استاندار آینده قزوین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین گفت: انتظار مردم این است که قزوین به‌عنوان کلاس آموزشی برای استاندار آینده نباشد، یعنی استانداری برای قزوین منصوب شود که بازدهی مثبت برای استان از خودش بر جای بگذارد؛ نخبگی و اشراف بر مسائل، مشکلات، موضوعات و ویژگی‌های استان جزو ویژگی‌های بسیار مهم برای استاندار است تا بتواند مایه خیر و برکت باشد.

محمدحسین شفیعی‌ها در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان قزوین با توجه به دارا بودن ظرفیت‌های گوناگون و متنوع، نیاز به مدیری خلاق و صاحب‌فکر دارد، لذا وزارت کشور و هیئت دولت باید بسیار به این معنا توجه داشته باشند تا یک استاندار کاربلد را برای قزوین برگزینند، کاربلد به این معنا که در حوزه مسائل وزارت کشور کار کرده باشد و فراز و نشیب‌ها و ویژگی‌های این کار را بداند.

وی ادامه داد: در حقیقت انتظار مردم این است که قزوین به‌عنوان کلاس آموزشی برای استاندار آینده نباشد، یعنی استانداری برای قزوین منصوب شود که بازدهی مثبت برای استان از خودش بر جای بگذارد.  

این فعال سیاسی گفت: نخبگی و اشراف بر مسائل، مشکلات، موضوعات و ویژگی‌های استان جزو ویژگی‌های بسیار مهم برای استاندار است تا بتواند مایه خیر و برکت باشد، اگر فردی به استانداری قزوین منصوب شود که با قزوین بیگانه باشد، به یقین دچار خسران خواهیم شد و زمان می‌برد تا این مدیر عالی دولت بتواند همه مسائل استان را دریابد و به‌طور منطقی نسبت به حل و پیشبرد آن‌ها اقدام کند.  

وی بیان کرد: البته آنچه از خبرها و حواشی بحث انتصاب استاندار قزوین به گوش می‌رسد و مسائلی که طی یک ماه گذشته برخی‌ها در فضای مجازی برای نمایش و طرح شایعه مطرح کردند، نشان داده که این اخبار واقعی نبوده و وزارت کشور برای این مسائل ارزش چندانی قائل نخواهد بود.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر فرد توانا و موجه بومی به‌عنوان استاندار منصوب شود که مورد نظر همه دست‌اندرکاران و مردم قرار بگیرد، چنین فردی چون اشراف کامل به استان دارد، از افراد غیربومی یک قدم جلوتر است و می‌تواند باعث سرعت در انجام کارها و اقدامات مؤثر شود.  

وی تصریح کرد: البته علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد ما به دلایل مختلف همچنان نمی‌توانیم از نیروی بومی برای اداره استان استفاده کنیم، اما طبیعی است انتظار مردم از وزارت کشور و هیئت دولت این است که دقت لازم را داشته باشند تا در انتصابات گرفتار سیاست‌زدگی‌ها و سیاسی‌بازی‌ها نشوند، زیرا کشور و همچنین استان ما امروز نیاز به کار جدی برای حل مشکلات و رفع دغدغه‌های مردم دارد.

اولویت نخست استان قزوین، بحث آب است

دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین در خصوص مسائل مهم استان اظهار کرد: اولویت ابتدایی در رابطه با مسائل استان، بحث آب و تعیین تکلیف منابع آبی استان است تا این موضوع به‌صورت قطعی روشن شود و دغدغه‌های مردم استان ما در حوزه‌های کشاورزی و همچنین در حوزه آب شرب از بین برود.

شفیعی‌ها ادامه داد: در این حوزه تلاش‌هایی در گذشته صورت گرفته بود و در دولت گذشته نیز گام‌های مؤثری برداشته شد، وعده‌های سالیان طولانی در خصوص آب شهرستان آبیک در دولت قبل تحقق پیدا کرد و آب سالم از طریق سد طالقان به آبیک رسید و مردم از این نعمت بزرگ بهره‌مند شدند، اما ادامه این طرح با مشکل مواجه شده است، استاندار جدید باید این مسئله را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز از طریق ارتباط با مقامات عالی وزارت نیرو تلاش کنند یک بار برای همیشه مسئله آب قزوین را حل کنند.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله آب قزوین چیزی در حد بحران است و نمی‌شود این معنا را سال به سال به تعویق بیندازیم، هم استفاده کوتاه‌مدت و هم بحث تأمین منابع آبی در درازمدت از نکات حائز اهمیت در این حوزه است.

دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین بیان کرد: بحث کشاورزی استان نیز بحث بسیار مهمی است که باید سامان پیدا کند، ما در حوزه‌هایی از قبیل تولید مرغ و تخم‌مرغ قطب کشور هستیم و در حوزه کشاورزی و باغداری امکانات بسیار وسیعی داریم، همه این‌ها باید سامان داده شود و بهره‌وری آن‌ها ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات نیز موضوع استقلال برق استان بحث بسیار مهمی است که سال‌ها به تعویق افتاده است، در رابطه با این موضوع پیش از این وعده‌های بسیاری داده شده اما این وعده‌ها تحقق پیدا نکرده است، نمی‌شود استانی که از لحاظ میزان بهره‌برداری از برق در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، تحت نظر یک استان ضعیف‌تر قرار بگیرد، این هرگز به معنای توهین به استان‌های دیگر نیست، بلکه ما معتقدیم استان قزوین با توجه به دارا بودن مراکز و شهرک‌های صنعتی و نیازی که به تولید برق دارد، باید خودش تصمیم‌گیر باشد، استقلال در حوزه برق منجر می‌شود که منابع پولی و مالی که از این طریق به دست می‌آید در استان خرج شود و در استان برای آن‌ها تصمیم‌گیری شود.  

شفیعی‌ها اظهار کرد: این مشکلی است که ما سالیان متمادی در استان از آن آسیب دیده‌ایم، علی‌رغم اینکه مسئولین بارها گفته‌اند این مسئله در حال حل شدن است اما متأسفانه این امر محقق نشده و لازم است این موضوع کهنه نیز در دولت فعلی حل شود ضمن اینکه مسئولین بلندپایه از جمله وزیر کشور بارها اشاره کرده‌اند مسئولان در این دولت به هیچ عنوان سراغ طرح‌های جدید نروند و تلاش کنند طرح‌های نیمه‌تمام و زمین‌مانده را جمع کنند.

وی تصریح کرد: در حوزه مسائل فرهنگی و گردشگری عقب‌ماندگی‌های بسیاری در قزوین داریم که باید با همت مسئولان سامان پیدا کند، وضع معیشت مردم با شکل‌گیری زمینه‌های گردشگری و مسائل فرهنگی و همچنین سامان یافتن حوزه‌های کشاورزی و صنعت بهبود پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر فرد منصوب شده برای اداره استان آشنایی لازم را با استان داشته باشد می‌تواند پس از استقرار در استان به‌سرعت برنامه‌ریزی کرده و با کمک همراهانش هر چه زودتر مسائل را به سامان برساند.

این فعال سیاسی گفت: در حوزه صنعت علی‌رغم اینکه گستره وسیعی از صنایع را در سطح استان داریم، اما اداره‌کل صمت استان اقتدار لازم را ندارد، لازم است یک فرد قوی و آشنا به صنعت که در مدیریت صنعتی هم توانا باشد در این مسئولیت قرار بگیرد تا بتواند مسائل صنعتی و بازرگانی استان را حل کند و منشأ اثر قرار بگیرد، زیرا این‌ها می‌توانند به پیشرفت استان کمک کنند.

شایسته‌گزینی یکی از شاخص‌های اصلی برای انتخاب مدیران میانی

وی در رابطه با چگونگی انتخاب مدیران میانی بیان کرد: نکته مهم در این رابطه این است که شایسته‌گزینی باید یکی از شاخص‌های اصلی استاندار برای انتخاب مدیران میانی باشد، مرسوم است جریانات سیاسی که برای خودشان سهمی در اداره استان و جایگاه قدرت قائل هستند، تلاش می‌کنند در سطوح مدیران عالی و میانی عناصر خودشان را وارد مجموعه‌ها کنند، این نکته بسیار مهم است که استاندار منصوب باید توجه داشته باشد که گرفتار این تور منحرف‌کننده و آسیب‌زننده نشود.

دبیر حزب مؤتلفه استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر افراد شایسته، توانا و صاحب‌فکر به‌عنوان مدیران میانی منصوب نشوند، به یقین کارهای استان عقب خواهد افتاد، یکی از گرفتاری‌ها و مشکلاتی که در کشور داریم؛ وقتی موضوعاتی به عهده مدیران گذاشته می‌شود، وظیفه استاندار این است که بتواند مدیران زیرمجموعه خود را رصد کند و دائم از فعالیت آن‌ها اطلاع داشته باشد و میزان پیشرفت‌ها یا کوتاهی در کارها را بررسی کند.  

شفیعی‌ها تصریح کرد: اگر استاندار بخواهد در دام فشارهای سیاسی و گروهی قرار بگیرد، عناصر ضعیف را منصوب کند و یا با انتصاب افراد ضعیف به‌دلیل معرفی از سوی افراد موافقت کند، هم خودش و هم استان آسیب خواهد دید.

وی یادآور شد: هنر استاندار این است که دقت لازم را در انتصاب مدیران سطوح پایین‌تر داشته باشد، چون آن‌ها هستند که کارها و تصمیمات را اجرایی می‌کنند، تصمیمات در مرتبه استانداری و شورای برنامه‌ریزی گرفته می‌شود، اما این تصمیمات زمانی محقق می‌شود و به منصه ظهور می‌رسد که مدیران رده‌های پایین و میانی همتشان بر این باشد که مسیر تحقق مصوبات را پیگیری کرده و اراده انجام آن‌ را داشته باشند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: اگر افراد ضعیفی را به‌عنوان مدیران میانی منصوب کنیم، بی‌شک هر چقدر هم در شوراهای بالادستی تصمیمات قوی اتخاذ شود، چون مدیران میانی باید مصوبات را اجرایی کنند، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

وی گفت: امروز بسیاری از ادارات کل انتظار تغییر مدیر را دارند و همه منتظر انتصاب استاندار هستند و معتقدند چرخ تغییر مدیریت‌ها با انتصاب استاندار به حرکت در می‌آید، لذا استاندار منصوب باید این را مدنظر داشته باشد که نسبت به معرفی‌هایی که راجع به پیشنهادهای مدیریتی می‌شود، افراد واجد شرایطی را در نظر بگیرد که از تعصبات گروهی و جناحی دور باشند و همتشان کمک به پیشرفت استان باشد.
 
شفیعی‌ها بیان کرد: استاندار باید در بین افراد پیشنهاد شده، خدا و همچنین نخبگی، توانایی و شایستگی افراد را مدنظر قرار دهد، اگر کسی شایسته نبود با او مخالفت کند، اگر هم شایسته، توانا و واجد شرایط بود، هر چند که رقیبش باشد، حمایت کند تا بتواند در استان منشأ اثر قرار بگیرد.
 
انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403072317509
  • خبرنگار : 50552