گزارش ایسنا از جلسه‌ی علنی شورای شهر

سرویس مدارس استثنایی تبریز رایگان شد

دویست و شانزدهمین جلسه علنی شورای شهر تبریز امروز در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد.

یاسین بجانی، عضو شورای شهر در این جلسه اظهار کرد: قبل از اینکه مصوبه هیئت وزیران به شورای شهر برسد ما طرحی را مطرح کرده بودیم که طی آن مبلغی که در پرداخت هزینه سرویس مدارس استثنایی بر عهده خانواده این دانش‌آموزان بود را شهرداری تقبل کند و تک به تک اعضای شورا نیز با این مسئله موافقت کرده و طرح را تصویب کردند.

وی ادامه داد: بنده این درخواست را دارم تا سهم خانواده دانش‌آموزان استثنایی در پرداخت سرویس مدارس مشخص شده و این بودجه به‌حساب آموزش و پرورش استثنایی واریز شود.

بجانی افزود: چون این امر در سال‌های گذشته نیز موجب مشکل شده بود، رانندگان دانش‌آموزان استثنایی این کار را به‌خاطر جنبه‌های مالی انجام نمی‌دهند؛ بلکه دلیل این کار عشق و علاقه‌ای است که دارند و در قبال این کار مبلغ ناچیزی را دریافت می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر اینکه سال گذشته آن‌گونه که می‌بایست به این مسئله رسیدگی نشد، گفت: این موضوع موجب شد تا برخی از این دانش‌آموزان به دلیل نبود سرویس امکان حضور در مدرسه را نداشته و بیماری آن‌ها عود کند.

وی خاطرنشان کرد: ما از شهرداری می‌خواهیم تا سهم خانواده را در پرداخت هزینه سرویس مدارس استثنایی تقبل کرده و مابقی هزینه را نیز آموزش و پرورش بنا بر وظیفه خود پرداخت کند.

بجانی ادامه داد: در دو سال گذشته تعداد کل دانش‌آموزان استثنایی تبریز ۲۳۰۰ نفر بود که اکنون این تعداد به ۱۳۰۰ نفر رسیده که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها نیاز دارند تا از سرویس مدارس استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه مقرر شد خانواده‌های دانش‌آموزان استثنایی هیچ هزینه‌ای برای سرویس این مدارس پرداخت نکنند، اضافه کرد: از اصحاب رسانه درخواست می‌کنیم تا اطلاع‌رسانی کنند که خانواده دانش‌آموزان استثنایی ریالی برای سرویس مدارس پرداخت نکنند.

روح اله رشیدی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه گفت: ما شاید نتوانیم حس و حال این خانواده‌ها را درک کنیم که به دلیل نبود سرویس مدرسه مجبور شدند تا فرزندشان را از ادامه تحصیل ترک دهند.

وی با تأکید بر اینکه سال گذشته این خانواده‌ها درخواست تقبل ۵۰ درصد از هزینه سرویس مدارس استثنایی را داشته‌اند، عنوان کرد: بنده اغلب مواقع با افزایش مبلغ و عدد ارقام و پیشنهاد مالی در صحن علنی شورا کاری نداشته و به این موضوعات ورود نکرده‌ام؛ اما در این موضوع با توجه به شرایط خاص خواهان توجه و عنایت بیشتر هستم.

رشیدی تأکید کرد: دولت مکلف است تا هزینه سرویس مدارس استثنایی را پرداخت کند.

در ادامه غلامرضا احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: ما درخواست کرده‌ایم که لایحه‌ها برای مطالعه و بررسی بیشتر، قبل از طرح در صحن در اختیارمان قرار گیرد تا بتوانیم تدابیر لازم را در اجرای اقدامات در نظر بگیریم، آقای سعادتی مدیرکل آموزش و پرورش استان با بنده تماس گرفته و از پیگیری شورا از این موضوع تشکر کردند.

وی ادامه داد: بنا بر اطلاعی که از مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان گرفتم در استان‌های دیگر شهرداری‌ها حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد هزینه سرویس مدارس استثنایی را پرداخت می‌کنند، مجموع مبلغی که برای پرداخت هزینه سرویس مدارس استثنایی برآورده شده ۱۸ میلیارد تومان است، ما نیز برای این کار پنج میلیارد تومان یعنی حدود ۳۰ درصد از هزینه کل را در نظر گرفته‌ایم.

احمدی افزود: ما در نظر داریم مبلغی را تصویب کنیم که خانواده دانش‌آموزان استثنایی هیچ هزینه‌ای برای سرویس این مدارس پرداخت نکنند، ما اگر ۲۰ درصد را به ۴۰ یا ۵۰ درصد افزایش دهیم راحت‌تر می‌توانیم به خانواده‌ها کمک کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: بنده با سخنان دوستان موافق هستم؛ اما در حال حاضر این موضوع مشکل جامعه است که باید حل شود، پیشنهاداتی که همکاران ارائه می‌دهند را باید از دولت مطالبه کنیم؛ اما در حال حاضر مدارس استثنایی نیاز به کمک ما دارد. خیرین جامعه هم در موارد بسیاری در انجام وظایفمان به ما کمک می‌کنند. ما امروز می‌خواهیم آموزش و پرورش این موضوع را مدیریت کند.

علیرضا نوای باغبان نیز تأکید کرد: پیشنهاد بنده بر این است که همگی به لایحه شهرداری رأی موافق بدهیم و آموزش‌وپرورش نیز این مسئله را مدیریت کند.

وی ادامه داد: با اختصاص پنج میلیارد تومان بودجه که لایحه شهرداری است، موافقت کنیم و اگر این مشکل تا سه ماه حل نشد، تصمیم دیگری برای آن بگیریم.

حجت‌الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر نیز در این خصوص توضیح داد: در اجرای این کار هدف ما این است تا بار را از دوش خانواده‌های خالی کنیم نه دولت، هدف ما تأمین سهم پرداختی خانواده‌ها است.

وی ادامه داد: سازوکاری مشخص شود تا ما در عمل به خانواده‌ها کمک کنیم و خانواده‌ها هیچ مبلغی را پرداخت نکنند.

حکیمه غفوری نیز در این خصوص گفت: بنده موافق این موضوع هستم که تمام هزینه سرویس مدارس استثنایی را شهرداری تقبل کند، اما ما به عنوان شورای شهر نباید به مسائل دیدگاه احساسی داشته باشیم.

وی ادامه داد: این کار موجب می‌شود تا دولت روزبه‌روز به مسئولیت خود بی‌توجه‌تر باشد، این موضوع را در دریافت کمک به مدرسه از اولیا مشاهده کردیم. دولت وقتی دید مدارس امورات خود را به کمک دریافت هزینه از اولیا می‌گذرانند، دیگر به بیشتر مدارس سرانه آموزشی اختصاص نداد.

غفوری با اشاره به اینکه در قضیه سرویس مدارس استثنایی دولت باید این هزینه را تقبل کند و وظیفه خود را به گردن شهرداری نیندازد، گفت: دولت معلولین را از یاد برده است، بنده مخالف پرداخت هزینه سرویس مدارس استثنایی نیستم و صرفاً بحث من با عدم عمل به وظیفه دولت در این موضوع است.

اسماعیل چمنی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز در رابطه با لایحه شهرداری اظهار کرد: ما باید هزینه‌ای را برای پی‌بردن به علل ایجاد معلولیت اختصاص دهیم و تا جایی که امکان دارد و علم اجازه می‌دهد از تولد کودکان دارای معلولیت جلوگیری کنیم.

وی افزود: دولت بودجه‌های زیادی دارد، بودجه‌ای که اعضای شورا برای اقدامات اختصاص می‌دهد، از بودجه شخصی خود نیست؛ بلکه همه این پول‌ها برای مردم و بیت‌المال است، ما امانت‌دار پول مردم هستیم. دولت باید به وظیفه خود عمل کند شورای شهر وظیفه ندارد تا اقداماتی که دولت انجام نمی‌دهد را اجرا کند، رأی‌دادن بدون درنظرگرفتن لایحه شهرداری خلاف قانون است، اینکه از مردم یک میلیون مبلغ بگیریم و در اینجا میلیاردها تومان را هبه کنیم کار درستی نیست.

چمنی تأکید کرد: اینکه به موضوعات دیدگاه احساسی داشته باشیم از نظر بنده نیز اشتباه است.

در نهایت لایحه‌ی دوفوریتی شهرداری تبریز مبنی بر «مشارکت در تأمین بخشی از هزینه‌های ایاب و ذهاب سرویس مدارس استثنایی شهر تبریز در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶ آیین نامه حمل و نقل دانش‌آموزان مصوبه هیئت وزیران» به تصویب رسید که بر اساس آن به شهرداری اجازه داده می‌شود تا نسبت به مشارکت در تامین بخشی از هزینه‌های سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی شهر تبریز به میزان ۵۰ میلیارد ریال از ردیف بودجه‌ی اجرای تقویم جامع فرهنگی اجتماعی برنامه و بودجه سال جاری اقدام و مبلغ فوق را به‌حساب اداره کل آموزش و پرورش استان واریز نماید تا فقط جهت تامین هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی با تایید صورت وضعیت‌های ارائه شده توسط کمیته حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس استان به رانندگان طرف قرارداد پرداخت کند.

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403072217335
  • خبرنگار : 50535