نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی:

نفوذ و تفرقه بین مسلمانان کارکرد فِرق و جریان‌های انحرافی است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی گفت: اساس فِرق و جریان‌هایی چون بهاییت و وهابیت در واقع ایجاد تفرقه بین مسلمانان شیعه و سنی بوده است و اکنون در کارکرد جدید خود به ابزاری در دست جریان صهیونیسم و استکبار جهانی تبدیل شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل یکشنبه در افتتاحیه نمایشگاه تخصصی پیچک انحراف با نگرشی بر فرق و جنبش‌های نوظهور شبه معنوی در تبریز اظهار کرد: گروه‌های عرفانی و فِرق در واقع رهبران شیطانی هستند و برخی از آن‌ها ابلیس مجسم هستند و به فرموده رهبری مبارزه و مقابله با آن‌ها باید هم به صورت نرم و هم سخت صورت گیرد.

وی در آسیب‌شناسی موضوع رشد تعداد و فعالیت‌های این فرق نیز تشریح کرد: در گذشته علما از ورود بدعت‌ها و جریانات خرافی و انحرافی در امور دین جلوگیری می‌کردند و حتی در صورت ظهور و بروز انحرافی از فرد یا گروهی پس از تذکرهای لازم، اقدام به تکفیر آن‌ها می‌کردند چون به گفته امام صادق(ع) اگر فردی با وجود تذکر از بدعت افکنی برنگردد، باید توسط علما تکفیر شود.

وی افزود: امروز به واسطه کم شدن تعداد چنین علمایی و کاهش فعالیت حوزه‌ها و مدارس علمیه شاهد افزایش بدعت‌ها، ظهور عرفان‌ها و فِرق نوظهور هستیم که مهم‌ترین مشخصه آن‌ها بحث مرید و مرادی است که در نهایت به فرقه‌گرایی ختم می‌شود و باید با چنین جریان‌هایی که همگی سر در آغل سرویس‌های اطلاعی استکبار و غرب دارند، برخورد شود.

امام جمعه تبریز مطرح کرد: مقابله با این جریانات تنها با تبیین و یا همان روش‌های نرم‌شدنی نیست و گردانندگان سران آن‌ها باید با روش‌های سخت کنترل شوند، البته پیشگیری از شکل‌گیری این جنبش‌ها و فِرق نوظهور مهم‌ترین قدم در مقابله با آن‌ها است که در برخورد دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه نیز نباید دچار افراط و تفریط شد که برخی را بی‌گناه و به اسم مبارزه با فرق مورد ظلم قرار داد.

وی ادامه داد: در این حوزه باید توجه داشت که ما در دین حرف جدیدی نداریم و حجت در این مورد توسط نبی‌مکرم اسلام ۱۴۰۰ سال پیش کامل شده و البته شاید ارائه جدیدی از دین صورت گیرد اما اینکه به اسم دین، فرقه و جریانی جدید به وجود آید، چیزی جز بدعت و شبهه نیست و در پس آن اهداف دیگری دنبال می‌شود که نفوذ در روحانیت، جمع مداحان، مراسم مذهبی و به ویژه جوانان در دستورکار این جریان‌ها است.

وی بیان کرد: اساس جریان‌هایی چون بهاییت و وهابیت در واقع ایجاد تفرقه بین مسلمانان شیعه و سنی بوده که اکنون در کارکرد جدید خود به ابزاری در دست جریان صهیونیسم و استکبار جهانی تبدیل شده‌اند که هر چند علمای شیعه و سنی افراد این جریان‌ها را تکفیر کرده‌اند اما باید جلوگیری از شکلگیری چنین جریان‌هایی مقدم بر برخورد با آن‌ها است که باید با جدیت تمام پیگیری شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی، نمایشگاه یک ماهه «پیچک انحراف» رویدادی است که به همت مرکز مشاوره معنوی تبریز و با رویکردی تخصصی در خصوص فرق و جنبش‌های نوظهور شبه معنوی یکشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان و جمعی از مدیران و مقامات استانی در محل مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز آغاز بکار کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403072217270
  • خبرنگار :

برچسب‌ها