیت خدمات و پشتیبانی مناسب افزایش سرعت و پهنای باند و رضایتمندی مشتریان و تکمیل پوشش شرکت های صنعتی و اماکن تجاری با توجیه اقتصادی مناسب اعلام شده است.  

در کنار اهداف گفته شده مخابرات الزاماتی را هم برای طرح تعریف کرد؛ توانمندی مدیریت منطقه مخابراتی در انجام هماهنگی با استاندار و مدیران استانی به منظور هم افزایی و جذب همکاری گسترده در کوتاهترین زمان و آماده سازی تفاهم نامه با استاندار و امکانات ارائه پیشنهاد مناسب برای تامین منابع مورد نیاز طرح از طریق مولدسازی دارایی ها (از قبیل املاک، کابل TOT   و….)و تنظیم سند طرح کسب و کار نجمای استانی از آن جمله است.

این شرکت با برون سپاری بخشی از این طرح وظایفی برای شرکت‌های برون‌پذیرِ تعریف کرده که برخی از آن عبارتند از رشته کابل مسیِ tot یا رشته کابل‌های مسی متروکِ موجود درون مجاری زیرزمینی یک مرکز تلفن را از مبدا (حوضچه مادر) تا مقصد (کافو مربوط در منطقه تحت پوشش مرکز تلفن) بیرون بکشد؛ مجاری موجود را تخلیه و آماده کابل‌کشی جدید کند، مس موجود در رشته کابل‌های سیمی‌متروک را در بازار آزاد به نفع خود به فروش برساند و با درصد کمی ‌از درآمد حاصل از فروش مس و دیگر اجزای ارزشمند کابل مسی متروک، کابل فیبر نوری خریداری کند.  

در این راستا با گذشت حدود دو سال و نیم از اجرای طرح نجما، اخیرا مجید سلطانی- مدیرعامل شرکت مخابرات ایران توضیحاتی در باره آخرین وضعیت این طرح ارائه کرده است. وی با بیان اینکه طرح نجما در دوسال گذشته به طور میانگین ۹۵درصد پیشرفت داشته و اجرایی شده، اظهارداشت: در استان البرز به ۱۸۰درصد پیشرفت رسیده‌ایم و به صورت میانگین، پیشرفت طرح نجما در استان البرز دو برابر میانگین کشور است.

موضوعی که اخیرا داوود زارعیان- معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران- به این موضوع اشاره کرد و گفت که درحال حاضر در تمامی مراکز استان‌های بزرگ مشغول این پروژه هستند و توسعه خود را ادامه می‌دهند.  

نگاهی به پیشرفت پروژه نجما در کشور       

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران چندی قبل تأکید کرد که حوزه فناوری اطلاعات و ارتباط بسیار مهم و تاثیرگذار بر دیگر حوزه‌ها اعم از اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.      

سلطانی گفت: ۹۵ درصد برنامه‌های طرح توسعه فیبرنوری مخابراتی(نجما) در این عملیاتی شده است و تاکنون انحرافی از برنامه نداشته ایم، اگرچه پیشرفت کار در استان‌ها متفاوت است.  

به گفته وی در ارزیابی شرکت‌های مخابرات سال گذشته بیش از ۲۰ شاخص برای استان‌ها وجود داشت و چهارمحال و بختیاری رتبه‌ی پنج کشوری را کسب کرد که نشان از رقابت با استان‌های بزرگ دارد. این استان با کمترین امکانات بهترین کارهای ارتباطی را انجام داده و در بحث توسعه زیرساخت‌ها موفق عمل کرده است.    

با گذشت مدت زمان کمی از این خبر مدیر مخابرات استان سمنان از ارتقاء و تقویت شبکه زیرساخت مخابرات در شرکت‌های بزرگ صنعتی بر بستر فیبرنوری در شهرک‌های صنعتی استان سمنان خبر داد. مجید دارائی- مدیر مخابرات استان سمنان- با اشاره به توجه ویژه مخابرات استان به واحدهای تولیدی و صنعتی شهرک‌های صنعتی استان، اظهار کرد: در راستای اجرای نهضت جهادی فیبرنوری مخابرات ایران (طرح نجما) و اهمیت اتصال منازل و کسب و کارها به فیبرنوری، واگذاری سرویس فیبر در تمام بخش‌های صنعتی و تجاری در دستور کار مخابرات استان قرار گرفته است.

اکنون به گفته مسوولان، زیرساخت‌های لازم برای توسعه و واگذاری اینترنت پرسرعت مخابرات بر بستر فیبرنوری ایجاد شده است و سرویس‌های مورد دلخواه در کوتاه‌ترین زمان پس از درخواست به مشتریان واگذار خواهد شد. به این ترتیب تمام واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرکهای ایجاد شده، می‌توانند با زیرساخت ایجادشده توسط مخابرات از سرویس اینترنت پرسرعت و سایر سرویس‌های باند پهن بهره‌مند شوند و از مزایای آن برای معاملات تجاری و فعالیت‌های اقتصادی استفاده کنند.  

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403072317876
  • خبرنگار : 71667