۵۰ سالگی گنجینه خطی ارمنستان

پنجاهمین سالگرد تأسیس موزه نسخ خطی ماتناداران (ارمنستان)، یکی از گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی جهان با حضور چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی از سراسر جهان گرامی داشته شد.

به گزارش ایسنا، موزه «ماتناداران» که به نام «مسروپ ماشتوتس» ـ مخترع الفبای ارمنی ـ نامگذاری شده است، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مخازن نسخ خطی در جهان به شمار می‌رود. این موزه که در سال ۱۹۷۴ میلادی تأسیس شد، گنجینه‌ای ارزشمند با بیش از ۲۰ هزار نسخه خطی به زبان‌های مختلف، از جمله ارمنی، فارسی، یونانی و لاتین است.

رویدادی که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس این موزه برگزار شد، فرصتی را برای پژوهشگران، مورخان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی فراهم آورد تا به تبادل نظر درباره نقش نسخ خطی در شکل‌گیری تمدن‌ها بپردازند.

در این نشست علمی، اساتید و پژوهشگران برجسته‌ای از کشورهای مختلف از جمله ایران به ارائه آخرین یافته‌های پژوهشی خود در حوزه نسخ خطی و مرمت آثار باستانی پرداختند. همچنین، کارگاه‌های آموزشی تخصصی با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های متخصصان در زمینه حفاظت و نگهداری از نسخ خطی برگزار شد.

محمد اسدی موحد، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان که به نمایندگی از ایران در این مراسم حضور داشت، در سخنانی بر اهمیت همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور تأکید کرد.

رایزن فرهنگی ایران در حاشیه این رویداد با رئیس موزه (کمیتاس) و بعضی از نخبگان و اندیشمندان حوزه فرهنگ و هنر  گفت‌وگو کرد و طرفین بر اهمیت تبادل پژوهشگران، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و همکاری در زمینه مرمت نسخ خطی تأکید کردند.

در حاشیه این رویداد، نمایشگاهی از نسخ خطی نفیس و ارزشمند موزه ماتناداران برگزار شد که با استقبال مواجه شد.

در مراسم اختتامیه این رویداد چهار روزه که جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، با اهدای لوح تقدیر و هدایای نفیس از تلاش‌های پژوهشگران و متخصصانی که در زمینه حفظ و نگهداری از نسخ خطی فعالیت می‌کنند، قدردانی شد.

رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان معتقد است برگزاری این همایش نقطه عطفی در همکاری‌های فرهنگی بین ایران و ارمنستان بوده و امید است نتایج آن در پیشبرد مطالعات در حوزه نسخ خطی و حفاظت از میراث فرهنگی مؤثر واقع شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403072217262
  • خبرنگار : 71461