پایتخت شهرهای در دسترس از نگاه نابینایان چگونه است؟

خوشبختانه طی سالیان گذشته اقدامات خوبی در زمینه مناسب سازی معابر و اماکن عمومی شهر یزد صورت گرفته است به نحوی که این شهر میراث جهانی از سال ۱۳۹۸ به عنوان پایتخت گردشگری در دسترس برای تردد معلولان معرفی شده و هنوز هم در بسیاری از شاخص‌های این حوزه جزو شهرهای سرآمد کشور است ولی تمام این تفاسیر، هنوز هم برخی معلولان رضایت مطلوبی از دسترسی به امکانات شهری و حتی اماکن گردشگری یزد ندارند.

«سمانه فتاحی» از نابینایان یزدی که برای بهتر قدم برداشتن و زیست فعال افراد نابینا در استان به عنوان کتابدار در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی یزد مشغول به کار است، به مناسبت روز جهانی نابینایان در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون این موضوع اظهار کرد: متأسفانه معلولان از جمله نابینایان به دلیل مناسب سازی غیراصولی و در برخی معابر و مناطق به سبب خلأ وجود مناسب سازی شهری با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

وی ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته در این راستا، افزود:  هزینه‌های گزافی برای ایجاد و حتی تعمیر مناسب‌سازی‌های شهری از بودجه‌های کشوری دریافت می شود اما گاهاً به صورت مطلوب و استاندارد انجام نمی‌شود.

این روشندل یزدی با اشاره به این که بارها افراد نابینا به دلیل نبود زیر ساخت مناسب در چاله‌های شهر سقوط و دچار حادثه شده‌اند، تصریح کرد: بسیاری از افراد نابینا در اثر این حوادث دچار شکستگی و آسیب‌های جسمی و روحی بسیاری شده‌اند.

وی ادامه داد: وجود موانع فیزیکی مانند تیربرق و درخت در مسیرهای مناسب‌سازی شده، قابل دسترس نبودن بسیاری از پارک‌ها و رمپ‌گذاری نامناسب، از دیگر مشکلات نابینایان است.

فتاحی با اشاره به این که یکی از دغدغه‌های اساسی افراد نابینا مناسب‌سازی سیستم حمل و نقل عمومی شهر است، خاطرنشان کرد: نیازمند فرهنگ‌سازی در زمینه حمل ونقل عمومی برای افراد نابینا هستیم.

به گفته وی، متاسفانه اغلب پل‌های عابر پیاده برای تردد افراد معلول در شهر مناسب سازی نشده است.

فتاحی ضمن بیان این که سهم روشندلان از گردشگری در استان یزد تقریباً هیچ است، عنوان کرد: با وجود دسترسی‌های ایجاد شده در این حوزه، هنوز هم برای دسترسی به اماکن تاریخی، طبیعی و موزه‌ها در این شهر میراث جهانی با چالش روبرو هستیم.

البته «رحیمه گنجی زاده» یزد را از استانهای پیشرو در مناسب سازی اماکن گردشگری ذکر کرد و به خبرنگار ایسنا گفت: بناهای تاریخی شاخص در استان از جمله خانه لاری‌ها، زندان اسکندر، مسجد جامع و مسجد امیر چخماق از طریق ایجاد کدهای QR برای نابینایان در دسترس شده است.

وی با اشاره به این که گردشگری دسترس باعث بهبود کیفیت زندگی افراد روشندل می شود، افزود: راهنمایانی بر اساس نیاز و ادبیات این افراد تربیت شده‌اند که به اجرای تورهای گردشگری برای نابینایان و معلولان می‌پردازند.

این مسئول با اشاره به اینکه در کدهای QR، محتوای صوتی بارگزاری می شود، عنوان کرد: از انجمن معلولین انتظار داریم که خواسته‌های خود را مطرح و در تولید این قبیل محتواها مشارکت کنند.

گنجی زاده در پایان نیز یادآور شد: البت در مناسبتهای خاص نیز استفاده از برخی مجموعه‌های گردشگری مانند باغ دولت آباد برای معلولین و خانواده آنها رایگان یا با تخفیف خواهد بود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403072317830
  • خبرنگار : 50981