امام جمعه شیراز:

عالم به انسانیت و علما نیاز دارد

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه عالم به انسانیت و وجود علما نیاز دارد، گفت: روحانیت در طول حیات علمی خود آن‌چه را که به آن عالم بوده است را عملیاتی کرده و به آن افتخار می‌کند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۲۳ مهرماه در یادواره شهدای روحانی استان فارس که در حرم شاهچراغ(ع) در حال برگزاری است، بیان کرد: روحانیت افتخار دارد که در طول حیات علمی خود آن‌چه را که به آن عالم بوده، عملیاتی کرده و شهید تقدیم کرده است.

وی ادامه داد: مسلم است جامعه روحانیت تشیع به صورت خاص در بحث شهادت بیش از همه اقشار دیگر در طول تاریخ اسلام نقش‌آفرینی کرده است و این موضوع را تجربه کرده و این افتخار است.

آیت‌الله دژکام، تجربه شهادت را از صحنه جنگ صفین دانست و گفت: کشتن جرم است، اما کشتن عالِم‌ جرم بزرگتری است و در واقع خیانت به عالَم‌ محسوب می‌شود. چون عالم به علما نیاز دارد.

وی تصریح کرد: دنیا برای پیشبرد اهداف دینی خود به علما نیاز دارد و اگر عالم نباشد اصلاً هیچ کاری رخ نخواهد داد. علم است که موجب اطاعت خدا خواهد شد.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: روحانیت و علما به صورت ویژه باید مدنظر قرار بگیرند و تببین این مسئله به عهده علما است چون دشمن تلاش می‌کند به هر شکلی مردم را از حضور علما محروم کند و کاری کند که علما نتواند نقش اصلی را ایفا کند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: شهید با همه ارج و قرب خود در روز قیامت بعد از علما برای شفاعت می‌آیند چون اگر عالم نقش‌آفرینی نکند شهید و معمای شهادت گم می‌شود.

نمایند ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در غوغای آخرالزمان و شبهات آن نقش و شأن و جایگاه عالم‌ مورد حمله و تهاجم قرار گرفته است، تصریح کرد: عالم بودن به این است که جایگاه علم و شأن عالم را بشناسیم. عالم در کنار علم باید حلم و بردباری داشته باشد تا بتواند در مقابل مخالفت‌ها مقاوم باشد.

وی با اشاره به اینکه در طول یک‌هزار و ۴۰۰ سال گذشته، سر رفته است اما عمامه نرفته است، گفت: جامعه به عالم نیاز دارد و اگر جامعه‌ای شهید پرور می‌شود چون علما پای کار بودند و جامعه روحانیت ما در این جهت کارنامه درخشانی دارد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه بدنه روحانیت دور از حب دنیا است، افزود: انسانیت به عالِم نیاز دارد و زهد و بی توجهی به دنیا در بین جامعه روحانیت چشمگیر است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403072317565
  • خبرنگار : 50976