جهان از مسیر دستیابی به هدف انرژی‌های تجدیدپذیر در «کاپ۲۸» دور است

اولین بررسی رسمی روی تعهد جهانیِ حاصل‌شده در اجلاس آب و هوایی کاپ ۲۸ (COP28) در دبی، نشان داد جهان هنوز به اندازه کافی برای دستیابی به هدف ۳ برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ با وجود افزایش بی‌سابقه در سال گذشته (۲۰۲۳)، تلاش نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس ارزیابی «آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر» (IRENA) که روز جمعه منتشر شد، برنامه‌ها و اهداف ملی فعلی از سوی کشورها تنها نیمی از رشد مورد نیاز در انرژی‌های تجدیدپذیر را تا پایان دهه ارائه خواهند کرد.

به جز انرژی خورشیدی، افزایش ظرفیت برنامه ریزی شده برای سایر فناوری های تجدیدپذیر کمتر از سطح مورد نیاز برای رسیدن به هدف ۳ برابر شدن انرژی های تجدیدپذیر به ۱۱.۲ تراوات تا پایان این دهه است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، جهان به باد خشکی تا ۳ برابری نیاز دارد و بادهای فراساحلی و زمین گرمایی به ترتیب ۶ و تقریباً ۳۵ برابر در مقایسه با ظرفیت سال ۲۰۲۳ خود باید افزایش یابد.

«فرانچسکو لاکامرا»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در حاشیه نشست Pre-COP در «باکو»ی آذربایجان، گفت: واقعیت بزرگ این است که انتقال انرژی بر اساس اراده کنونی در مسیر درست قرار ندارد و ما در خطر از دست دادن اهداف خود هستیم.

رشد ناکافی

در اجلاس کاپ ۲۸ سال گذشته در دبی، نزدیک به ۲۰۰ کشور متعهد شدند که در تلاش برای محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر را ۳ برابر و بهره‌وری انرژی را تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۲ برابر کنند - علاوه بر گذر از سوخت‌های فسیلی در سیستم‌های انرژی.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر آمده است: رکورد ۴۷۳ گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳ در سطح جهان اضافه شد اما نرخ رشد همچنان ناکافی است و برای دستیابی به هدف ۲۰۳۰ باید به ۱۶.۴ درصد در سال برسد.

این آژانس افزود که سرمایه‌گذاری سالانه در انرژی‌های تجدیدپذیر به رغم رسیدن به رکورد ۵۷۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳ تنها یک سوم از ۱.۵ تریلیون دلار مورد نیاز سالانه تا سال ۲۰۳۰ را شامل می‌شود. همچنین تاکید کرد که پول در همه مناطق به طور یکسان توزیع نمی‌شود به طوری که ۸۴ درصد از سرمایه گذاری‌های ظرفیت تجدیدپذیر در سال گذشته تنها در چین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده متمرکز شده بود.

«سلطان الجابر»، رئیس کاپ ۲۸ در پیشگفتار این گزارش نوشت: فرصت برای رشد هوشمندانه‌تر و سبزتر هرگز بیشتر از این نبوده است و متأسفانه برخی از نقاط جهان از دست رفته‌اند.

مسائل مالی

به گزارش پایگاه خبری «climatechangenews»، انتظار می‌رود که کشورها در اجلاس کاپ ۲۹ (COP29) در ماه نوامبر امسال بر سر یک هدف جمعی کّمی جدید (NCQG) برای کمک به تامین مالی اقدامات اقلیمی در کشورهای در حال توسعه به توافق برسند، اما اختلافات عمیق در مورد موضوعات کلیدی تنها یک ماه تا آغاز اجلاس سران در باکو همچنان باقی مانده است.

آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر همچنین از کشورها خواست تا موانع و تنگناهایی را که باعث کندی پیشرفت می‌شوند، برطرف کنند از جمله غلبه بر زیرساخت‌های ناکافی و سیاست‌های مالی.

نشست سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ ۲۸)  در دبی برگزار شد. از جمله اهداف این نشست دو هفته‌ای که در حدود ۷۰ هزار نفر در آن شرکت‌ کردند، ارزیابی توافقات پیشین برای کنترل افزایش دمای زمین اعلام شده بود.

بنابر گزارش «مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیم (IPCC) سازمان ملل متحد» رسیدن به هدف ۱.۵ درجه افزایش دما برای جلوگیری از اثرات ویرانگر تغییرات اقلیمی ضروری است.

میزان گرم شدن زمین در طولانی‌مدت اکنون در مقایسه با دوران پیشاصنعتی زمین، پیش از انقلاب صنعتی و دورانی که بشر هنوز استفاده از سوخت‌های فسیلی را شروع نکرده بود، حدود ۱.۱ تا ۱.۲ درجه سانتی‌گراد است.

هرچند جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به میزان افزایش دمای حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ است. سازمان ملل اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403072317874
  • خبرنگار : 71658