مشخص کردن ردپای هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه/لزوم توجه به مصرف برق با توسعه AI در کشور

رئیس انجمن هوش مصنوعی با تاکید بر اینکه نظرات درباره نقاط ضعف و قوت‌های سند ملی هوش مصنوعی اعلام شد و اکنون فرصت اجرای این سند است، گفت: برای اجرایی‌سازی این سند در کنار توسعه زیر ساخت‌های آن به میزان مصرف برق آن نیز توجه شود، چرا که ماکروسافت با توسعه GPUفارم‌های خود در طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به میزان ۴۲ درصد افزایش مصرف برق داشته است.

به گزارش ایسنا، محمدهادی زاهدی در دومین گفت‌وگوی سیاستی با موضوع بررسی سند ملی هوش مصنوعی که به صورت وبینار در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، تاکید کرد: روی نقاط ضعف و قوت‌های سند ملی هوش مصنوعی حرف‌های زیادی زده شد و نظرات اعلام شد و اکنون فرصت اجرای این سند است و باید بر روی آن متمرکز شویم.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که معاونت علمی ریاست‌جمهوری اساسنامه سند ملی هوش مصنوعی را تهیه کند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد تا پس از تایید، ابلاغ شود. تدوین اساسنامه این سند موجب می‌شود که از بروز بسیاری از موازی‌کاری‌ها پیشگیری شود.

زاهدی با انتقاد از اینکه در قانون برنامه هفتم توسعه رد پایی از هوش مصنوعی مشاهده نمی‌شود، خاطر نشان کرد: سند ملی هوش مصنوعی یک سند دائمی است، ولی برنامه توسعه یک سند ۵ ساله است و می‌توان در آن الحاقیه‌ای گذاشت.

رئیس انجمن هوش مصنوعی به برخی از مواد سند ملی هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی ۱۰ درصد عنوان شده، ولی در آن مشخص نشده که سهم زیست بوم هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال به چه میزان باشد.

وی تعریف پروژه‌های پیشران در این حوزه را از موارد اشاره شده در سند ملی هوش مصنوعی عنوان کرد و افزود: در این سند ولی اشاره نمی‌شود که با کدام بودجه قرار است این پروژه‌ها اجرایی شود. همچنین در این سند نقش بخش خصوصی و صندوق‌های خطرپذیر دیده نشده است.

زاهدی با تاکید بر اینکه در کشور ظرفیت‌های قانونی زیادی داریم که می‌توان برای اجرایی‌سازی این سند از آنها بهره برد، یادآور شد: از سوی دیگر لازم است به توسعه شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ در زیست بوم هوش مصنوعی توجه کنیم؛ چرا که شرکت اپل در سال ۲۰۲۳ تعداد ۳۲ شرکت استارت‌اپی فعال را خریداری کرد تا از ظرفیت آنها بهره گیری کند. ما نیز برای ایجاد جهش در این حوزه باید به توسعه شرکت‌های استارتاپی توجه کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ارتقای توان پردازشی را از دیگر نکات مورد توجه این سند عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به توان مطلوب به سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری نیاز داریم، ولی برای رسیدن به توان پردازشی بالا باید به تامین برق آن نیز توجه شود.

وی اضافه کرد: ماکروسافت با توسعه GPUفارم‌های خود در طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به میزان ۴۲ درصد افزایش مصرف برق داشته است.

زاهدی تاکید کرد: اولویت اول ما در این حوزه این است که صندوق‌های خطرپذیر هوش مصنوعی را فعال کنیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403072317520
  • خبرنگار : 30057