استاندار آذربایجان‌غربی:

آذربایجان‌غربی در بسیاری از شاخص‌ها ارتقاء یافته است

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با اهتمام و تلاش دستگاه‌های مختلف، وضعیت استان در بسیاری از شاخص‌ها بهبود و ارتقاء یافته است.

محمدصادق معتمدیان ۲۳ مهرماه در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان، با بیان اینکه بیکاری یکی از معضلات و مشکلات اساسی آذربایجان‌غربی در چند دهه گذشته بود، افزود: نرخ بیکاری استان با مجموعه اقدامات، تلاش‌ها و اجرای پروژه‌ها در حوزه‌های اقتصادی و عمرانی از ۱۳.۲ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۵.۲ درصد در تابستان سال جاری رسیده است.

وی همچنین کاهش نرخ بیکاری آذربایجان‌غربی در چند سال اخیر را بی‌سابقه دانسته و خاطرنشان کرد: از لحاظ بیشترین کاهش نرخ بیکاری، جزو سه یا چهار استانی هستیم که در همه فصول شاهد تداوم روند کاهشی نرخ بیکاری بوده‌ایم.

استاندار آذربایجان‌غربی به تاثیر ریل گذاری اقتصادی استان در کاهش نرخ بیکاری نیز اشاره کرد و افزود: افزایش آمار اشتغالزایی بیشتر از تکلیف تعیین شده برای استان، نتیجه تلاش مضاعف و اهتمام جدی دستگاه‌های متولی است که باید تداوم یابد.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه نرخ تورم تابع سیاست‌های کلان ملی است، اضافه کرد: یکی از شاخص‌های مهم در کاهش نرخ تورم، توسعه تولید است که در زمینه رونق تولید استان در سه سال اخیر گام‌های بزرگی برداشته شد.

وی در ادامه با اشاره به تداوم روند کاهش نرخ تورم و بیکاری در استان، افزود: کاهش نرخ تورم آذربایجان‌غربی به عواملی چون کاهش هزینه حمل و نقل نیز بستگی داشته که در این زمینه نیز اقدامات مهمی صورت گرفته‌است.

معتمدیان با انتقاد از عقب‌ماندگی استان در جذب اعتبارات تبصره ۱۸ افزود: این عقب ماندگی در نتیجه کوتاهی دستگاه‌ها در جذب منابع است که قابل قبول نیست. 

استاندار آذربایجان‌غربی به اهمیت افزایش نقدینگی و منابع مالی بانکهای استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: برخی از شرکتهای بزرگ از منابع و امکانات استان استفاده کرده، اما گردش مالی آنها در خارج از استان است که این رویه باید اصلاح شود.

معتمدیان همچنین با تاکید بر برنامه‌ریزی جهت جذب اعتبارات مصوب دستگاه‌های مختلف استان در سطح ملی، افزود: توفیق در ارتقای شاخص‌های اقتصادی، نیازمند تامین منابع مالی و افزایش سقف تسهیلات ارائه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مطالبات مالی از بانکها باید در حد توان آنها باشد، تصریح کرد: روند ارائه تسهیلات در حوزه‌های اشتغال‌زایی و کارآفرینی، آسیب‌شناسی شده و سرمایه‌گذاران توانمند مورد حمایت قرار گیرند.

استاندار آذربایجان غربی همچنین بر توزیع عادلانه اعتبارات در سطح استان تاکید کرد و گفت: استان دارای ۲۰ شهرستان است و نباید توزیع اعتبارات متمرکز به مرکز استان باشد. 

معتمدیان بر ضرورت حمایت از فارغ‌التحصیلان بیکار تاکید کرد و گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و برنامه‌ریزی برای اشتغال نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با ارائه تسهیلات در دستور کار است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403072317846
  • خبرنگار : 50136