/سالگرد عملیات عاشورا در استان ایلام/

آزاد شدن ارتفاعات شمالی میمک در عملیات عاشورا

فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: منطقه عملیاتی عاشورا در غرب ارتفاعات شمالی میمک و در حد فاصل رودخانه‌های فصلی خوش و تلخاب  به موازات تنگه‌های بینا و بیجار قرار دارد.

«محمدتقی قاسمی» به مناسبت سالگرد عملیات عاشورا به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: عملیات مشترک عاشورا با هدف آزادسازی دامنه‌های غربی ارتفاعات میمک با فرماندهی مشترک سپاه و ارتش طراحی شد تا ضمن تحقق برخی اهداف دست نیافته عملیات ضربت‌ ذوالفقار و تحمیل پدافند در دشت حلاله به دشمن، امنیت تردد بین دو بخش شمالی و جنوبی را از طریق جاده شهید کاشی‌پور تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه سلمان به فرماندهی برادر محتاج از سپاه و سرهنگ شهبازی از ارتش به‌عنوان مرکز اصل عملیات عاشورا تعیین شد و تحت امر این قرارگاه، یک قرارگاه لشکری تشکیل شد که آقای قالیباف از سپاه و سرهنگ اتحادیه از ارتش فرماندهی آن را بر عهده گرفتند.

قاسمی گفت: پس از ۱۵ روز فعالیت مستمر شناسایی که معمولاً در تاریکی شب صورت می‌گرفت و رزمندگان با طی مسافت ۱۴ کیلومتری از میدان‌های مین عبور می‌کردند تا اطلاعات قابل قبولی از دشمن و منطقه به دست آورند،  سرانجام مقرر شد که عملیات از سه محور گرکنی، بانی‌تلخاب،  فصیل و فرورفتگی میمک انجام شود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: انجام عملیات در محور گرکنی و بانی‌تلخاب بر عهده تیپ امام رضا علیه‌السلام ادغامی به لشکر ۸۱ ارتش گذاشته شد و محور فصیل که به‌دلیل وجود پیچ‌خوردگی و ناهمگونی نسبت به دو محور دیگر وسعت بیشتری داشت از تپه شهدا تا انتهای سمت راست فصیل بر عهده تیپ امام صادق (ع) از لشکر نصر محول شد و اجرای مانور در محور فرورفتگی میمک را تیپ مستقل نبی اکرم (ص) بر عهده گرفت.

قاسمی گفت: در نهایت عملیات عاشورا با حضور ۱۷ گردان سپاه و ۹ گردان از ارتش تحت امر قرارگاه تاکتیکی سلمان و با فرماندهی مشترک قرارگاه نجف در غروب ۲۵ مهرماه ۱۳۶۳ با رمز «یا اباعبدالله الحسین علیه‌السلام» آغاز شد و رزمندگان توانستند بیش از ۴۰ کیلومتر مربع از اراضی اشغالی را آزاد و بر ارتفاعات فصیل، گرکنی، کوه گچ، کاسه‌کاف و پاسگاه‌های گرکنی و انزی عراق مسلط شوند و همچنین جاده مهم شهید کاشی‌پور را تأمین کنند اما شیار نی‌خزر، دشت حلاله و  مناطق جانبی آن همچنان در تصرف دشمن باقی ماند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۲
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403072317406
  • خبرنگار :