یک کارشناس مذهبی:

حضرت فاطمه معصومه (س) توانایی شفاعت تمام شیعیان را دارند 

یک کارشناس مذهبی گفت: در روایتی آمده است که اگر فاطمه معصومه (س) تمام شیعیان را شفاعت کنند کفایت است، زیرا ایشان توانایی این شفاعت را دارند.

حجت‌الاسلام مهدی ذاکری در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت وفات حضرت معصومه (س) اظهار کرد:  حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی قدس سره نقل کردند که به طلاب می‌فرمود «علت آمدن من به قم این بود که پدرم آسید محمود مرعشی نجفی ۴۰ شب در حرم حضرت امیر (ع) بیتوته کرد تا آن حضرت را ببیند، شبی در حال مکاشفه حضرت را دیده بود که به ایشان می‌فرماید «سید محمود چه می‌خواهی» عرض می‌کند «می‌خواهم بدانم قبر فاطمه زهرا (س) کجاست تا آن را زیارت کنم».

وی ادامه داد: حضرت فرمودند «من که نمی‌توانم برخلاف وصیت آن حضرت، قبر او را معلوم کنم». عرض کرد «پس من هنگام زیارت چه کنم» حضرت فرمود «خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه (س) را به حضرت معصومه (س) عنایت فرموده است، هرکس بخواهد ثواب زیارت حضرت زهرا (س) را درک کند به زیارت فاطمه معصومه (س) برود». بنابراین هر فردی که حاجت و نیازی دارد می‌تواند به حضرت فاطمه معصومه (س) توسل کند و از ایشان حاجت خود را بگیرد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که در مورد حضرت فاطمه معصومه (س) وجود دارد این است که ایشان عالمه بودند و در میان فرزندان امام کاظم (ع) پس از امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) از نظر علمی و اخلاقی والامقام‌ترین آنان است. این بانو مانند حضرت زینب (س) عالمه غیرمعلمه بوده است.

وی تصریح کرد: در مقام علمی حضرت معصومه (س) همین یک روایت تاریخی کفایت می‌کند که جمعی از شیعیان به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر (ع) و پرسیدن سؤالاتی از ایشان راهی مدینه شدند اما امام کاظم (ع) در مسافرت بود و پرسش‌های خود را به حضرت معصومه (س) که در آن هنگام بسیار جوان بود، ارائه دادند.

ذاکری عنوان کرد: فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام رفتند، اما هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. به ناچار پرسش‌های خود را بازخواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسانند، غافل از اینکه حضرت معصومه (س) جواب پرسش‌ها را نوشته بود. زمانی که پاسخ‌ها را دیدند، بسیار خوشحال شدند. این شیعیان در میانه راه با امام موسی بن جعفر (ع) مواجه شده، ماجرای خویش را برای ایشان مطرح کردند. زمانی که امام، پاسخ پرسش‌ها را مطالعه کردند، ۳ بار فرمودند «فِداها ابوها؛ پدرش به فدایش».

وی ادامه داد: بنابراین این امر نشان دهنده علم بالای حضرت فاطمه معصومه (س) است که ایشان از این علم و فضیلت برخوردار بودند؛ به طوری که همان‌گونه امام موسی کاظم (ع) به سوالات مردم پاسخ می‌دادند؛ ایشان هم توانمند بودند و می‌توانستند به سوالات پاسخ دهند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: یکی از مسائلی که در زیارت‌نامه حضرت فاطمه معصومه (س) وجود دارد این است «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شأن من الشأن؛ فاطمه جان تو شفاعت کن پیش خدا که تو جایگاه بلندی داری». همچنین در روایتی آمده است که اگر فاطمه معصومه (س) تمام شیعیان را شفاعت کنند کفایت است، زیرا ایشان توانایی این شفاعت را دارند. همانطور که می‌دانید هر امام، شهید و هر فرد مجربی برای شفاعت امتیازی دارد و در نظر بگیرید که حضرت فاطمه معصومه (س) دارای چه امتیاز و جایگاه بالایی برخوردار هستند که می‌توانند تمام شیعیان را شفاعت کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072317643
  • خبرنگار : 50081