اکتبر؛ ماه آگاهی بخشی سرطان پستان

 سرطان پستان همچنان در صدر شایع‌ترین سرطان‌ها

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات گفت: در سطح دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه و شهرستان مه‌ولات سرطان پستان با بیشترین فراوانی، شایع‌ترین سرطان در بین زنان هست به طوری که حدود ۲۸ درصد از همه موارد شناسایی شده سرطان‌ها را به خود اختصاص داده است.

جواد جوانی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه هم اکنون ۲۷ مورد قطعی از سرطان پستان در شهرستان مه‌ولات شناسایی و تحت درمان هستند، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۱۲۴ نفر از زنان ۳۰ تا ۶۹ سال در شهرستان مه ولات غربالگری سرطان پستان شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است که زنان بالای ۳۰ سال برای غربالگری و تشخیص زودرس سرطان پستان به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کنند.

با توجه به اجرای پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان (۹ مهرماه لغایت ۹ آبان ماه) در سطح شهرستان مه‌ولات، مهم‌ترین هدف این پویش افزایش آگاهی عمومی در زمینه راه‌های پیشگیری و علائم هشداردهنده سرطان پستان و اصلاح باورهای نادرست مردم ازجمله درمان‌ناپذیر بودن آن است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات با اشاره به اینکه بر اساس آنچه اعلام شده سالیانه ۸۰۰۰ نفر در ایران به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و شیوع ابتلا به سرطان پستان در بین زنان ایرانی حدود ۳۰ تا ۳۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر است، بر افزایش سطح آگاهی و خود مراقبتی در خصوص سرطان پستان در بین زنان بالای ۳۰ سال تأکید کرد.

جوانی گفت: با شناخت علائم هشدار دهنده سرطان پستان شامل هرگونه توده پستانی یا زیربغلی قابل لمس، تغییرشکل یا قوام پستان، تغییرات پوستی و ترشحات غیرطبیعی از پستان می‌توان از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.

وی انجام خود مراقبتی و شرکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودرس سرطان را یکی از مهم‌ترین روش‌ها در تأمین سلامت پستان دانست.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات در ادامه گفت: طی ۶ ماهه گذشته بالغ‌بر ۲۹ هزار ویزیت و ۶۲ هزار خدمت در بیمارستان امام رضا (ع) این شهرستان ارائه شد.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تعداد ۲۲ هزار و ۴۲۶ نفر ویزیت عمومی، تعداد۷۲۳۱ ویزیت تخصصی دریافت و تعداد ۶۲ هزار و ۶۴۲ خدمات درمانی در بیمارستان امام رضا (ع) این شهرستان ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: ۴۹ هزار و ۲۲۵ نفر از مردم این شهرستان با مراجعه به بخش اورژانس ۵۶ هزار و ۷۸۰ خدمت دریافت کردند و در درمانگاه تخصصی این بیمارستان ۹۲۰ نفر ویزیت متخصص ارتوپدی، ۲۳۴۹ نفر ویزیت متخصص داخلی، ۱۲۹۹ نفر ویزیت متخصص زنان و زایمان، ۱۰۱۵ نفر ویزیت متخصص اطفال، ۴۰۹ نفر ویزیت متخصص قلب و ۸۵ نفر ویزیت متخصص اعصاب و روان، تعداد ۶۶۰ نفر ویزیت متخصص پوست و تعداد ۲۲ هزار و ۴۲۶ نفر ویزیت پزشک عمومی دریافت کردند.

جوانی تصریح کرد: همچنین ۱۷۴۴ نفر مراجعین سرپایی و ۵۴۸ نفر بستری خدمات آزمایشگاهی دریافت کردند. ضمن اینکه طی یک‌ساله گذشته ۱۴۸۰ نفر در اورژانس بستری و ۶۲ هزار ۶۴۲ خدمت دریافت کردند و در بخش داخلی ۹۲ نفر، بخش اطفال ۲۳ نفر، مامایی ۱۱۴ نفر، جراحی ۶ نفر و زنان ۷ نفر بستری شدند.

وی گفت: ۸۹۲ نفر به صورت سرپایی و ۶۲ نفر بستری خدمات سونوگرافی و ۱۳۲۸ نفر به صورت سرپایی و ۲۷۹ نفر بستری از خدمات رادیولوژی بهره‌مند شدند.

 سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات خاطرنشان کرد: ۲۵ نفر از شهروندان در بخش دیالیز در طول هفته خدمات دیالیز دریافت می‌کنند که این عزیزان با مراجعین مهمان از ابتدای سال ۱۷۳۷ نوبت دیالیز شدند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072317486
  • خبرنگار : 30147