نیوزیلند: حمله به یونیفل نقض قوانین بین‌المللی است

وزیر امور خارجه نیوزیلند با ابراز نگرانی نسبت به حمله رژیم صهیونیستی به صلح‌بانان سازمان ملل در لبنان، آن را نقض قوانین بین‌المللی و غیرقابل قبول دانست.

به گزارش ایسنا، «وینستون پیترز» وزیر امورخارجه نیوزیلند طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد کشورش از صدمات وارد شده توسط ارتش اشغالگر به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و آسیب به تأسیسات این نهاد در لبنان نگران است.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه هدف قرار دادن صلح‌بانان سازمان ملل نقض قوانین بین‌المللی و کاملا غیرقابل قبول است.

پیترز ادامه داد: نیروی موقت سازمان ملل در لبنان و سازمان نظارت بر آتش‌بس نقش مهمی در ایجاد ثبات در منطقه دارند و باید بخشی از تلاش‌ها برای کاهش تنش باشند. اما اقدامات اسرائیل توانایی سازمان ملل را برای اجرای مأموریت خود که شامل میانجی‌گری در درگیری‌ها و ارائه حمایت‌های بشردوستانه می‌شود، تضعیف می‌کند.

نیروی موقت سازمان ملل در لبنان، یونیفیل (UNIFIL)، گروهی از نظامیان حافظ صلح سازمان ملل هستند که بر اساس تصمیم شورای امنیت سازمان ملل و صدور قطعنامه‌های ۴۲۵ و ۴۲۶ که در مارس ۱۹۷۸ به تصویب رسید به این منطقه اعزام شده‌اند تا عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از لبنان را تأیید کنند، صلح و آشتی را به منطقه بازگردانند و به دولت لبنان کمک کنند تا نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد.

وزیر امور خارجه نیوزیلند همچنین در پیام خود از رژیم صهیونیستی خواست تا به قوانین و تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.

او تاکید کرد: سیستم سازمان ملل باید اجازه داشته باشد که مسؤولیت‌هایی را که شورای امنیت و کشورهای عضو به آن محول کرده‌اند، انجام دهد.

ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه حملات خود به جنوب لبنان پایگاه یونیفل در رامیه را نیز هدف قرار داده است که بنابر اعلام نیروهای یونیفل، ۱۵ نفر در جریان آن آسیب دیده و مجروح شدند.

یونیفل اعلام کرده است که هرگونه حمله عمدی به سربازان حافظ صلح، نقض خطرناک قانون انسانی و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌آید.

این در حالی است که روز گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی به دبیرکل سازمان ملل خواستار خارج کردن نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان شد و ادعا کرد: «امتناع از خارج کردن نیروهای یونیفل از جنوب لبنان به معنای گروگان قرار دادن آن‌ها در دست حزب‌الله و به خطر انداختن جان آن‌ها و جان سربازان ماست».

سخنگوی یونیفل در واکنش به درخواست ارتش صهیونیستی برای خارج شدن از پایگاه‌های خود در جنوب لبنان اعلام کرد: هیچ طرفی نمی‌تواند به تنهایی راجع به سرنوشت مأموریت نیروهای یونیفل در این منطقه تصمیم‌گیری کند. نیروهای یونیفل به مأموریتی که شورای امنیت به درخواست دولت لبنان به آن‌ها محول کرده، ادامه می‌دهند؛ بنابراین مأموریت ما در جنوب لبنان تصمیمی مشترک است و هیچ دولت یا طرفی نمی‌تواند به تنهایی در رابطه با این مأموریت تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403072317454
  • خبرنگار : 71443