پرونده مصوبات صنعتی سفر رهبری به کرمانشاه امسال بسته می‌شود؟

سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۰، سه مصوبه و دستاورد بزرگ در حوزه صنعت داشت که یک پروژه آن چند سال قبل به بهره‌برداری رسید و دو پروژه دیگر نیز اکنون در گام نهایی هستند و امید آن می‌رود پرونده این پروژه‌ها در سال ۱۴۰۳ بسته شود.

به گزارش ایسنا، خودروسازی صحنه، بیواتانول و بیوایمپلنت سه پروژه صنعتی مصوب سفر مقام معظم رهبری برای کرمانشاه بود که خودروسازی صحنه اکنون چند سال است به بهره‌برداری رسیده و تولید دارد. بیواتانول هم تولیدات اولیه خود را راهی بازار کرده و منتظر تولید انبوه است و به گفته مسئولین بیوایمپلنت نیز ظرف ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد.

خودروسازی صحنه یکی از مهمترین این پروژه‌ها بود که تابستان ۱۳۹۶ به دست وزیر صمت وقت افتتاح شد، پروژه‌ای که ظرفیت در نظر گرفته شده برای آن ۱۰۰ هزار دستگاه در سال بود اما کار خود را با ظرفیت مونتاژ ۳۰ هزار دستگاه در سال آغاز کرد و اکنون این ظرفیت اگرچه افزایش یافته، اما هنوز تا سقف ۱۰۰ هزار دستگاه در سال فاصله داریم.

افزایش ظرفیت این واحد بزرگ نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد، رقمی که تامین آن چندان ساده نیست اما به هر حال با جدیت در حال پیگیری است.

محسن دارابی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت تکمیل ظرفیت پروژه خودروسازی کرمانشاه که قرار بود طی دو فاز و در هر فاز ۵۰ هزار دستگاه در سال تولید داشته باشد، گفت: در حال حاضر فاز اول این واحد با تولید ۴۲ هزار دستگاه در سال اجرایی شده است.

وی  اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ظرفیت خودروسازی کرمانشاه را حدود هفت تا هشت هزار میلیارد تومان اعلام کرد که تامین آن خصوصا از سوی مدیریت ارشد استان با جدیت پیگیری می‌شود.

به گفته دارابی، به ظرفیت رساندن خودروسازی کرمانشاه کمک می‌کند اشتغالزایی کنونی این واحد که نزدیک به ۶۵۰ نفر است، تا دو هزار نفر  افزایش یابد.

بیواتانول منتظر افتتاح رسمی است

گسترش سوخت سبز یا پروژه بیواتانول یکی دیگر از پروژه‌های صنعتی مصوب سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه بود که عملیات اجرایی آن در هفته دولت سال ۱۳۹۴ آغاز شد و قرار بود ۳۰ ماهه اجرایی شود. پروژه‌ای که توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اجرایی شده و اکنون ساخت آن تقریبا به اتمام رسیده است.

تامین مالی بخشی از این پروژه از محل بازار سرمایه کمک شایانی به تکمیل آن کرد و اکنون بیواتانول کرمانشاه اولین واحد از این دست در کشور است که افتتاح می‌شود.

این واحد اکنون تولیدات اولیه خود را نیز وارد بازار کرده و با استفاده از ماده اولیه غلات، روزانه ۲۰۰ هزار لیتر بیواتانول سوختی و همچنین ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن کنجاله تخمیری خوراک دام و طیور در این واحد تولید می‌کند. بیواتانول سوختی به ارتقا کیفیت بنزین کمک می‌کند و خوراک دام تولیدی آن نیز بسیار غنی و با کیفیت است.

مدیرکل صمت استان درباره پروژه بیواتانول نیز با بیان اینکه اکنون پیشرفت بیواتانول کرمانشاه کامل است و تولیدات اولیه آن نیز انجام شده، عنوان کرد: به زودی بهره‌برداری رسمی از این پروژه با حضور مقامات وزارت صمت انجام خواهد شد.

دارابی اشتغالزایی این پروژه را ۱۵۰ نفر اعلام کرد که به ۲۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه برای محصول تولیدی این واحد هم در داخل و هم خارج از کشور تقاضا وجود دارد، از این واحد به عنوان یک واحد دانش بنیان و دوست‌دار محیط زیست یاد کرد.

سرمایه‌گذاری این طرح به نرخ امروز بین ۱۰ تا ۱۵ همت برآورد شده است.

بیوایمپلنت ظرف ۲ تا ۳ ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

بیوایمپلنت نیز از دیگر طرح‌های مهم صنعتی و منحصر به فرد سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه است که توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در سال ۱۳۹۱ آغاز شد، اما در این سال‌ها مشکلات مختلفی از اختلاف بین شرکا تا تامین مواد اولیه را پشت سر گذاشت و حالا به گفته مدیرکل صمت استان کرمانشاه ظرف دو تا سه ماه آینده به بهره‌داری می‌رسد.

دارابی با بیان اینکه این واحد در زمره پروژه‌های دانش بنیان و استراتژیک به شمار می‌رود که در زمینه تولید بافت نرم (رگ، تاندون، دریچه قلب) فعالیت خواهد داشت، اظهار کرد: این واحد در گام بعدی بافت سخت را با استفاده از کالبد انسانی تولید خواهد کرد.

دارابی گفت: مهمترین مشکل سر راه این واحد اختلاف بین شرکا بود که اکنون مرتفع شده است.

وی سرمایه‌گذاری این پروژه را به نرخ امروز بیش از هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی آن را در زمان بهره‌برداری ۷۰ نفر اعلام کرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072317435
  • خبرنگار : 50181