دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل:

برای نخستین بار در شمال کشور عمل آنوریسم در بابل انجام شد

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل از عمل جراحی پیچیده و پیشرفته برای درمان آنوریسم توراکوابدومینال (گشادشدگی همزمان شاهرگ قفسه سینه و شکم) جراحی با استفاده از سیستم پیشرفته استنت‌گرافت چندشاخه‌ای در بیمارستان آیت الله روحانی(ره) بابل خبر داد.

 دکتر پویا طیبی ۲۳ مهر در گفت‌وگویی با رسانه‌ها اظهار کرد: عمل جراحی پیچیده و پیشرفته برای درمان آنوریسم توراکوابدومینال (گشادشدگی همزمان شاهرگ قفسه سینه و شکم) در بیمارستان ایت الله روحانی بابل با موفقیت به انجام رسید.

وی افزود: بیمار ۶۸ ساله بابلسری که از آنوریسم بزرگ به قطر ۸ سانتی‌متردر ناحیه شکم و قفسه سینه رنج می‌برد و همچنین دچار تنگی شدید شریان سلیاک (شریان روده) و انسداد کامل شریان ایلیاک مشترک (شریان اصلی اندام تحتانی) چپ بود، تحت عمل جراحی اندواسکولار قرار گرفت.

وی عنوان کرد: آنوریسم توراکوابدومینال یک وضعیت پزشکی جدی است که در آن دیواره شریان آئورت در ناحیه قفسه سینه و شکم ضعیف و برآمده می‌شود. این بیماری می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله فشار خون بالا، آترواسکلروز، عفونت‌ها و آسیب‌های ژنتیکی ایجاد شود و معمولاً بدون علامت بوده است.

فوق تخصص جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: پارگی آنوریسم می‌تواند منجر به خونریزی داخلی شدید و کشنده شود که شامل شوک هیپوولمیک، درد شدید و احتمال مرگ است، بنابراین تشخیص به موقع و درمان مناسب حیاتی است.

وی در همین راستا عناون کرد: این عمل جراحی با استفاده از سیستم پیشرفته استنت‌گرافت چندشاخه‌ای E-nside TAAA Multibranch Stent Graft System انجام شد. در این عمل، نه تنها شاهرگ اصلی بلکه تمام شاخه‌های شریانی که به اعضای حیاتی بدن مانند معده، طحال، کبد، روده‌ها و کلیه‌ها خون‌رسانی می‌کنند، بدون باز کردن شکم و قفسه سینه بیمار و تنها از طریق داخل رگ‌های بیمار بازسازی و ترمیم شدند.

دکتر طیبی بیان کرد: تمام مراحل عمل زیر دستگاه انژیوگرافی و با مهارت بالای پزشکان انجام شد، که این روش نوین نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل توجه در تکنولوژی‌های پزشکی و جراحی کم‌تهاجمی است.

همچنین دکتر مرتضی نوع‌پرست، فوق تخصص جراحی عروق و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه این عمل به خبرنگاران گفت: خوشبختانه، این بیمار بهبودی کامل یافته و نتایج درمان بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. این عمل نه تنها زندگی بیمار را نجات داد بلکه کیفیت زندگی وی را نیز بهبود بخشید.

وی تصریح کرد: این عمل برای هفتمین بار در ایران و برای اولین بار در شمال کشور انجام شده است و نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه پزشکی و جراحی عروق در ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مرکز ایت الله روحانی(ره) بابل آماده ارائه خدمات به هم‌استانی‌ها در این زمینه است تا به بهبود سلامت جامعه کمک کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403072317832
  • خبرنگار :