دوپینگ بی‌بی از ترس

۱۲ روز پس از حملات تاریخی و سهمگین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرزمین‌های اشغالی، منابع خبری رژیم صهیونیستی از استقرار سامانه‌های دفاع هوایی «تاد» در سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهند. 

به گزارش ایسنا، مهدی گرگانی در یادداشتی در وطن امروز نوشت: ۱۲ روز پس از حملات تاریخی و سهمگین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرزمین‌های اشغالی، منابع خبری رژیم صهیونیستی از استقرار سامانه‌های دفاع هوایی «تاد» در سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهند. 

روزنامه یدیعوت آحارانوت دیروز به نقل از مقامات صهیونیست نوشت: «استقرار این سامانه‌ها به منظور دفاع از اسرائیل در برابر موشک‌های قدرتمند ایران و تقویت توانایی تل‌آویو در دفع موشک‌های بالستیک صورت خواهد گرفت».

۱- ایران در ۲ حمله خود به اراضی اشغالی در چارچوب عملیات «وعده صادق ۱» و «وعده صادق ۲»، موفق شد قلب اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. این حملات در شرایطی رخ داد که اسرائیلی‌ها با اتکا به سامانه‌های دفاعی چندلایه از توانایی خود برای مقابله با موشک‌های ایران خاطرجمع بودند و به هیچ وجه تصور نمی‌کردند موشک‌های ایرانی که از فاصله بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر شلیک می‌شدند بتوانند از سد این پدافند عبور کنند. حضور ناوهای آمریکا و کشورهای غربی در منطقه و سیستم‌های راداری مستقر در برخی کشورهای مرتجع و خائن عرب نیز به کمک رژیم صهیونیستی آمده بود تا رهگیری موشک‌های ایرانی را به بالاترین حد ممکن برساند. 

۲- موشک‌های ایران بویژه در عملیات «وعده صادق ۲» با عبور از همه سامانه‌های پدافندی به قلب اراضی اشغالی اصابت کرد. هرچند رسانه‌های غربی مثل آسوشیتدپرس، واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز با انتشار تصاویر ماهواره‌ای اصابت موشک‌های ایران به اهداف راهبردی مثل پایگاه هوایی نواتیم را تایید کردند اما رژیم تلاش کرد از اهمیت این خسارات بکاهد و آن را ناچیز نشان دهد! با این حال درخواست اخیر اسرائیل برای استقرار سامانه تاد در سرزمین‌های اشغالی قبل از هر چیز مهر تاییدی بر خسارات سنگین وارده بر پیکره رژیم نامشروع صهیونیستی در عملیات «وعده صادق ۲» و عصبانیت و نگرانی آنها از ضعف سیستم دفاع هوایی خود در برابر قدرت موشکی ایران است. عملیات «وعده صادق ۲» بدون‌شک پیام‌هایی غیرقابل انکار برای رژیم صهیونیستی داشت؛ اول اینکه نشان داد ایران از قابلیت‌های نظامی بالایی برخوردار است که می‌تواند به راحتی دفاع هوایی پیشرفته اسرائیل را دور بزند و دوم، این عملیات دکترین امنیتی آن رژیم موقت را که متکی بر حمایت‌های نظامی غرب و بازدارندگی است در هم شکست.  

۳- اسرائیل بعد از حملات موشکی ایران مدعی شد قصد دارد در اقدامی تلافی‌جویانه به حمله موشکی ایران در عملیات «وعده صادق ۲» پاسخ دهد. 

اما هراس از پاسخ سهمگین‌تر ایران و ضعف اساسی سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی، ۲ نگرانی عمده مقامات اسرائیلی از هرگونه حمله به خاک ایران است. به همین دلیل است که آمریکا در حال استقرار سامانه‌های پدافندی تاد در اراضی اشغالی است که در صورت حملات موشکی دوباره ایران بتواند به اسرائیل بیشتر از قبل در رهگیری موشک‌های ایران کمک کند. 

 «تاد»، سیستم مکمل سامانه پدافندی پاتریوت است اما می‌تواند از منطقه وسیع‎‌تری دفاع کند و اهدافی را در ارتفاع ۱۵۰ و فاصله ۲۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. 

با این وجود هر آتش‌بار سامانه «تاد» قادر به رهگیری همزمان بیش از ۸ موشک نیست و طبق گفته تحلیلگران این سامانه به هیچ وجه قوی‌تر از سامانه پدافندی پیکان(آرو) متعلق به خود اسرائیل نیست و در صورت شلیک همزمان موشک‌های انبوه همه آنها آسیب‌پذیر هستند. 

۴- وقتی موشک‌های ایرانی توانسته‌اند از سد گنبد آهنین، فلاخن داوود، پیکان، پاتریوت و سامانه‌های مستقر در ناوهای آمریکایی و جنگنده‌های « اف ۲۲ رپتور» آمریکا در منطقه عبور کنند، اضافه شدن سامانه تاد نیز دردی از رژیم صهیونیستی دوا نخواهد کرد و استقرار این سامانه آمریکایی در اراضی اشغالی فقط نشانه ضعف فاحش و روزافزون این رژیم در برابر محور مقاومت و ایران است.

شاید اضافه شدن سامانه تاد به سایر سامانه‌های شکست‌خورده رژیم اسرائیل را صرفا در قالب تغییر وضعیت مناسبات میان واشنگتن و تل‌آویو بتوان ارزیابی کرد. یعنی نصب تاد در سرزمین‌های اشغالی باعث می‌شود اهرم‌های فشار آمریکا روی دولت نتانیاهو بیشتر شود. اگرنه خود آمریکایی‌ها هم می‌دانند از کار انداختن سامانه تاد برای موشک‌های مافوق صوت ایرانی، امر دشوار یا محالی نیست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403072317417
  • خبرنگار :