موفقیت مدارس در گروی انجمن اولیا و مربیان پویاست

سرپرست اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: همواره بهترین و موفق‌ترین مدارس ما، پویاترین انجمن‌های اولیا و مربیان را داشته‌اند.

امینه‌سادات طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا و به مناسبت هفته پیوند اولیا و مربیان بیان (۲۴ تا ۳۰ مهرماه) کرد: انجمن اولیا و مربیان نهادی مردمی و بستری قانونی در مدارس است که مادران و پدران یا اولیا می‌توانند به آن وارد شوند و اقداماتی مؤثر مطابق خواسته‌های خود رقم بزنند. شاید این انجمن تنها نهادی باشد که اولیا از مسیر آن می‌توانند در آموزش و پرورش نقش‌آفرینی و مشارکت کنند.

وی قانونی‌بودن انجمن اولیا و مربیان را مهم دانست و ادامه داد: این مسئله که تشکیل انجمن اولیا و مربیان همسو با قانون رخ می‌دهد، اهمیت دارد، چراکه خود قانون محور نظم اجتماعی است. در چارچوب این انجمن احساس مسئولیت‌پذیری اجتماعی افراد برانگیخته می‌شود که پیامدهای شایان‌توجهی برای مدارس دارد.

 سرپرست اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره عرصه‌های مشارکتی اولیا توضیح داد: مشارکت والدین در انجمن اولیا و مربیان دامنه متنوعی دارد. این همکاری و مشارکت‌ در یک اتاق گفت‌وگوی اولیا یا اتاق معروف به انجمن و در شش کارگروه تخصصی رخ می‌دهد.

طباطبایی در تبیین شش کارگروه مذکور اظهار کرد: کارگروه جمعی از اولیا و افراد داوطلب‌ هستند که همسو با علاقه، توانایی و ساعات مدنظرشان در یک تخصص ویژه فعالیت می‌کنند. هر کارگروه زمینه‌ساز و فرصتی برای ارائۀ مهارت، علم و تخصص اعضای آن است.

وی در توصیف کارگروه‌ها چنین شرح داد: خانواده‌ها غالباً انجمن اولیا و مربیان را به فعالیت‌های مالی و عمرانی و رفاهی می‌شناسند، اما شش کارگروه متنوع و تعریف‌شده در زیرمجموعه انجمن اولیا و مربیان وجود دارد که در عرصه همفکری و همکاری اثرگذارند. این کارگروه‌ها شامل کارگروه‌های دینی و پرورشی، اجتماعی، علمی و فناوری، هنری و فوق‌برنامه، تربیت بدنی و بهداشت و مالی، عمرانی و رفاهی می‌شود.

سرپرست اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با ذکر این نکته که کارگروه‌ها زیرمجموعه‌های پرشماری دارند، افزود: در این زیرمجموعه‌ها آموزش‌ها و رویدادهای متعددی عملی می‌شود که همگی به بالیدگی بیش از پیش دانش‌آموزان کمک می‌کند. فعالیت‌های محیط‌زیستی، درختکاری، هوای پاک، برپایی خیریه و بازارچه، همایش‌های خانوادگی، زیباسازی و شاداب‌سازی فضای مدرسه و کشف استعداد فقط بخشی از ثمره‌های انجمن اولیا و مربیان است.

طباطبایی درباره موفق‌ترین انجمن‌های اولیا و مربیان گفت: اولیایی که در انجمن حضور دارند، نمایندۀ تمامی اولیای مدرسه‌ هستند. اگر این نمایندگان از توانمندی و تدبیر کافی برخوردار باشند، بهترین اتفاقات در مدارس رخ می‌دهد. همواره بهترین و موفق‌ترین مدارس ما، پویاترین انجمن‌های اولیا و مربیان داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه چنین انجمنی اتفاقی شکل نمی‌گیرد و منوط به برخی عوامل است، خاطرنشان کرد: مشارکت حداکثری اولیا در انتخابات، حضور در مجمع عمومی در روز انتخابات، اعلام نامزدی از سوی افراد توانمند و انتخاب درست همگی عواملی است که به شکل‌گیری یک انجمن اولیا و مربیان مؤثر منجر می‌شود.

سرپرست اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر اینکه مدارس الگو همواره اولیای دغدغه‌مندی دارند، ادامه داد: اولیا باید چیستی انجمن، اهداف، اختیارات و وظایف آن را به‌خوبی درک کنند. بسیار مهم است که اولیای ما بدانند چقدر حضور آنان در انجمن اهمیت دارد. در چنین بستری افراد فردگرا نمی‌توانند نقش‌ مؤثری ایفا کنند، انجمن‌ عرصه‌ای است که افراد دارای مسئولیت اجتماعی و توانمند می‌توانند در آن حضور یابند و بهترین‌ها را برای دانش‌آموزان رقم بزنند.

طباطبایی نقش مدیر مدرسه را در موفقیت انجمن اولیا و مربیان مهم دانست و یادآور شد: مدیر مدرسه باید به اولیا و توانمندی‌هایشان اعتماد کند. مدیر موفق با روی گشاده از اولیای مسئولیت‌پذیر و دارای مهارت استقبال می‌کند. برای برخورداری از تعلیم و تربیت و مدرسه‌ای خوب باید اولیا و مربیان در بستر قانونی انجمن مشارکت کنند و همسو با یکدیگر گام بردارند.‌

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403072317431
  • خبرنگار : 50666