مدیرکل بنیاد مسکن گیلان؛

امسال ۴۰ هزار متقاضی ساخت و ساز در روستاهای گیلان داشتیم

مدیرکل بنیاد مسکن استان با بیان اینکه حجم ساخت و ساز در روستاهای گیلان زیاد است تصریح کرد: فقط در هفت ماهه امسال ۴۰ هزار متقاضی به ادارات بنیاد مسکن مراجعه داشته اند.

علی خوئینی امروز، ۲۲ مهرماه در نشست مجمع نمایندگان استان گیلان، این استان را دارای ۲۹۰۵ روستا دانست که ۲۰۶۰ روستا، بالای ۲۰ خانوار است و اظهار کرد: طرح هادی کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان(به غیر از ۱۹ روستا) تهیه شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن متولی تهیه طرح هادی بوده و باید در کمیته تصویب طرح هادی استان تایید شود، عنوان کرد: ۷۱ درصد روستاهای گیلان بالای ۲۰ خانوار هستند و لذا پس از تهیه طرح هادی، به دنبال اجرای طرح هادی هستیم.

مدیرکل دفتر نظارت و تهیه طرح های بنیاد مسکن شاخص اجرای طرح هادی در کشور و گیلان را به ترتیب ۶۴ درصد و ۶۰ درصد دانست و متذکر شد: نسبت جمعیت روستا به شهر در کشور و گیلان نیز به ترتیب ۲۸ درصد و ۳۶ درصد است.

خوئینی از صدور سند مالکیت در ۵۷ درصد روستاهای گیلان خبر داد و اضافه کرد: روستاهای باقی مانده دارای مشکل مربوط به عرصه های ملی هستند. در حوزه صدور سند روستایی، امور را تسهیل کردیم و اگر عرصه مشکل نداشته باشد، سریعا صدور سند انجام می شود.

وی یکی از چالش های جدی گیلان را تداخل منابع طبیعی با روستاها دانست و گفت: افرادی که از سال ۴۱ به قبل عرصه ای را احیا و عمران کرده اند، جزو اراضی ملی نیست، اما بعد از این سال، عرصه ملی محسوب می شود و امکان صدور سند مالکیت وجود ندارد لذا بنیاد مسکن در تشخیص اراضی ملی نقش ندارد و فقط پیگیر ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن هستیم.

مدیرکل دفتر نظارت بنیاد مسکن با اشاره به نقش کمیسیون تغییر کاربری در تعیین تکلیف اراضی، یادآور شد: روستاییان فاقد سند رسمی، متصرف هستند؛ البته نظام مالکیت در روستا متفاوت از شهر بوده و با همکاری دستگاه قضایی، مشکلی برای پیگیری سند روستایی نداریم.

۷۸۱ روستای گیلان؛ نیازمند بازنگری طرح هادی

حامد دائمی، مدیرکل بنیاد مسکن گیلان نیز، با بیان اینکه ۲۰۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۵۰۶ روستای زیر ۲۰ خانوار در استان داریم، اظهار کرد: طرح هادی ۲۰۴۱ روستا تهیه شده و شاخص استان ۹۹ درصدی است؛ البته فقط ۱۹ روستا باقی مانده که قابلیت تهیه طرح ندارد.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری طرح های هادی پس از بازه ۱۰ ساله، اضافه کرد: ۷۸۱ روستای نیازمند بازنگری طرح هادی داریم؛ همچنین ۱۱۳۰ روستای استان بازنگری طرح شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان ۲۲ هزار و ۲۳۱ نفر را متقاضی صدور پروانه ساختمانی دانست و عنوان کرد: حجم ساخت و ساز در روستاهای گیلان زیاد است و فقط در هفت ماهه امسال ۴۰ هزار متقاضی به ادارات بنیاد مسکن مراجعه داشته اند.

دائمی اعتبارات سال ۱۴۰۲ بنیاد مسکن گیلان را ۵۳۹ میلیارد تومان دانست و بیان کرد: با حمایت نمایندگان استان در مجلس، طی سه سال گذشته سه میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع معادل ۷۶۵ کیلومتر اجرای آسفالت داشتیم؛ همچنین ۸۹۰ پروژه عمرانی را با اعتبار ۱۰۷۶ میلیارد تومان اجرایی کردیم.

وی از تهیه و بازنگری ۴۹۵ طرح هادی طی سه سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: بالغ بر ۱۷۱ هزار برگ سند مالکیت صادر و تحویل مردم شهر و روستا شده که ۲۴ هزار سند در سه سال گذشته بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان از تحویل و تحول ۳۶۰۰ هکتار از اراضی ملی در قالب ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن خبر داد و گفت: برای ۶۵۵ هکتار انتقال سند را انجام دادیم.

وی همچنین به سهمیه بالغ بر ۱۲ هزار واحدی تسهیلات مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: بالغ بر ۹۸ درصد متقاضیان را معرفی به بانک کردیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403072217288
  • خبرنگار : 50040