سامانه تخصیص برق ایران راه‌اندازی شد/ بازار برق نظام‌مند می‌شود

بازارگاه تخصصی خرید و فروش برق کشور با عنوان «سامانه تخصیص برق ایران(ستبا)»، به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، سامانه تخصیص برق ایران(ستبا) با هدف ایجاد بستری کارآمد، به منظور تسهیل فرآیند مذاکرات خرید و فروش برق ایجاد شده و امکان تبادل انرژی بین تامین‌کنندگان و خریداران را فراهم می‌کند.

این سامانه که در آدرس https://setba.ir قابل دسترس است با دریافت مجوز خرده فروشی برق از وزارت نیرو، این امکان را برای نیروگاه‌ها و سایر تامین کنندگان برق از یک سو و خرده فروشان برق از سوی دیگر به وجود آورده است تا به دور از روند انجام مذاکرات طولانی بتوانند برق مورد نظر خود را با قیمتی مطلوب تر از انتظارشان معامله کنند.

براساس این گزارش، تفاوت اصلی این بازارگاه، برگزارکردن حراج یک طرفه قیمت دوم است. به این معنی که در بخش فروشندگان برق، پایین ترین قیمت برنده این حراج خواهد بود، در حالی که مبلغ معامله با قیمت ثبت شده نفر قبلی خواهد بود.

در این حالت اگرچه برنده این حراج تولید کننده‌ای است که بهترین قیمت را اعلام کرده است اما این معامله فروش با قیمتی بالاتر از قیمت ثبت شده اتفاق خواهد افتاد.

این مکانیزم اجرای معاملات شرایطی را ایجاد می‌کند که چه خریدار و چه فروشنده قیمت واقعی انتظاری خود را ثبت کنند، تا به دور از چانه زنی های فرسایشی، معاملات برق محقق شود.

این گزارش می افزاید: تمام نیروگاه‌های کشور که متصل به شبکه توزیع برق هستند اعم از نیروگاه‌های بزرگ مقیاس، نیروگاه‌های تولید پراکنده و همچنین نیروگاه‌های تجدید پذیر می‌توانند برق خود را در سامانه ستبا و با شرایطی منعطف عرضه کنند. هرکدام از انواع برق، ساز و کار مشخصی برای تخصیص دارند که سامانه ستبا مناسبات زمانی، بستر معامله و شرایط پرداخت را مدیریت می‌کند.
انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403072317507
  • خبرنگار : 71498

برچسب‌ها