معاون‌ استاندار ایلام:

کنترل فرونشست زمین در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد

معاون عمرانی استانداری ایلام گفت: کنترل فرونشست زمین جزء برنامه‌های مستمر در دستور کار دستگاه‌های جرایی کار قرار گیرد.

«سعید هژبری» امروز دوشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳، در نشست شورای فنی استان ایلام اظهار کرد: موضوع ملی فرونشست زمین و کنترل آن برای مسئولین استان ایلام بسیار مهم است و باید به عنوان یک موضوع جدی جزو برنامه های مستمر و در سالهای آتی دستگاهها باشد تا حداقل روند رشد آن متوقف شود.

وی افزود: فرونشست زمین به مرور زمان در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود و برای کنترل آن باید زمان صرف شود تا نتایج آن ملموس شود که اولین اقدام در این زمینه انجام مطالعه جامعی توسط مشاور ذیصلاح جهت بررسی عوامل متعدد فرونشست زمین و راهکارهای کنترل آن در پهنه استان مدنظر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام تاکید کرد: دستگاههای متولی به ویژه آب منطقه‌ای در خصوص تدوین سیاستهای مقابله با کاهش تراز آبی به عنوان یکی از عوامل اثرگذار در ایجاد فرونشست با لحاظ برش برنامه اجرایی برای سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ در دستور کار قرار دهد.

هژبری، علاوه بر برداشت آب های زیرزمینی، استخراج گاز و نفت را نیز در ایجاد فرونشست موثر دانست و گفت: در خصوص عرصه هایی که شرکت‌های نفت و گاز در حال برداشت از منابع زیرزمینی هستند ضرورت دارد مطالعات مربوط به خودشان را در خصوص فرونشست انجام داده و در اختیار دستگاه‌های متولی قرار دهند.

وی بر ادامه روند قطع اعطای مجوز جدید برای حفر چاه‌های عمیق، نصب کنتورهای هوشمند و برخورد قانونی با چاه‌های غیرمجاز تأکید و خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی استان باید فوراً نسبت به تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی تغییر الگوی کشت برای تقویت سطح آب‌های زیرزمینی استان اقدام کند.

در این نشست، طرح واریانت مسیر میمه آبدانان توسط اداره‌کل راه و شهرسازی بررسی و مقرر شد، مطالعات کامل و برآوردهای نهایی پروژه انجام شود.

درخواست شرکت آبفا در خصوص اعمال ماده ۴۶ پروژه مخزن ۲ هزار متر مکعبی بتونی ایوان بررسی شد و با توجه به مهلت قبلی داده شده به پیمانکار مبنی بر ادامه پروژه و عدم انجام تعهدات و کارکرد مناسب در این مدت، با اعمال ماده ۴۶ موافقت شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403072317695
  • خبرنگار : 71299