کاهش هزینه خوراک دام و طیور با ضایعات کشاورزی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با فرآوری و تبدیل و استفاده مجدد از محصولات جانبی، پسمانده ها و ضایعات کشاورزی در بخش خوراک دام و طیور و آبزیان، می توان هزینه های خوراک را کاهش داد.

محمد گلشنی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری پنجمین کارگروه تخصصی بهبود و ارتقاء بهره وری تغذیه دام، طیور و آبزیان استان گیلان که با ارائه و بررسی طرح پژوهشی تولید محصول فرعی غلات تقطیری همراه بود، اظهار کرد: سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع خوراک دام و طیور و آبزیان در استان گیلان تولید می شود.

وی خودکفایی در تولید خوراک دام و طیور را از دستاوردهای مهمی دانست که با استفاده از یافته ها و فناوری های نوین دنیا حاصل خواهد شد و تصریح کرد: این امر از اهداف اصلی تشکیل کارگروه تخصصی بهبود و ارتقاء بهره وری تغذیه دام، طیور و آبزیان استان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با فرآوری و تبدیل و استفاده مجدد از محصولات جانبی، پسمانده ها و ضایعات کشاورزی در بخش خوراک دام و طیور و آبزیان ضمن استفاده بهینه از این محصولات می توان هزینه های خوراک را که بیش از ۶۰ درصد از هزینه های دامداری ها و مرغداری ها را تشکیل می دهد، کاهش داد.

گلشنی توجه به بازدهی خوراک در این زمینه را نیز حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: باید در این زمینه کارهای تحقیقی بیشتری از جمله استفاده از غلات تخمیری و تولید کنسانتره خوراک دام و طیور و مکمل های گیاهی و... صورت پذیرد.

وی توجه به افزایش درآمد پایدار در بخش های مرتبط با کشاورزی را از دیگر اهداف تشکیل کارگروه  تخصصی بهبود و ارتقاء بهره وری تغذیه دام، طیور و آبزیان دانست و اظهار امیدواری کرد که بتوان با حمایت های دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در جهت ارتقاء بهره وری خوراک دام و طیور، گامی مفید و موثر برداشت.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072217351
  • خبرنگار : 50040