ناکامی دانشگاه یزد در جذب دانشجویان بورسیه صنعت/دیوان‌سالاری مانع شد!

در حالی رئیس دانشگاه یزد یکی از علل ناکامی این دانشگاه در جذب دانشجویان طرح نو و ابتکاری بورسیه صنعتی دانشجویان را ایجاد بروکراسی اداری و پرهیز صنایع از درگیر شدن با دیوان‌سالاری ذکر می‌کند که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علت موفقیت در طرح مهارت‌یاری این دانشگاه با همکاری صنایع را چابک بودن در حوزه قوانین ذکر می‌کند.

اشتغال مبتنی بر رشته تحصیلی در دانشگاه یکی از مطالبات چندین دهه گذشته دانشجویان به ویژه در استان‌هایی مانند یزد که بیش از سه دهه رتبه اول قبولی در کنکور سراسری را دارند، بوده است و همین امر باعث شد در طرحی ابتکاری از سوی استاندار پیشین یزد، موضوع بورسیه صنعتی دانشجویان مستعد و نخبه مورد اهتمام قرار گیرد.

این طرح که عملا از سال تحصیلی گذشته به صورت ملی اجرایی شد، علاوه بر تضمین اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان نخبه و مستعد دانشگاهی، موجب پیوند قوی‌تر بین صنعت و دانشگاه که قبل از این بیشتر به شعار شبیه بود، منجر شده چرا که در این شیوه علی رغم اشتغالزایی حین تحصیل برای دانشجویان، بستری مناسب برای رفع نیازهای صنایع از طریق دانشگاه فراهم شده است.

خوشبختانه این طرح‌ ابتکاری که برای اشتغال زبده‌ترین، بهترین و خوش فکرترین استعدادهای کنکور سراسری در دانشگاه‌ها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش لحاظ شده است، در سال تحصیلی جدید حداقل در دانشگاه مادر استان یزد موفق نبود است.

این در حالیست که در سال تحصیلی گذشته و بنا به اظهارات «محمدعلی امراللهی» معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد، این دانشگاه تنها دانشگاه اجرا کننده طرح بورسیه تحصیلی در استان بوده است و لذا امید می‌رفت با تجربه بیشتر گام دوم را در این حوزه قدرتمندتر بردارد و الگویی برای دیگر دانشگاه‌های استان باشد.

البته «عباس کلانتری» رییس دانشگاه یزد علت عدم موفقیت این دانشگاه در سال تحصیلی جدید در جذب دانشجویان بورسیه‌ای را مسائل اداری ذکر می‌کند و می‌گوید: به همان میزان معین شده که باید از طریق کنکور سراسری، دانشجوی بورسیه‌ای جذب می‌کردیم، تعدادی دانشجوی در حال تحصیل را با توجه به نیاز صنایع جذب خواهیم کرد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که امسال بورس صنعتی به سازمان دانشجویان واگذار شده است، عنوان می‌کند: متاسفانه به دلیل دیوان‌سالاری‌های اداری شرکت‌ها، دانشجویان نتوانستند به موقع اطلاعات و نیازهایشان را وارد سامانه کنند.

وی اضافه می‌کند: با این که درخواست زیادی در سال تحصیلی جدید برای بورس صنعتی بود، متاسفانه به دفترچه کنکور نرسید و با این که خودمان مبدع بورسیه صنایع بودیم، در سال جدید موفق به پذیرش از طریق کنکور نشدیم.

کلانتری با اشاره به ناهماهنگی‌هایی که امسال در جذب دانشجویان بورسیه وجود داشت، اظهار می‌کند: براساس پیگیری‌های انجام شده، قرار است به همان میزان معین شده که باید از طریق کنکور سراسری اقدام به جذب دانشجوی بورسیه‌ای می‌کردیم، تعدادی دانشجوی در حال تحصیل را با توجه به نیاز صنایع، جذب کنیم.

وی با اشاره به جذب حدود ۸۰ دانشجو در دانشگاه یزد به عنوان بورسیه صنعت در سال تحصیلی گذشته، می‌گوید: طرح بورسیه صنایع دانشجویان به علت این که هنوز به درستی جا نیفتاده مشکلات متعددی دارد که برخی از مشکلات آن در زمینه برنامه‌ریزی، بیمه، ساعات حضور در صنعت، تعهدات بنیاد نخبگان و مواردی از این قبیل است.

رئیس دانشگاه یزد خاطرنشان می‌کند: پیشنهاد ما برای پیش‌روی درست طرح بورسیه صنعت، این است که مانند روند سال اول اجرای این طرح، کل فرایند بورس صنعت به خود دانشگاه‌ها سپرده شود و از حالت متمرکز و سامانه‌ای بودن خارج شود چرا که بسیاری از صنایع خودشان را درگیر دیوان‌سالاری نمی‌کنند و البته که حق هم دارند و ما باید ممنون همکاری صنایع در این طرح باشیم.

البته بنا بر سخنان رییس دانشگاه آزاد اسلامی یزد، این دانشگاه با طرحی مشابه و با عنوان «مهارت یار با رویکرد کارگاه‌های معین» طی دو سال گذشته موفق عمل کرده است به طوری که در نیمسال اول سال گذشته ۱۲۰ دانشجو را در شرکت‌های نساجی، کاشی و شرکت‌های معدن بورسیه کرده و امسال هم ۱۰۶ نفر بورسیه شده و در حال تحصیل و کار هستند.

«محمد رضا دهقانی اشکذری» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این که در عصر جدید آموزش و تربیت، دانشگاه‌ها نیاز به تغییر ساختار، شیوه‌ آموزش و محتوا دارند، اظهار می‌کند: خوشبختانه دانشگاه آزاد به علت چابک بودن در حوزه قوانین، پیشتاز این تغییرات است.

وی در خصوص به روز رسانی مطالب آموزشی عنوان می‌کند: در همین راستا ۹ رشته جدید و مرتبط با صنعت در مقطع کاردانی تدوین سرفصل شده و بابت پذیرش در این رشته‌ها نیز در حال انجام فرایند اخذ مجوزهای نهایی هستیم.

دهقانی ضمن اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان یزد، می‌گوید: الزامی است که باقی رشته‌ها نیز مانند رشته‌های پزشکی، علاوه بر قسمت‌های تئوری دروس، بخش‌های عملی و مهارت ‌آموزی  داشته باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح «مهارت یار با رویکرد کارگاه‌های معین» از دو سال قبل در این دانشگاه، اظهار می‌کند: در این طرح جهت آشنایی نیروی کار جوان و استفاده از ظرفیت و امکانات لازمی که در دانشگاه وجود ندارد، به سراغ صنایع و اصناف رفتیم تا از این طریق بخشی از دانشگاه و آموزش در عرصه واقعی تشکیل شود.

رییس دانشگاه آزاد یزد با اشاره به آغاز این طرح با صنعت کاشی، تصریح می‌کند: دو دسته از افراد در این طرح بورسیه می‌شوند؛ دسته اول، کارکنانی هستند که در شرکت‌ها فعال هستند و جهت ارتقای توانمندی، بورسیه می‌شوند و دسته دوم نیز دانشجویانی هستند که به محض ورود به دانشگاه بوسیه شده‌ و می‌توانند به صورت همزمان درس و شغل خود را پیش ببرند.

دهقانی در خصوص کیفیت آموزش در فضای صنعت نیز خاطرنشان می‌کند: گرچه این سبک آموزش، سختی‌هایی را به دنبال دارد و وقت و هزینه زیادی را می‌طلبد اما سعی بر آن است که کیفیت آموزش تغییری نکند.

وی اضافه می‌کند: در این باره خود صنایع نیز سختگیری‌های لازم را دارند و حتی برخی دانشجویان  که سال گذشته موفق به کسب نمرات قابل قبولی نشدند را لغو بورسیه کرده‌اند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان به برخی مشکلات این طرح نیز اشاره و عنوان می‌کند: مشکل بیمه دانشجویان کارورز و کارآموز یکی از این مشکلات بود که خوشبختانه در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری و ۱۲ دستگاه دولتی دیگر، مقرر شد دانشجویانی که در صنعت یا صنف در حال تحصیل هستند و هنوز به مرحله استخدام نرسیده‌اند، مشمول قانون الزام بیمه نشوند.

دهقانی مسائل مربوط به قانون کار را دیگر مشکل در این زمینه برمی‌شمارد و می‌گوید: در تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد این نکته نیز لحاظ شده تا دانشجویانی که با معرفی دانشگاه مشغول تحصیل در صنعت یا صنف هستند، نتوانند پس از اتمام دوره تحصیل، براساس قانون کار از کارفرما شکایت کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403072317570
  • خبرنگار : 50214