جاده سلامت یزد؛ همچنان تاریک و ناایمن برای ورزشکاران

طرح روشنایی جاده سلامت یزد پس از سالها و ضرب العجل سه ماهه استاندار سابق یزد در سال گذشته، همچنان نیمه تمام باقی مانده و به نظر برنامه مشخصی برای تکمیل آن وجود ندارد.

پس از مرگ زنده‌یاد «مهیار فرزانه» رکاب زن ملی پوش یزدی هنگام تمرین دوچرخه‌سواری در مسیر یزد به تفت، ایجاد پیست دوچرخه‌سواری و مسیری ایمن در جاده‌ها برای تمرینات دوچرخه‌سواران در جامعه ورزشی و شورای شهر یزد بازتاب‌های گسترده‌ای داشت.

در همین راستا نیز با تدابیر مسئولین استان، مسیری به نام «جاده سلامت» به طول ۷.۵ کیلومتر و عرض شش متر در دو باند رفت و برگشت و با فاصله‌ای مناسب از جاده یزد - تفت برای عموم مردم جهت دوچرخه‌سواری ایجاد شد.

اولین جاده سلامت یزد که با استقبال مناسبی از سوی علاقمندان به ورزش دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی مواجه شده، پس از گذشت چند سال، هنوز دارای نواقص و مشکلاتی است که رفع آنها می‌تواند انگیزه‌بخش دیگر شهروندان برای ورزش، تحرک و پویایی باشد.

قطعاً توسعه و ترویج استفاده از دوچرخه در سطح شهر نیز نیازمند فراهم ساختن زیرساخت‌های مناسب است تا دوچرخه‌سواری جایگاه خود را به عنوان یک روش حمل و نقل ایمن در شهر پیدا کند.

«الهه جورابی» عضو سابق شورای شهر یزد و نائب رئیس وقت هیات دوچرخه‌سواری استان در همان ایام ابتدایی راه اندازی این جاده در سال ۱۳۹۹ طی گفت‌وگو با ایسنا از تامین امنیت دوچرخه‌سواران از میدان آیت الله مدرسی تا ابتدای مسیر جاده سلامت خبر داده و گفته بود؛ معضلات جاده سلامت شامل نبود نور و روشنایی، فضای سبز مناسب، استراحتگاه، سکوهای مناسب، سرویس بهداشتی، ایستگاه دوچرخه اشتراکی، مغازه‌هایی با غذای سالم و آب سردکن در آینده‌ای نزدیک برطرف خواهند شد.

با این حال و علی‌رغم گذشت چندین سال از ایجاد این جاده، هنوز هم ورزشکاران در ساعات ابتدایی صبح و قبل از طلوع خورشید و همچنین ساعات پس از غروب آفتاب باید در جاده‌ای تاریک  و ناایمن رکاب بزنند. علاوه بر این در طول این مسیر نیز هیچگونه فضایی برای کمپینگ و استراحت ورزشکاران فراهم نشده است.

البته به گفته برخی از شهروندان، مشکلات دیگری اعم از عبور موتورسیکلت و حتی خودرو در این جاده و حمله‌ی سگ‌های ولگرد نیز بعضاً گریبانگیر دوچرخه‌سواران و ورزشکاران می‌شود.

«مهران فاطمی» استاندار وقت یزد در خرداد ماه سال گذشته در جریان حضور در صحن علنی شورای شهر یزد در رابطه با تامین روشنایی جاده سلامت محور یزد – تفت، طی اعلام ضرب العجلی سه ماهه برای تامین روشنایی این مسیر، گفته بود؛  با توافق بین شهرداری یزد و شرکت توزیع برق استان و تامین منابع مالی در جلسه مشترک با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، طرح با ترک تشریفات باید در بازه زمانی سه ماهه اجرایی شود.

هرچند این ضرب‌العجل، عملیاتی نشد ولی نهایتاً تنها روشنایی نیمی از این مسیر تا ورودی شهرک کاریزبوم تاکنون اجرایی شده و مابقی مسیر تا شهر تفت همچنان در تاریکی و ظلمات به سر می‌برد.

«منصور سراستاد» مدیر امور سه شرکت توزیع برق شهرستان یزد در همین رابطه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بسیاری از شهروندان نسبت به فضای تاریک و کم‌نور مسیر جاده سلامت برای استفاده در ساعات شبانه گلایه‌مند بودند و مطالبه تأمین روشنایی مناسب در این محدوده را داشتند.

وی افزود: برای رفع این مشکل در سال گذشته، ساماندهی روشنایی جاده سلامت با تامین اعتباری معادل چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات داخلی اجرایی شد.

این مسئول با بیان این که سیستم روشنایی در جاده سلامت باعث افزایش دید دوچرخه‌سواران می‌شود و مشکلات آنها را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد، افزود: در این مرحله از طرح، روشنایی مسیر از ابتدای جاده سلامت تا کاریزبوم با نصب  ۱۹۶ پایه روشنایی دو طرفه و دارای چراغ‌های ال. ای. دی ۶۰ وات تامین شده است.

سر استاد تصریح کرد: در اجرای این طرح علاوه بر استفاده از چراغ‌هایی با بازدهی و عمر بیشتر، به کاهش محسوس مصرف انرژی نیز توجه شده است.

وی تاکید کرد: در تلاشیم با اجرای روشنایی این مسیر ۷.۵ کیلومتری، هیچ نقطه تاریکی در مسیر  دوچرخه‌سواری یزد وجود نداشته باشد و شهروندان بتوانند در تمامی ساعات شبانه روز و در همه‌ی قسمت‌های این مسیر ویژه، دوچرخه‌سواری کنند.

مدیر امور برق سه شهرستان با اشاره به این که دوچرخه‌سواران باید با خیال آسوده در این مسیر رکاب بزنند، بیان کرد: ادامه طرح روشنایی جاده سلامت حدفاصل کاریزبوم تا شهر تفت، برعهده مدیریت تولید برق در شهرستان تفت است.

البته «مجتبی زارع» مدیر امور برق تفت در گفت‌وگو با ایسنا، تسریع در روند تکمیل طرح روشنایی جاده سلامت را نیازمند مصوبه استان دانست و گفت: البته مصوبه کلی اجرای این طرح از سوی استانداری ابلاغ شده ولی ادامه این طرح به ابلاغ مصوبه ادارات متولی نیز نیازمند است.

این مسئول اضافه کرد: در صورت دادن مصوبه از سمت ادارات متولی و گذاشتن این مسئولیت بر عهده امور برق تفت، تکمیل طرح انجام خواهد شد.

به نظر می‌رسد اولین جاده سلامت استان یزد پس از سالها هنوز هم برای تکمیل و روشن شدن با موانع بزرگی همچون کاغذبازی‌های اداری بین دستگاه‌ها مواجه و معطل و ترویج ورزش هنوز هم برای مسئولان تنها در حد شعار باقی مانده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403072317712
  • خبرنگار : 50981